Wat is ITIL?
Wat is ITIL?
ITIL staat voor Information Technology Inrastructure Library.
ITIL is opgericht in het begin van jaren tachtig door Central Computer and Telecommunications Agency (CCTA) in Groot Brittannië.
Het is een referentiekader voor het inrichten van de beheerprocessen binnen een IT- organisatie. ITIL wordt gezien als een best practice. Een best practice is een aanpak of methode die zich heeft bewezen in de praktijk en kan een solide steun zijn voor organisaties die hun IT-dienstverlening willen verbeteren.
Daarnaast is het op een groot aantal praktijkomgevingen en situaties toepasbaar.
Verbetering in klanttevredenheid door een professionelere benadering, verhoging van de productiviteit en verhoging van gebruik van ervaring en vaardigheden zijn een paar voorbeelden van de voordelen van ITIL certificering. Onderwerpen welke ik dagelijks in de praktijk tegenkom, zoals Problem Management, Change Management en Incident Management worden behandeld.
Zie hieronder een visueel voorbeeld van Continue serviceverbetering (CSI), Ă©Ă©n van de onderwerpen binnen ITIL.
Voor ITIL is een certificering mogelijk. Deze wordt binnen Nederland geregeld door EXIN en ISEB.
ITIL toegepast bij Sigma Solutions
Met de ITIL certificering wil ik bijdragen aan de kernwaarden van Sigma Solutions; Betrokken, Kwaliteit en Groei. Mijn doel is om te zorgen dat ons team een snelle en uitstekende service kan bieden aan onze klanten en partners, waardoor zij nog succesvoller worden in hun onderneming.