Welke vragen stelt u aan een B2B webshopbouwer? header image

Welke vragen stelt u aan een B2B webshopbouwer?

B2B klanten zijn in de laatste jaren online steeds actiever geworden. Uit een onderzoek van Mckinsey is gebleken dat 36% van de B2B kopers de voorkeur geeft aan een complete customer selfservice. Een essentieel onderdeel die ingaat op deze trend is een B2B webshop. Het hebben van een goede B2B webshop is in de laatste jaren erg belangrijk geworden, waarbij deze webshop als 1 van uw belangrijkste salespersonen kan fungeren. Hierbij is degene die deze webshop ontwikkeld dan ook erg belangrijk voor de uiteindelijke resultaten van deze webshop.

Als er intern weinig kennis is over het bouwen van webshops of de relevante functionaliteiten hiervoor, is het te begrijpen dat het uiteindelijk ingewikkeld wordt om de behoefte vanuit de markt aan de interne strategie te koppelen. Hierom hebben wij onderstaand een aantal vragen opgesteld die belangrijk zijn om te vragen aan uw websitebouwer, om zo een overzicht te krijgen over de mogelijkheden voor een uitstekend werkende en resultaatgerichte B2B webshop.

1. Is uw software ingesteld voor de eisen vanuit de B2B of B2C markt? En wat zijn de verschillen?

Bij het kiezen van een webshopbouwer is het belangrijk om te kijken of de desbetreffende organisatie gefocust is op B2B of B2C webshops. Er zijn namelijk belangrijke verschillen tussen deze webshops. B2B webshops zijn doorgaans complexer dan B2C webshops. Het gaat om meer en intensiever onderzoek vanuit de klant, meer op behoeften gebaseerde aankopen en minder marketinggestuurde aankopen. Veel B2B-kopers hebben zeer strakke richtlijnen rond de aankopen die ze kunnen doen. Dit betekent dat traditionele inkomstenaanjagers zoals add-ons niet dezelfde impact hebben. Het te weten komen van deze verschillen en de navraag hierover bij de webshopbouwer, zal aantonen in hoeverre de focus vanuit de webshopbouwer op 1 lijn ligt met de resultaten die u wilt halen.

2. In hoeverre kunnen huidige systemen in de webshop worden geïntegreerd?

Het is belangrijk om erachter te komen in hoeverre de webshop kan worden geïntegreerd met bestaande systemen. Hier kan worden gedacht aan ERP of EDI systemen. Door de automatisering van informatiestromen tussen de huidige systemen en de te gebruiken webshop, kan er tijd worden bespaard in de processen tussen deze systemen, maar wordt ook de foutmarge van deze informatiestromen kleiner.

3. Welke functionaliteiten zijn essentieel voor mijn webshop?

Bij het opbouwen van een succesvolle B2B webshop, zijn de functionaliteiten van deze webshop 1 van de grootste factoren voor een goede customer experience. Hierom is het belangrijk om na te gaan welke functionaliteiten de B2B webshopbouwer aanbiedt en waarom deze zo belangrijk zijn voor uw organisatie. 

Responsive design

Een responsive design zorgt ervoor dat het automatisch de inhoud en elementen schaalt, om overeen te komen met de schermgrootte waarop het wordt bekeken. Dit zodat de webshop op zowel desktop, tablets en mobiele telefoons als op de verschillende besturingssystemen juist wordt getoond.

Zoeken en filteren

Uit een onderzoek van Sana is gebleken dat 37% van de B2B-kopers een aankoop voortijdig afbreekt, wanneer de webshop niet het antwoord geeft op de vragen van de klant. Zorg er hierom voor dat er ofwel een zoekfunctie is door middel van filteren, of een zoekfunctie door middel van een zoekbalk.

Bestel proces en online betalen

Het in kaart laten brengen van het bestelproces is erg belangrijk. Zo willen B2B klanten vaak een snelle en eenvoudige bestelproces, waarbij de mogelijkheid voor online betalen ook gewild is.

Uw B2B webshop door Sigma Solutions

Bent u geïnteresseerd in het beginnen met een B2B webshop? Wij bij Sigma Solutions kunnen u ondersteunen bij de realisatie van een nieuwe B2B webshop. Neem vrijblijvend contact met ons op en wij bespreken de mogelijkheden!


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer