Wat is inbound marketing?
Wilt u Inbound Marketing inzetten om meer leads, bezoekers en meer klanten te generen? Voordat u van start gaat met het opzetten van Inbound Marketing, moet u eerst weten wat dit nu precies inhoudt. Daarom hebben wij dit uitgelegd in deze blog.
Wat houdt Inbound Marketing in?
Bij deze vorm van marketing wordt er niet gezocht naar klanten, maar wordt ervoor gezorgd dat de klanten het bedrijf zelf kunnen vinden.
Inbound marketing is een marketingmethode waarbij u klanten aantrekt door hen actief te helpen tijdens het koopproces. Deze vorm van marketing is een duurzame strategie voor bedrijven. De potentiële klanten worden niet online gestoord door traditionele marketinginstrumenten en hebben niet snel door dat ze eigenlijk beïnvloed worden. Traditionele marketinginstrumenten zijn bijvoorbeeld advertenties, direct mailing en cold calling. Inbound marketing past goed bij het veranderde koopgedrag van de B2B marketing. Kortgezegd is inbound marketing het creëren van gericht verkeer op uw website of andere onlinekanalen.
De meeste consumenten zoeken tegenwoordig liever zelf naar een oplossing of product dan dat ze geadviseerd/ beïnvloed worden. Het oriëntatieproces begint meestal online. De doelgroep zoekt online naar advies, daarom wilt u goed zichtbaar zijn op de zoekmachines voor de doelgroep. Door gebruik te maken van slimme zoekwoorden, kunt u, uw bedrijf goed op de kaart zetten. Hier heeft u goede content voor nodig dat aan de belangrijkste SEO-vereiste voldoet.
Wat zijn de voordelen voor uw bedrijf
Deze nieuwe manier van marketing is een zeer eenvoudige en goed inzetbare manier voor veel bedrijven. De voordelen van inbound marketing zijn voor marketeers en bedrijven als volgt: u weet precies wie de klant is, klanten vinden u via zoekmachines, sociale media en referrals. Het verhoogt de zichtbaarheid bij de juiste doelgroepen. Met de klanten kunt u gemakkelijk interactieve communicatie maken en het geeft lagere kosten per lead.
Bij deze methode van marketing staan alle afdelingen in contact bij de klanten. Dit betekent dat Sales en Services bij de klanten naar voren komen. Hierdoor worden de marketeers en de sales/ service medewerkers goed benut en bieden deze veel waarde.
Wilt u meer weten over waarom uw bedrijf met inbound marketing moet starten? Lees hier dan nog een blog over 6 voorwaarden om te starten met inbound marketing.
Welke marketingmiddelen kunt u gebruiken
Bij inbound marketing maakt u gebruik van verschillende moderne online marketingmiddelen. Deze middelen bevorderen het inbound marketingproces en zorgen ervoor dat u in staat bent om uw online-marketingactiviteiten te meten.
De meeste belangrijke en meest gebruikte middelen zijn:
Content marketing: content marketing is een manier om potentiële klanten te bereiken, aan te binden, te converteren en te behouden. Dit is een techniek die volledig draait op het creëren en verspreiden van waardevolle content voor specifieke doelgroepen. In dit geval de B2B klanten.
Seo: Bij het gebruik van inbound marketing is een SEO erg belangrijk. SEO is een tactiek die ervoor zorgt dat het organische verkeer op jouw website hoog blijft. Door content te optimaliseren voor zoekopdrachten in met name Google, verhoogt u de kans op potentiële klanten.
Sociale media: sociale media is een gemakkelijke manier om uw content verspreiden. Doordat je op sociale media een groot aantal potentiële klanten kan benaderen en zij u ook, is er een grotere kans op meer conversies.
Marketing automation: marketing automation is een methode waarmee u een relatie op kan bouwen met uw leads en klanten. Dit kan door middel van gepersonaliseerde en geautomatiseerde content creaties, advertenties en nieuwsbrieven/ updates.
Bent u benieuwd hoe Sigma Solutions u kan ondersteunen bij het inzetten van inbound marketing? Neem dan voor een vrijblijvend adviesgesprek contact met ons op.