Wat komt er kijken bij een B2B webshop? header image

Wat komt er kijken bij een B2B webshop?

Heeft u een (technische) onderneming met complexe producten of diensten? Dan zoekt u een B2B Webshop die zorgt voor bestelgemak voor de klanten en efficiencyverbetering voor uzelf Een goede B2B Webshop draagt bij aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen.

Wat is een B2B webshop?

B2B (business-to-business), een vorm van elektronische handel (e-commerce), is de uitwisseling van producten, diensten of informatie tussen bedrijven, in plaats van tussen bedrijven en consumenten (B2C). Een B2B-transactie wordt uitgevoerd tussen twee bedrijven, zoals groothandelaren en onlinedetailhandelaren. Volgens Grand View Research zal de wereldwijde B2B e-commerce tegen 2027 naar verwachting $20,9 biljoen bedragen. Reden genoeg om nu een B2B webshop voor uw bedrijf te (laten) ontwikkelen die gericht is op het behalen van resultaat.

Het online gedrag van de B2B klant en de motivatie waarom deze iets online wilt kopen is een belangrijk aspect bij de bouw van een B2B Webshop. Zoom hier ook vooral in op de verschillen tussen een consument en een professional. Dit kent een andere benadering bij de ontwikkelingen van uw B2B E-commerce traject. Vaak hebben Distributeurs of Maakbedrijven te maken met dealers/wederverkopers en zij verkopen dus met hoge regelmaat producten via de groothandel. Deze bedrijven willen zij graag te vriend houden. Daar komt bij dat steeds meer groothandels en dealers in B2B bedrijven ook actief bezig zijn met verkopen van producten via het internet. Aan de andere kant willen de fabrikant en importeur vandaag de dag ook meer grip krijgen op de B2B klant. De uiteindelijke koper is dus een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkelingvan een B2B webshop. In het verleden hebben wij een succesvolle B2B Webshop met klantportaal gerealiseerd voor onze klant AHydraulics. AHydraulics kan nu vanuit de voorraad beschikbare onderdelen direct verzenden bij een bestelling. Zo worden wereldwijd bedrijven snel voorzien van de nodige hydraulische onderdelen.

Wat is het verschil tussen een B2C en een B2B webshop?

In de ontwikkeling en het onderhoud van beide typen webshops zijn een aantal overeenkomsten te benoemen, maar ook zeker een aantal kenmerkende verschillen.

Het grootste verschil tussen een B2C en B2B Webshop is het doel van de aankoop. B2B klanten hebben een andere motivatie, een ander doel en zoeken naar een ander product wanneer wij zoeken op het web. De lat wordt steeds hoger gelegd voor B2B bedrijven, want klanten verwachten eenvoud, gebruiksgemak en snellere leveringen. Het is dus aan B2B bedrijven om een sneller fulfilmentnetwerk te creëren.

De overkoepelende trend die alle B2B bedrijven treft is de manier waarop klanten veranderen. B2B kopers gaan steeds meer op B2C kopers lijken. Deze personen kopen immers bij B2C bedrijven in hun vrije tijd en doen dit al jaren. B2B kopers zijn nu op zoek naar eenvoudigere en betere koopervaringen wanneer ze zakelijke aankopen doen. Het is dus nu aan B2B bedrijven om hun technologie te moderniseren en dezelfde ervaring te bieden als B2C E-commerce platforms. 

De grote toename van millennials in de zakelijke inkoop heeft de traditionele B2B koopervaring op zijn kop gezet door een stijging in digitale transacties. Vooral nu de oudere generaties pensioengerechtigd zijn, worden wij vervangen door Generatie X en millenials. Deze jongere generatie B2B kopers die met veel koopkracht de B2B markt betreden, zijn een belangrijke factor binnen de hedendaagse digitale transformatie.

Wat zijn kenmerken van een B2B webshop?

Voordat u start met de ontwikkeling van een B2B webshop of met de optimalisatie van uw huidige webshop, is het zaak dat u allereerst begrijpt wat kenmerken zijn van een succesvolle B2B webshop. Hieronder hebben wij de belangrijkste kenmerken van een B2B webshop op een rijtje gezet:

1. Een B2B webshop brengt en houdt uw assortiment op orde

De basis van een succesvolle B2B webshop ligt in de beschikbaarheid van een goed beschreven, gecategoriseerde, geprijsde en met de juiste kenmerken en afbeeldingen verrijkte digitale weergave van het beschikbare productassortiment. Zonder een assortiment wat aan deze eigenschappen voldoet is uw webshopsoftware als een vrachtwagen zonder chauffeur, een forse investering met een gegarandeerd negatief rendement.

2. Een B2B webshop zorgt voor structurele online vindbaarheid

Zoekmachines vormen een belangrijke schakel in het proces wat klanten doorlopen voordat zij tot een daadwerkelijke bestelling overgaan. Het is daarom belangrijk dat de B2B webshop voor goed renderende producten hoge posities in zoekmachines verwerft. U kunt hiervoor denken aan middelen zoals zoekmachineoptimalisatie en Google Ads. Online marketing is een specialistische activiteit waarvoor veel verschillende disciplines moeten worden ingezet. Investeer in kennisopbouw of besteedt (een deel van de) activiteiten uit.

3. Een B2B webshop stuurt op klantwaarde

In het woud aan webshop-KPI’s is klantwaarde een KPI die nogal eens wordt vergeten. Jammer, want de acquisitiekosten van een nieuwe klant zijn vaak erg hoog. Online vindbaarheid is, zoals hierboven ook al beschreven, niet goedkoop. Het laten terugkeren van klanten waarmee al een relatie is opgebouwd kan, met de juiste middelen, relatief goedkoop worden gerealiseerd. Middelen die veel worden ingezet zijn e-mailmarketing en het leveren van een goede service.

4. Een B2B webshop maximaliseert orderwaarde

Een andere KPI die bijdraagt aan het succesvol maken van een B2B webshop is de orderwaarde. Deze is eenvoudig te verhogen door bestellende webshop-bezoekers suggesties te doen van complementaire en betere producten. Doe deze suggesties op verschillende momenten in het bestelproces, wij adviseren de productpagina, de shoppingcart, de bedankt-pagina en de bevestiging e-mail.

5. Een succesvolle B2B webshop houdt rekening met Smartphones

Anno 2022 is het gebruik van smartphones enorm hoog. In Nederland gebruikt 95% van de mensen een smartphone en 90% van de mensen gebruikt deze voor internettoegang. Houdt daar bij het succesvol maken van een B2B webshop rekening mee. Zorg er minimaal voor dat een bezoeker door de catalogus kan navigeren en deze kan doorzoeken.

6. De rapportages van uw B2B webshop geven u richting

Beschikbaarheid van rapportages is noodzakelijk om inzicht te krijgen in de succesfactoren van de zakelijke B2B webshop. Zonder deze rapportages is het onmogelijk om gefundeerde investeringsbeslissingen te nemen en te bepalen welke kansen de zakelijke B2B webshop biedt.

Wat zijn de voordelen van een B2B webshop?

Ik snap dat al het bovenstaande veel informatie is om tot u te nemen en dat u misschien overdondert bent. Waarom zou u tijd, moeite en geld investeren in een B2B webshop als u momenteel al veel omzet behaald uit uw huidige klanten? Het antwoord is simpel: schaalbaarheid. Een B2B webshop stelt u in staat om nieuwe klanten via een gestroomlijnd proces te bereiken en te converteren. Hierdoor kunt u uw processen optimaliseren en uw bedrijf schaalbaar maken voor groei.

Hoe groter het aantal klanten u momenteel heeft, hoe groter het voordeel van een B2B webshop voor uw bedrijf. Een B2B webshop bespaart niet alleen uw medewerkers veel tijd en moeite, maar ook uw klanten. Klanten kunnen nu namelijk door op een paar knoppen te klikken uw producten makkelijk bestellen vanaf welke locatie dan ook. Zo vergroot u het bereik van uw bedrijf en zult u klanten aansluiten die u anders nooit had bereikt.

En in het begin zal de groei moeizaam gaan, maar als de marketingsystemen in plaats zijn zal de groei snel merkbaar zijn voor uw bedrijf. Meer orders, nieuwe klanten, omzet en winst. Wie wil dat nou niet?

Hoe kan Sigma Solutions u helpen bij de ontwikkeling van een B2B webshop?

Met onze starterkit ‘Hermes’, bieden wij de perfecte E-commerce oplossing voor (internationaal) handelende en producerende B2B-bedrijven, zoals de Maakindustrie, Technisch Dienstverleners, Distributeurs en Groothandels. Voor deze bedrijven is Hermes dé starterkit voor een B2B Webshop die meetbaar en met positief rendement bijdraagt aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen en het genereren van meer online verkopen. Met de uitgebreide mogelijkheden om uw assortiment online te presenteren, zet u de deur open voor online leadgeneratie en groei van uw bedrijf.

Een webshop bouwen is voor ons geen project, maar een traject. Gedurende het hele proces werken we nauw samen en denken wij mee om uw B2B Webshop succesvol te maken. Deze dienstverlening stopt niet bij oplevering. Wij blijven altijd nauw betrokken. Wilt u meer weten over de B2B webshop gericht op groei die Sigma Solutions voor u kan ontwikkelen? Neem dan voor een vrijblijvend adviesgesprek contact met ons op.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer