Wat is B2B inbound marketing? header image

Wat is B2B inbound marketing?

Inbound marketing is het proces van potentiële klanten helpen uw bedrijf te vinden. Dit gebeurt vaak voordat de klant zelfs maar klaar is om een aankoop te doen, maar vroeg contact leggen kan veranderen in merkvoorkeur en, uiteindelijk, leads en omzet. Inbound marketing is een strategie die gebruik maakt van vele vormen van pull marketing - contentmarketing, blogs, evenementen, zoekmachineoptimalisatie (SEO), sociale media en meer - om merkbekendheid te creëren en nieuwe klanten aan te trekken. Terwijl outbound marketing op zoek gaat naar klanten, richt inbound marketing zich op zichtbaarheid, zodat potentiële kopers naar u toe komen. In plaats van "aandacht te huren", richten bedrijven die inbound marketing toepassen zich op nieuwe methoden die gericht zijn op het opbouwen van bekendheid, het ontwikkelen van relaties en het genereren van leads.

Deze methoden maken u aantrekkelijk voor klanten omdat ze mensen niet het gevoel geven dat ze worden verkocht. De inhoud van B2B inbound marketing is educatief, onderhoudend en wordt verwelkomd door consumenten. Wanneer het correct wordt uitgevoerd, kan inbound marketing veel betere resultaten opleveren dan traditionele marketing die prospects stoort in plaats van ze een open uitnodiging te geven om deel te nemen. Wanneer consumenten uw bedrijf op deze manier vinden, heeft dit een sterkere invloed op hun toekomstige marketingbeslissingen en hun gevoelens ten opzichte van uw bedrijf in het algemeen. Het beste deel? Inbound marketing bestaat uit volledig organische leads, dus het vertrouwt op hersens in plaats van budget.

Veelvoorkomende problemen die B2B inbound marketing kan oplossen

Als het gaat om het implementeren van een langetermijnstrategie, is inbound marketing een investering die u zal helpen uw naamsbekendheid, voorkeur en uiteindelijk uw inkomsten te vergroten.

Probleem: ik moet mijn naamsbekendheid vergroten.

Tot 93% van de koopcycli beginnen met een online zoekopdracht. Als uw bedrijf bovenaan de zoekresultaten verschijnt, of actief is op het sociale netwerk van een zoeker, kunt u organisch uw naamsbekendheid vergroten. Om dat te doen, moet u ervoor zorgen dat u over de juiste content en berichtgeving beschikt om op te duiken in deze belangrijke inbound kanalen.

Probleem: ik wil mijn merkvoorkeur verbeteren.

Door potentiële klanten te informeren, te vermaken en met hen te communiceren voordat ze overwegen een aankoop te doen, bouwt u vertrouwen op en vergroot u de kans dat ze voor u zullen kiezen wanneer ze klaar zijn om te kopen. Onderschat nooit de impact van een bekend gezicht worden.

Probleem: ik moet meer leads genereren maar heb minder te investeren.

Inbound marketing is een langetermijninvestering die zichzelf na verloop van tijd opbouwt. Uw resultaten zullen vele malen vermenigvuldigen naarmate u meer bedreven raakt in het creëren en samenstellen van content die op natuurlijke wijze organische leads aantrekt.

Probleem: ik weet niet zeker of ik het personeel of het budget heb om aan inbound marketing te doen.

Zoals bij zoveel dingen geldt ook hier: hoe meer u in uw inbound inspanningen steekt, hoe meer u eruit zult halen.  Maar als u een goede strategie hebt waarin de belangrijkste thema's, inhoud en distributie worden beschreven, kunt u ervoor zorgen dat u geen verspilde moeite doet.

Planning, implementatie en optimalisatie van uw inbound marketing programma

Als het op inbound marketing aankomt, geldt: hoe meer u investeert, hoe groter uw rendement. Het creëren van killer content heeft meer te maken met hersenen en inzet dan met budget. U kunt geen geld naar content gooien en het effectief maken, u moet uw hoofd en hart erin steken. Zo begint u eraan:

Stap 1: Definieer uw bedrijfsdoelstellingen en buyer persona's

Identificeer uw doelpubliek en leer alles wat u kunt over hen. U kunt pas content schrijven om uw klanten te informeren als u uw publiek kent.

Stap 2: Zorg voor content in elke fase

Beantwoord preventief de vragen die uw klanten waarschijnlijk hebben in elke fase van hun aankoopreis. Bepaal uw unieke, overtuigende verhaal. Waarom zou uw publiek naar u luisteren? Het concept van wat wij transformationele inbound marketing noemen, gaat verder dan traditionele inbound marketingtechnieken. In tegenstelling tot traditionele inbound, maakt transformational inbound gebruik van waardevolle content om klanten aan te trekken en te behouden gedurende hun hele levenscyclus, niet alleen voordat ze klant zijn, maar ook daarna. Bovendien legt transformationele inbound marketing een grotere nadruk op personalisering en relevantie.

Stap 3: Kies uw leveringsplatforms

Hoe waardevoller de inhoud is die u voor uw publiek creëert, hoe groter de kans dat u hen als klant zult winnen. Bepaal de beste manier om hen te bereiken, of dat nu via Twitter, Pinterest, Facebook, uw blog of ergens anders is.

Stap 4: Creëer en voer uw contentkalender uit

Het is belangrijk om een schema op te stellen dat consistent verse en relevante content produceert om uw publiek te blijven boeien. Door een constante stroom van content te hebben die ingaat op de vragen, problemen en pijnpunten van uw klanten, behoudt u de relevantie en bouwt u aan uw merk als een betrouwbare thought leader.

Stap 5: Analyseer de resultaten en optimaliseer uw inbound marketingprogramma

Er is een verscheidenheid aan meetcriteria waaruit u kunt kiezen om het succes van uw inbound marketinginspanningen te meten. Of u nu besluit om SEO rankings, inkomende links of het aantal gepubliceerde artikelen te analyseren, deze bronnen zullen een waardevol inzicht geven in hoe uw campagnes presteren. Maak tijd vrij voor wekelijkse analyse. Deze stap zal u helpen te begrijpen hoe effectief uw inbound marketinginspanningen zijn geweest en hoe ze kunnen worden verbeterd.

Inbound marketing heeft de krachtige eigenschap om klanten in de bestuurdersstoel te zetten, door u te verbinden met mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in wat u te zeggen hebt. Naast leadconversies en klantenbehoud kan inbound marketing wonderen doen voor social media shares, merkbekendheid en zoekmachineoptimalisatie. Een robuust inbound marketingprogramma stelt klanten in staat om op elk gewenst moment contact met uw merk op te nemen. Hierdoor kunt u gekwalificeerde leads genereren voor veel minder geld dan traditionele marketing. Wilt u meer weten over inbound marketing en de impact ervan op uw bedrijf? Neem dan voor een vrijblijvend adviesgesprek contact met ons op.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer