Wat zijn Rich Snippets? header image

Wat zijn Rich Snippets?

Wanneer er wordt gezocht naar een term worden de resultaten getoond met een titel, een korte omschrijving en de url naar de pagina. Deze informatie wordt door Google bepaald aan de hand van de titel (<h1>-tag) en de tekst op de pagina. Tegenwoordig is het mogelijk om de zoekresultaten duidelijker en uitgebreider te maken aan de hand van “Rich Snippets”. Rich snippets zijn toevoegingen aan de bestaande HTML-code die zoekmachines kunnen gebruiken om de informatie op een pagina te specificeren.

Wat voor Rich Snippets bestaan er?

Er zijn veel soorten Rich Snippets die gebruikt kunnen worden binnen een site, alleen niet allemaal zijn toepasbaar. Een informatieve website zal bijvoorbeeld geen snippets gebruiken voor producten.

Hieronder staan veel gebruikte snippets die op bijna elke site toepasbaar zijn.

  • WebSite
    In deze snippet worden de naam en het domein van de site genoteerd.
  • WebPage
    In WebPage kunnen de auteur, naam en beschrijving over de pagina toegevoegd worden. Ook is het mogelijk om een rating toe te voegen.
  • AggregateRating
    Wanneer een site beoordelingen heeft gekregen kan het cijfer en het aantal beoordelingen toegevoegd worden aan deze snippet. Wanneer deze is toegevoegd aan een site, worden in de zoekresultaten van de site een beoordeling getoond.
    aggregraterating-snippet.png
  • BreadcrumbList
    In de BreadcrumbList-snippet worden breadcrumbs toegevoegd. Breadcrumbs zijn de bovenliggende pagina’s van de huidige pagina binnen de site-hiĂ«rarchie. Als deze snippet op de site wordt gebruikt wordt het pad naar de pagina getoond met de titels van de andere pagina’s in plaats van de URL van de pagina.
    breadcrumbs-snippet.png
  • Social media Snippets
    Het wordt steeds vaker gedaan dat pagina’s gedeeld worden met andere mensen. Er zijn speciale snippets om een pagina visueel te tonen wanneer de pagina’s worden gedeeld via Facebook, twitter of andere social media kanalen.
    open-graph-snippet.png

Hoe worden Rich Snippets toegevoegd aan een site?

Snippets kunnen op 3 manieren toegevoegd worden aan een site: door Microdata, RDFa en JSON-LD.

Hieronder zal een voorbeeld van een snippet op de drie manieren getoond worden. In het volgende voorbeeld zal getoond worden hoe de WebPage in combinatie met de beoordeling toegevoegd kan worden aan een site.

 

HTML:


<p>Deze website heeft gemiddeld een 8.7 gescoord waarbij het hoogste cijfer een 10 was. Deze beoordeling is gebaseerd op basis van 250 beoordelingen.</p>

 

Microdata:


<div itemscope="" itemtype="http://schema.org/WebPage">

  <div itemprop="aggregateRating" itemscope="" itemtype="http://schema.org/AggregateRating">

    <p>Deze website heeft gemiddeld een <span itemprop="ratingValue">8.7</span> gescoord waarbij het hoogste cijfer een <span itemprop="bestRating">10</span> was. Deze beoordeling is gebaseerd op basis van <span itemprop="reviewCount">250</span> beoordelingen.</p>

  </div>

</div>

 

RDFa:


<div vocab="http://schema.org/" typeof="WebPage">

  <div property="aggregateRating" typeof="AggregateRating">

    <p>Deze website heeft gemiddeld een <span property="ratingValue">8.7</span> gescoord waarbij het hoogste cijfer een <span property="bestRating">10</span> was. Deze beoordeling is gebaseerd op basis van <span property="reviewCount">250</span> beoordelingen.</p>

  </div>

</div>

 

JSON-LD:


<script type="application/ld+json">

{

  "@context": "http://schema.org",

  "@type": "WebPage",

  "aggregateRating": {

    "@type": "AggregateRating",

    "ratingValue": "8.7",

    "bestRating": "10",

    "reviewCount": "250"

  }

}

</script>

 

Wanneer deze snippet toegevoegd is aan een site is er een grote kans dat de zoekresultaten een beoordeling tonen. Het tonen van de beoordeling op Google wordt bepaald door een algoritme en het is dus niet zeker of de snippet wordt herkend. Dit geldt voor alle snippets die toegevoegd zijn aan de site.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer