Waarom een Product Information Management systeem cruciaal is voor handelende en producerende B2B
Beschikbaarheid van actuele en volledige productinformatie is voor veel organisaties een uitdaging. Een solide PIM systeem is voor deze organisaties niet alleen oplossing voor deze uitdaging, maar biedt verder nog veel meer kansen.
Wat is Product Information Management?
Product Information Management (PIM) is het proces waarin alle informatie wordt beheerd die nodig is om producten efficiënt via verschillende kanalen te vermarkten. Met een PIM systeem kunt u vanuit een centrale plek alle productdata beheren. Informatie die in een PIM systeem wordt opgeslagen bevat niet alleen algemene productkenmerken (zoals naam en omschrijving), maar ook commerciële productkenmerken (zoals toepassingsgebied) en technische productkenmerken (zoals chemische resistentie en gebruikte materialen). Een PIM systeem ondersteunt zowel de interne als externe verkoopproces, omdat er eenduidig inzicht is in alle beschikbare en relevante productinformatie.
Waarde van een PIM systeem
Eigenlijk doet ieder bedrijf al aan Product Information Management. Zonder een PIM systeem wordt deze informatie vaak op verschillende locaties beheerd. Dit gebeurt deels in het ERP-systeem, maar ook grotendeels in allerlei Excel-bestanden. Vaak worden deze bestanden binnen verschillende afdelingen door diverse medewerkers gemaakt en beheerd. Dit is inefficiënt, omdat de kans op inconsistentie in productdata een stuk groter wordt. Om inconsistentie in productdata te voorkomen, kunt u een bijvoorbeeld PIM systeem binnen een B2B portal centraal koppelen met externe systemen. Hierdoor heeft elk kanaal altijd consistente en correcte informatie. Zo kunt u duurzame groei waarborgen.
Uiterst geschikt voor handelende en producerende B2B
De grootte van de organisatie en de sector waar de organisatie onder valt doen er weinig toe. Vooral organisaties die in serie geproduceerde producten aanbieden zullen voordeel uit een PIM systeem halen. De complexiteit van de informatie en uitbreiding van publicatiekanalen zijn de belangrijkste redenen om gebruik te maken van een PIM systeem. De voordelen van een solide PIM systeem worden duidelijk zodra het aan meerdere kanalen wordt gekoppeld. Denk hierbij aan catalogi, prijslijsten, website en webshop. Automatisering kan plaatsvinden wanneer er een koppeling is tussen het PIM systeem en de verschillende kanalen. Hierdoor kan er veel worden bespaard.
Voordelen van een solide PIM systeem
De voordelen van Product Information Management zijn als volgt:
- Beschikbaarheid van productinformatie rondom collecties versnellen;
- Eén versie van de waarheid creëren in plaats van werken met losse en snel verouderde Excelbestanden, wat de kwaliteit van productinformatie flink verbetert;
- Efficiëntie in het beheer van productinformatie vergroten;
- Slimmer werken door vlottere interne processen;
- Integratie met bestaande en nieuwe publicatiekanalen vergemakkelijken.
Wilt u aan de slag of meer weten over Product Information Management? Lees de Online Succes case van AOC of neem gerust contact met ons op!