Wat maakt een B2B webshop succesvol?
De opmars van de B2B webshop neemt toe. Regelmatig krijgen wij de vraag of er een groot verschil is tussen een consumentgerichte webshop en een puur B2B gedreven webshop. Er zijn allerlei overeenkomsten in het bouwen, onderhouden en succesvol maken van B2B webshops, maar er zijn ook verschillen. In deze blog leggen wij u uit hoe een B2B webshop succesvol kan zijn en worden.
Het verschil tussen een consument en een professionele koper in een B2B webshop
Het is belangrijk om uw uiteindelijke consument te kennen om meer omzet te genereren. Dit is het eerste verschil tussen een B2C en B2B webshop. Het online gedrag van uw koper en de reden waarom een zoeker online iets wil kopen is een belangrijk aspect bij het bouwen van een B2B webshop. Het is belangrijk om te kijken naar de verschillen tussen een consument en een professional. Dit heeft een andere insteek bij de ontwikkeling van uw B2B webshop proces. Fabrikanten of importeurs hebben heel vaak te maken met dealers/wederverkopers. Zij verkopen dus regelmatig producten via de groothandel. Daarnaast zijn er steeds meer groothandels en dealers in de B2B die zich ook actief bezighouden met verkoop via internet. Maar de fabrikanten en importeurs willen meer grip op de uiteindelijke consument. De uiteindelijke consument, koper is dan ook een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling van een B2B webshop.
Het verschil tussen een B2B en een B2C klant
Het belangrijkste punt waarop onderscheid gemaakt kan worden tussen een B2B en B2C klant is het doel van de aankoop. B2B kopers hebben een andere motivatie, een ander doel en zoeken naar een ander product als ze op internet zoeken. B2B-kopers zijn professionals en kopen vaak grote hoeveelheden. Daarnaast komen ze ook vaak terug om meer producten te kopen. De belangrijkste verschillen worden hieronder opgesomd.
B2B klanten | B2C klanten |
Neemt beslissingen voor het bedrijf | Onafhankelijke koper |
Grote orders | Kleine bestellingen |
Klantspecifieke prijzen | Vaste prijzen |
Koopt omdat het een deel van het werk is | Koopt om persoonlijke redenen |
Koopt op specifieke markten | Koopt op alle markten |
Zoeken op productnummer | Zoeken op product |
Verschillende prijzen in uw B2B webshop
In een B2B omgeving is prijstransparantie altijd een probleem. Hiermee bedoelen we de prijzen van het product die in de B2B webshop zelf getoond worden en de prijs die de dealer of eindgebruiker betaalt. Professionele eindgebruikers kopen vaak producten in voor de uitvoering van het werk. De tarieven worden vaak aangepast aan het inkoopvolume van de klant, of het via een dealer gebeurt of dat er sprake is van voorraadvorming of niet. De kortingsstructuur kent derhalve vele variaties. Bijvoorbeeld alleen op productniveau, een bepaald productassortiment, een specifieke klantengroep of klant.
Bij het opzetten en succesvol krijgen van een B2B webshop krijgt u hier dus mee te maken. Wij adviseren om altijd prijzen van producten te tonen. Of dit nu een adviesprijs is of een nettoprijs. Als je de prijzen van de producten niet laat zien, is de kans groot dat je niet in de kopersvergelijking wordt meegenomen en verlies je de kans om producten te verkopen.
Welke software is het meest geschikt voor mijn B2B webshop
B2B Webshop software is een middel en geen doel. Het is noodzakelijk om de juiste software te implementeren om de beste resultaten te behalen. De business case is leidend, niet de software. Waar moet u dan rekening mee houden? We gaan ervan uit dat u geen expert bent in programmeren. U weet wel wat u wilt bereiken en wij kunnen u daarbij helpen. Accessify is de software van Sigma Solutions en is zo ontwikkeld om uw B2B-klanten optimaal te bereiken en te converteren.
Stap-voor-stap handleiding om te starten met een B2B webshop
Het starten met een B2B webshop is een proces. Hierbij is het uiteindelijke doel om orders te genereren en zo uw bedrijfsdoelstellingen te behalen en verleggen.
1. Koppel uw B2B webshop aan een analytische tool
Door de statistieken van uw B2B webshop bij te houden krijgt u een overzichtelijke weergave van verbeterpunten. Zo kunt u inzien in welke fase van het verkoopproces bezoekers op dit moment nog afhaken om een aankoop te doen. Hierop kunt u vervolgens aanpassingen doorvoeren in uw B2B webshop, zodat het percentage van bezoekers die afhaken daalt.
Een andere toegevoegde waarde van een analytische tool is dat u deze statistieken over verschillende periodes kan inzien en daarmee ook de ontwikkeling van uw B2B webshop kan bijhouden. Ook kunt u inzien waar uw bezoekers vandaan komen, zowel geografisch als via welk kanaal (bijvoorbeeld via sociale media of via een zoekmachine). Tot slot kunt u de prestaties van het harde werk aan uw B2B webshop meten.
2. Doe een zoektermenonderzoek voordat u een B2B webshop start
Een zoektermenonderzoek is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen op welke zoektermen u kunt inspelen om zo uiteindelijk meer bezoekers te krijgen op uw B2B webshop. Door middel van een zoektermenonderzoek krijgt u een overzicht van termen waar veel op wordt gezocht en ook in welke mate er concurrentie is op deze zoektermen. Deze gegevens kunt u vervolgens gebruiken om uw content voor uw B2B webshop hierop te baseren. Zo kunt u hoger in de zoekresultaten ranken.
3. Gebruik sociale media om mensen naar uw B2B webshop te leiden
Sociale media is een krachtige tool om een netwerk op te bouwen en deze op de hoogte te houden van uw B2B activiteiten. Wellicht bezit u al over een groot sociaal netwerk of heeft u al enige connecties in de zakelijke wereld. Belangrijk is om te onderzoeken op welke sociale mediakanalen uw netwerk actief is. Een manier om dit te doen is door te bekijken waar uw klanten actief zijn. Ziet u dat bijvoorbeeld veel zakelijke klanten op LinkedIn actief zijn, start hier dan zelf ook een bedrijfsprofiel en creëer een zakelijk imago.
Het gebruik van een online zakelijk netwerk biedt vele voordelen. Allereerst heeft u met uw account direct een digitaal visitekaartje, waarmee u uw expertise kan delen met uw netwerk. LinkedIn biedt u de mogelijkheid om op gemakkelijke wijze uw netwerk enorm uit te breiden, waarmee u uw bedrijfsactiviteiten, expertise en andere interessante informatie kunt delen met zakelijke connecties.
Sigma Solutions en B2B Webshops
Het doel van al onze klanten is om online meer omzet te realiseren. Wij zorgen ervoor dat zij in deze missie slagen. Bent u een B2B bedrijf, dan geven wij graag inzicht in uw online kansen en advies over waar u staat ten opzichte van uw concurrentie. Neem voor een vrijblijvend gesprek contact met ons op.