Wat is Marketing Automation?
Marketing Automation is het resultaat van de fase B2B Customer Self Service binnen onze Roadmap Digitalisering. Marketing Automation wordt door een groeiende groep B2B-bedrijven ingezet om de effectiviteit van B2B Online Marketing inspanningen te verhogen en terugkerende taken te automatiseren. Recent onderzoek van Dun & Bradstreet laat zien dat Marketing Automation voor B2B-bedrijven in 2021, na measurement & analytics, qua investering de meeste prioriteit en focus had. Inmiddels maakt zo’n 14% van de B2B-bedrijven gebruik van geavanceerde functies van een Marketing Automation platform. Kortom: MarketingAutomation neemt in een volwassen Online Marketing strategie een prominente plaats in.
B2B-aankopen hebben vaak lang tijd nodig; dagen, weken, maanden of langer vanaf het begin tot het einde van het koopproces. Over het algemeen is B2B leadnurturing dus een langer proces dan B2C leadnurturing. Daarnaast doen potentiële B2B klanten veel onderzoek voordat ze met een verkoper willen spreken, laat staan dat ze klaar zijn om het product of de dienst daadwerkelijk aan te schaffen. Deze kenmerken - een lange tijd van marketing tot verkoop, gecombineerd met klantenonderzoek dat veel data genereert die kunnen worden geanalyseerd - maken Marketing Automation software zeer geschikt voor de (handelende en producerende) B2B-markt.
Automatiseren van marketinginspanningen
Marketing Automation helpt om marketinginspanningen automatisch te beheren. Een veelgebruikte vorm van Marketing Automation zijn bijvoorbeeld automatische opvolgmails die naar (potentiële) klanten worden gestuurd. Deze mails worden verstuurd nadat een (potentiële) klant op de website een bepaalde handeling heeft verricht (zoals een brochure download).
In vergelijking met generieke nieuwsbrieven, bevatten deze opvolgmails een verder gevorderde mate van personalisatie. De mails kunnen specifiek worden afgestemd op de door een websitebezoeker uitgevoerde actie. Hierbij kan een flow worden ingericht. Dit houdt in dat de berichten via vooraf bepaalde instructies als reeks worden verzonden.
Bovengenoemde vorm van Marketing Automation wordt door B2B-bedrijven vaak ingezet binnen online marketingcampagnes gericht op het genereren van leads of het verhogen van de omzet.
Inspelen op gedrag van potentiële B2B klanten
Marketing Automation hangt sterk samen met ‘Customer Self Service’. Door (potentiële) klanten de mogelijkheid te bieden om online informatie te verzamelen, online te converteren én online herhaalaankopen te doen, wordt het inzicht in ‘gedrag’ van individuele contactpersonen van (potentiële) klanten vergroot. In andere woorden: de B2B klantreis of aankoopreis wordt steeds duidelijker. De salesafdeling kan vervolgens op dit specifieke gedrag inspelen en hierbij in toenemende mate gebruikmaken van marketing automation.
Marketing Automation voor het MKB
Markting Automation is niet alleen weggelegd voor grote bedrijven met idem budgetten. Automatisering kan ook voor een wat kleiner bedrijf heel belangrijk zijn, omdat het taken afhandelt en inzichten naar boven brengt waarvoor kleinere bedrijven gewoonweg niet de personele middelen hebben om ze aan te pakken. Een nieuw soort marketingautomatiseringssoftware voor het MKB biedt belangrijke voordelen, plus de mogelijkheid om met uw bedrijf mee te groeien, zonder dat het uw hele budget kost.
Een paar goede redenen om Marketing Automation voor het MKB te overwegen:
1. Leads aantrekken en behouden
Het online genereren van leads begint met het ontwikkelen van een goede online aanwezigheid. Automatiseringsplatforms helpen bij dit alles; van het bouwen van geoptimaliseerde landingspagina's, formulieren en andere pagina's op je site, tot het meten welke content leads aantrekt. Een goed platform kan leads ook dynamisch door de juiste content journeys leiden op basis van hun interesses en activiteit. Sigma Solutions bezit dit platform door haar eigen software Accessify SaaS te koppelen met de Marketing Automation software Mailchimp. Mailchimp is uitstekende e-mailmarketing software met de wereld aan mogelijkheden als het gaat om automatisatie en personalisatie van mailings.
2. Elimineer het giswerk
Laat de data u vertellen welke berichtgeving de meeste betrokkenheid stimuleert en hoe vaak klanten uw e-mails daadwerkelijk openen en lezen. Door uw e-mailcampagnes via Marketing Automation software te laten lopen, worden deze gegevens automatisch verzameld en gerapporteerd.
3. Reageer proactief en snel
Volgens de Harvard Business Review is de kans zeven keer groter dat potentiële klanten iets kopen van een bedrijf dat binnen een dag op hun vraag reageert. Waarom klanten laten wachten als Marketing Automation software ervoor kan zorgen dat je merk bekend staat om het snelle antwoorden?
Dit is slechts het topje van de ijsberg als het gaat om wat marketing automatisering kan doen voor een klein bedrijf. Een goed geïmplementeerd platform kan de marketing- en verkoopteams van je MKB laten presteren als een groot bedrijf, maar tegen een fractie van de kosten. Meer weten over wat Marketing Automation voor uw bedrijf kan betekenen in de Customer Self Service fase binnen onze Roadmap Digitalisering? Neem dan contact met ons op.