Wat zorgt voor negatieve SEO binnen een site en wat is de impact hiervan? header image

Wat zorgt voor negatieve SEO binnen een site en wat is de impact hiervan?

In de vorige blog is uitgelegd wat CiritcalCSS inhoudt en wat de impact is op een site. In deze blog zal uitgelegd worden wat negatie SEO is en veroorzaakt Ă©n wat hier de impact van kan zijn.

Google en andere zoekmachines bezoeken pagina’s en bekijken de content om zo te bepalen wanneer de pagina getoond moet worden wanneer iemand informatie zoekt. Hierbij wordt rekening gehouden met de titel van de pagina, de teksten en gebruikte semantische HTML-tags. Wanneer deze dingen niet in orde zijn binnen een site, kan dit er toe leiden dat de positie binnen zoekmachines (drastisch) omlaag gaat. Hieronder zullen verschillende voorbeelden gegeven worden wat voor negatieve SEO kan zorgen.

Titel past niet bij de content

Zoekmachines zijn tegenwoordig zo slim geworden dat ze snappen wat de content van een pagina is. Wanneer de titel van de pagina, de “H1”-titel en de content volgens de zoekmachine niet overeenkomen, dan kan dit voor negatieve SEO zorgen.

Missende HTML-tags

EĂ©n van de belangrijkste tags die nooit op een pagina mag missen is de <h1>-tag. Voor zoekmachines is dit een belangrijk element op een site en moet de lading van de pagina geven. Wanneer deze tag en dus titel mist, zal een ‘crawler’ of ‘spider’, programma’s die automatisch een pagina bekijken moeite hebben om te bepalen waar de pagina Ă©cht om draait.

Verkeerde “Document Outline”

Een ander belangrijk aspect op een pagina is de “Document outline”. Dit is het beste te vergelijken met een boek:

  • Elk boek bevat een titel, dit is de <H1>-tag op de pagina.
  • De tekst in een boek is opgedeeld in hoofdstukken; de <H2>-tags in de HTML.
  • Onder hoofdstukken kunnen paragrafen zitten; de <H3>-tags in de HTML.
  • Elke paragraaf die onder een andere paragraaf ligt krijgt een volgend nummer: <H4> --> <H5> --> <H6>.

De document outline op een pagina zou er als volgt uit kunnen zien:

<H1>Titel van pagina</H1>

                <H2>Hoofdstuk 1 </H2>

                <H2>Hoofdstuk 2 </H2>

                               <H3>Paragraaf 1</H3>

                <H2>Hoofdstuk 3 </H2>

Wanneer de document outline op een pagina goed is opgezet, zorgt dit, naast duidelijk leesbare tekst voor bezoekers, ervoor dat crawlers duidelijk zien hoe de content is opgebouwd en waar de content over gaat.

Veel gebruikte “trucjes”

Vroeger was het mogelijk om trucjes toe te passen op een pagina om een voorsprong te krijgen bij de zoekmachines. Gelukkig worden de crawlers steeds slimmer en kunnen dit detecteren. Hieronder staan een paar van deze trucjes.

Letterkleur gelijk aan achtergrond

Veel content op een pagina zorgt voor een positieve SEO, maar vaak werd er ook niet gerelateerde content toegevoegd. Ook dit zorgde voor een betere positie. Om ervoor te zorgen dat bezoekers dit niet zagen, werd de kleur deze tekst gelijk gemaakt aan de achtergrond. Hierdoor was de tekst onzichtbaar voor bezoekers, maar wel zichtbaar voor de crawlers.

Positie aanpassen

Een andere manier om niet gerelateerde content onzichtbaar te maken voor de bezoekers was om deze tekst buiten het scherm te positioneren. Bezoekers hebben geen idee dat deze tekst bestaat, maar de crawlers denken alleen maar dat het van toegevoegde waarde van de pagina is.

Tags toevoegen

Ook werd op pagina’s gebruik gemaakt van een lijst met ‘tags’. De tags waren losse woorden die net zoals de vorige punten ervoor zorgde dat crawlers het idee hadden dat het van toegevoegde waarde was.

Al deze ‘trucjes’ werken niet meer, omdat de crawlers ‘geleerd’ hebben deze technieken te herkennen Ă©n minpunten te geven op de zoekresultaten.

Het is dus belangrijk rekening te houden met de content op een site en hoe deze content wordt getoond. Er zijn nog veel meer manieren hoe een site negatieve Ăłf positieve SEO kan bevatten. In een volgende blog zullen voorbeelden gegeven worden waardoor een site of pagina positieve SEO bevat.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer