Wat is een B2B product configurator? header image

Wat is een B2B product configurator?

Een B2B product configurator is een stuk software dat door fabrikanten wordt gebruikt. Deze software geeft productregels weer die door de gebruiker moeten worden ingevoerd om te kunnen worden afgewerkt. Deze stap moet worden voltooid voordat een order naar de productie wordt gestuurd. Op zijn eenvoudigst is productconfiguratie een interactief proces waarbij de gebruiker een kenmerk kiest, dat wordt gevalideerd via een motor voor configuratieregels, waarna de gebruiker de volgende keuze kan maken over de resterende kenmerken van zijn product.

Een product configurator zorgt ervoor dat de klant eenvoudig het ideale product of dienst kan configureren. Dit proces verbergt de complexiteit van de constructie en validatie van de regels die worden gebruikt om de product configurator aan te sturen.

Wat betekent het om configureerbaar te zijn?

Een product is configureerbaar als het kan worden aangepast, of als het na de productie kan worden bijgesteld. Configureren betekent het ontwerpen of aanpassen van een specifieke combinatie van kenmerken voor een specifiek doel. Producten met meerdere kenmerken (of "varianten") kunnen door de eindgebruiker worden geconfigureerd om aan zijn behoeften of wensen te voldoen (bv. de kleur of de grootte van. Voor de fabrikant zorgt een juiste configuratie ervoor dat het product voldoet aan de regelgeving, zoals het voltage waarop een elektronisch apparaat werkt. 

Veel van de configuratoren die tegenwoordig in de productiesector worden gebruikt, kunnen niet de zekerheid bieden dat alle configuraties legaal zijn, omdat ze op oudere configuratietechnologie zijn gebaseerd. Deze onzekerheid kan het bedrijf in gevaar brengen. Veel productiebedrijven van complexe, configureerbare producten proberen dit risico te verkleinen door een team alle voorstellen te laten controleren voordat ze naar een klant worden gestuurd; een proces dat tijdrovend is en vatbaar voor menselijke fouten. Het is daarom belangrijk om een betrouwbare product configuratie te installeren die voldoet aan eisen. Bedrijven die configurators aanbieden zijn er niet veel.  Wat echt telt is de performance van de product configurator. Een mooie productpresentatie is niet voldoende, waar het om gaat is of de productconfigurator verkoopt. Een B2B product configurator moet aan verschillende eisen voldoen. De prijs moet bijvoorbeeld worden bijgewerkt, nadat er een aanpassing wordt gemaakt.

Soorten B2B product configurators

B2B Product configurators begeleiden klanten door het B2B aankoopproces. Met de benodigde tools en functies kunnen klanten de juiste keuze maken. Er zijn twee soorten configurators die er worden onderscheiden. Een sales configurator en een 3D product configurator.

  • Een B2B sales configurator maakt gebruik van afbeeldingen. De klant kan bijvoorbeeld de kleur aanpassen. Vervolgens wordt er een nieuwe afbeelding ingeladen. De producten kunnen niet rondgedraaid worden. Met een sales configurator kunnen offertes en andere documenten eenvoudig worden opgesteld. Fouten en doorlooptijden worden hiermee gereduceerd.
  • Een 3D product configurator geeft de mogelijkheid om producten in 3D te bekijken. De 3D weergave optimaliseert de klantervaring. Productiefouten worden voorkomen en klanten kunnen eenvoudig producten samenstellen.

Voordelen van een B2B product configurator

Door gebruik te maken van een product configurator kan een B2B bedrijf op een eenvoudige wijze zien wat de eisen, behoeften en de voorkeuren van klanten zijn bij het kiezen van een product. Zo wordt er snel duidelijk welke onderdelen moeten worden geïnstalleerd en welke budget hiervoor beschikbaar is.

Fabrikanten en retailers kunnen toegevoegde waarde bieden door bijvoorbeeld uit de verzamelde informatie automatisch een offerte te genereren in verschillende formaten op basis van de opgeslagen formules en regels: Begeleidende brieven, berekeningen, tekeningen, illustraties en gebruiksaanwijzingen. Klanten kunnen hierbij worden voorzien van een persoonlijk advies voor complexe en maatwerk producten.

Met een groot aantal instellingen en keuzemogelijkheden - vooral in B2B - kan een B2B product configurator een geautomatiseerde haalbaarheidscontrole gebruiken om productfouten uit te sluiten. Hierdoor worden klanten individueel ondersteund in hun besluitvormingsproces.

U kunt gemakkelijk de weg kwijtraken in de talloze combinaties die mogelijk zijn en daardoor de verkeerde componenten kiezen voor een bepaald product. Maar een B2B product configurator kan deze verkeerde selecties voorkomen, omdat de product configurator niet alle mogelijke combinaties toelaat.

Een product configurator zorgt ervoor dat uw bedrijf de klantenservice kan optimaliseren met advies op maat en individuele aanbiedingen. Het bespaart daarnaast tijd en geld. Een product configurator kan dienen als digitale verkoopadviseur en een B2B product configurator zorgt voor een overzichtelijke weergave van complexe producten.

Configureren van B2B producten

Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie manieren op producten te configureren: cosmetische, functionele en parametrische productconfiguratie. Het is een fundamenteel verschil of het product bestaat uit statische componenten die door de klant individueel worden gerangschikt, dan wel of het product zelf kan worden geparametriseerd en of dat de afmetingen van het product ingevoerd kunnen worden in de B2B webshop.

1. Cosmetische configuratie

Het afgewerkte product bestaat al en wordt aangepast, bijvoorbeeld met een opdruk of een borduursel.

2. Functionele configuratie

Het product bestaat uit statische componenten die door de klant individueel kan worden gerangschikt. Een typische toepassing zou de productconfiguratie van een machine zijn. De klant kan zelf de producteigenschappen aanpassen.

3. Parametrische configuratie

Dit is het geval bij op maat gemaakte producten waarbij de afmetingen volledig vrij te kiezen zijn.

Bedrijfssystemen integreren

Een B2B product configurator kan worden geintegreerd bij andere systemen. Met de juiste API's kunnen gegevens eenvoudig in kaart worden gebracht en kunnen de systemen worden gesynchroniseerd. De samenwerking tussen systemen zorgt voor een verbetering van de cyclustijd. Een product configurator kan bijvoorbeeld worden verbonden aan een CRM-systeem om offertegegevens in kaart te brengen of een ERP-systeem op orderinformatie te genereren. 

Mass customization is een blijvertje

Het digitaliseren en automatiseren van productieprocessen gaat door en de wens voor op maat gemaakte producten ondersteunen de verspreiding van mass customization. Het is de term die op ieders lippen ligt in verband met configurators en die steeds meer aan belang wint.

Het inzetten van een B2B product configurator

Het inzetten van een product configurator is efficiënt, zorgt voor een betere klantervaring en verminderd het aantal fouten in het productieproces. Een product configurator levert een bijdrage aan uw B2B webshop. Benieuwd geworden naar de mogelijkheden? Bekijk dan de mogelijkheden voor een B2B webshop of neem direct contact met ons op


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer