Wat zijn Topic Clusters en hoe werken ze?
Net wanneer u misschien denkt dat u de vindbaarheid van uw website op de rit heeft, verandert Google de manier waarop het naar content kijkt. Afgelopen jaren is de wijze waarop internetgebruikers zoeken in Google sterk veranderd. Waar de zoeker eerst een zoekterm of een gedeelte van een zin in de zoekbalk intikte, stelt hij nu een complexe vraag in een volzin. De opkomst van spraakgestuurd zoeken draagt bij aan deze ontwikkeling. Hoe kunt u uw B2B Online Marketing Strategie inzetten om mee te kunnen gaan met deze trend? Door de inzet van Topic Clusters! U leest er alles over in deze blog.
Wat is een Topic Cluster?
Een Topic Cluster bestaat uit meerdere stukken content die gegroepeerd zijn volgens een gemeenschappelijk onderwerp en verwante subonderwerpen. Als geheel bieden deze pagina's een uitgebreide dekking van een specifiek onderwerp. Dat stelt bezoekers in staat hun zoekopdracht te vervullen terwijl ze uw site bezoeken.
Wat zijn de hoofdcomponenten van een Topic Cluster?
De kern van een contentclusterstrategie is strategisch intern linken. Topic Clusters zijn een groep topics die rond een centraal onderwerp draaien en gebruik maken van een Pillar Page om van en naar toe te linken. Kortom, Topic Clusters zijn gecentreerd rond één enkel onderwerp en bieden meerdere interne linkingmogelijkheden om lezers op uw website te houden.
Vanuit het oogpunt van de informatiearchitectuur zijn de belangrijkste componenten van een Topic Cluster de volgende:
- Een Pillar Page bevindt zich bovenaan de cluster en introduceert het hoofdonderwerp
- De Pillar Page linkt naar de Cluster Pages
- Elke Cluster Page behandelt een deel (een subonderwerp) van het hoofdonderwerp
- Interne linking structureert de Topic Cluster
- Hiërarchische URL's versterken de semantiek van het cluster
De manier waarop u pagina's aan elkaar koppelt en de hiërarchische URL's zijn belangrijke onderdelen van de Topic Cluster. Het geeft aan zoekmachines het signaal dat deze pagina's deel uitmaken van hetzelfde geheel en verhoogt uw topische autoriteit.
De afbeelding hieronder beschrijft een Topic Cluster.
Wat is een Pillar Page?
De Pillar Page is de startpagina van uw thematische cluster. Het is in feit het startpunt van de Topic Cluster en introduceert het hoofdonderwerp in grote lijnen. Vanuit de Pillar Page moet u alle clusterpagina's kunnen bezoeken die een deel van het hoofdonderwerp behandelen. In de inhoud van de Pillar Page moet u het hoofdonderwerp uitwerken en alle afzonderlijke deelonderwerpen van uw cluster introduceren.
Wat ik meestal doe, is de Pillar Page beginnen met een introductie van het hoofdonderwerp. Ik behandel de belangrijkste vragen die mensen stelden, de gebruikelijke "Wat", "Waarom" en "Hoe". Afhankelijk van het onderwerp kun je meer context of achtergrondinformatie geven. Na de eerste paar inleidende alinea's, is het slim om per subtopic een alinea uit te werken die doorlinkt naar de Cluster Page.
De SEO impact van Topic Clustering
Correct geïmplementeerd, kunnen Topic Clusters op twee manieren een significante impact hebben op de SEO resultaten. Er is ten eerste namelijk een toename in site autoriteit en ten tweede in de algemene paginaranking die wordt toegekend aan sites die hun gekozen onderwerp(en) uitgebreid behandelen. Google's verklaarde intentie is om relevante resultaten te bieden die overeenkomen met de zoekintentie - gebruikmakend van Topic Clusters om een onderwerp grondig te behandelen. Dit verhoogt de kans op een hoge ranking in uw voordeel. Interne links helpen in ieder geval bij het verspreiden van PageRank, waardoor pagina's die het anders minder goed zouden doen, het beter doen in de SERP (Search Engine Result Page). Topic Clusters zijn nuttig, ongeacht de grootte van uw website. Als u wilt dat uw site groeit, begin dan vandaag nog met het gebruik van Topic Clusters. Houd wel in gedachten dat de impact van contentorganisatie toeneemt met de hoeveelheid onsite content.
Ga in zes stappen aan de slag met Topic Clusters
1. Bepaal uw hoofdonderwerp
Ten eerste is het belangrijk om te bepalen welke topics voor uw bedrijf relevant zijn. Dit moet een breed onderwerp zijn waar u genoeg content over kunt schrijven, én dit onderwerp moet aansluiten bij uw bedrijf. We nemen voor nu even "B2B Leadgeneratie" als voorbeeld.
2. Bepaal de subtopics of vragen rondom het hoofdonderwerp
Denk na over waar uw (potentiële) doelgroep naar op zoek is als zij meer informatie nodig hebben over het onderwerp "B2B Leadgeneratie".
Denk hier bijvoorbeeld aan:
- B2B Online Marketing
- B2B SEO
- B2B Website
- B2B Webdesign
- B2B Webdevelopment
Door dit te doen, kunt u erachter komen wat de belangrijkste vragen zijn die een (potentiële) klant zichzelf kan stellen. In principe, plaatst u uzelf in de schoenen van de koper. Verplaats je dus in de zoeker, zijn intentie en zijn klantreis.
3. Achterhaal het zoekvolume
Het is slim om te beginnen met het creëren van de content die het meeste oplevert. Om te bepalen welke content dat is, kunnen verschillende manieren gebruikt worden. Onthoud wel dat dit altijd aannames zijn en dat er tijd (en inzicht in resultaat) nodig is om deze aannames te bevestigen.
Achterhaal het zoekwoordvolume
Als u een zoekwoord/onderwerp in keywoordtool.io invult, kunt u zien hoeveel er nu naar dat onderwerp gezocht wordt. Het kan trouwens ook inspiratie voor nieuwe content opleveren om in de cluster te verwerken.
Volg relevante zoekgedragtrends
Google Trends geeft een duidelijk overzicht van welke onderwerpen voor een bepaalde geografische doelgroep interessant zijn.
Luister naar uw klanten
Als u al klanten hebt, zijn zij de beste bron om te bepalen welke content relevant is. Vraag bestaande en nieuwe klanten wat zij waardevolle informatie zouden vinden omtrent uw gekozen Topic Cluster: bijv. "B2B Leadgeneratie".
4. Creëer een Pillar Page
Ik raad aan om de Pillar Page aan het einde te schrijven. Het is als het schrijven van de woordenlijst van een boek, je kunt het beter doen als je de hele inhoud kent en voldoende Cluster Pages hebt ontwikkeld. U introduceert op deze Pillar Page het hoofdonderwerp "B2B Leadgeneratie". Dan volgen er alinea's die ieder over een eigen deelonderwerp gaan en doorverwijst naar een Cluster Page, zoals een blog, nieuwsbericht of case.
5. Interne Linking tussen Pillar en Cluster Pages
Vergeet niet uw Pillar Page te linken naar iedere Cluster Page én iedere Cluster Page terug naar de Pillar Page. U kunt de Cluster Pages ook aan elkaar linken als dat zinvol is.
Dus:
Van de Pillar Page "B2B Leadgeneratie" linkt u door naar "B2B Website" én van "B2B Website" linkt u door naar "B2B Leadgeneratie".
Stap 6. Hiërarchische URL-structuur
Wat houdt een hiërarchische URL-structuur in? Iedere Cluster Page wordt voorafgegaan door zijn gelinkte pagina: De Pillar Page.
Dus:
/b2b-leadgeneratie/b2b-website
/b2b-leadgeneratie/b2b-seo
/b2b-leadgeneratie/b2b-webdesign
/b2b-leadgeneratie/b2b-webdevelopment
En daar is hij dan: uw eerste Topic Cluster! Of in ieder geval het begin hiervan. U kunt de pagina’s namelijk steeds updaten en aanvullen. Ook de lijst met subtopics kunt u blijven gebruiken. Kies bijvoorbeeld eens in de twee weken een onderwerp van de lijst en schrijf hier een blog of case over. Zo wordt uw Topic Cluster steeds groter en nóg beter vindbaar.
SEO is een lange termijn strategie
Geen paniek als u niet direct enorme resultaten behaalt. Het kan een tijdje duren voordat een geoptimaliseerde pagina het gewenste resultaat oplevert. Maar áls het uiteindelijk resultaat oplevert, is het enkel een kwestie van optimaliseren om die resultaten te behouden en te vergroten. Probeer het ritme erin te houden door telkens uw Pillar en Cluster Pages up-to-date te houden.
Wilt u meer weten over Topic Clusters of kunt u wel wat hulp gebruiken bij het inrichten van Topic Clusters? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op!