Zelf aan de slag met B2B Conversie Optimalisatie
Net als leadgeneratie, is het optimaliseren van conversies op jouw website een proces dat je overnacht direct resultaten zal opleveren. Vaak moeten er meerdere kleine aanpassingen worden gedaan, die jou helpen om meer conversies te scoren met jouw website. Afhankelijk van hoe geoptimaliseerd jouw website is, is er nou eenmaal veel te optimaliseren. Van content naar de CTA'sdie jij gebruikt (of niet), en alles daar tussen in. Gelukkig zijn er genoeg stappen te zetten in dit proces, en valt er genoeg te doen. Nu is dus niet het moment om bij de pakken neer te gaan zitten, maar het moment om actie te ondernemen! In deze blog beschrijf ik een vijftal tips die jij kan gebruiken om de conversie op jouw website te optimaliseren, en om van jouw website een goed converterende website te maken.
Zelf aan de slag met B2B Conversie Optimalisatie
Conversie optimalisatie is een proces waarin je gemakkelijk verdwaald kan raken. Door alle kleine optimalisaties het grote plaatje niet meer kunnen zien, als het ware. Er bestaat immers geen checklist of stappenplan voor conversie optimalisatie, dus waar moet je beginnen? En wanneer ben je klaar?
Dat zijn vragen die moeilijk te beantwoorden zijn. Toch kan je vrij gemakkelijk beginnen met het optimaliseren van jouw website, om meer conversies binnen te halen. Denk bijvoorbeeld aan:
Optimaliseer jouw content
Het is ongelofelijk belangrijk om jouw doelgroep op de juiste manier aan te spreken. Ga bijvoorbeeld eens na welke schrijfstijl jij gebruikt om jouw doelgroep aan te spreken, op welke momenten jij jouw doelgroep aanspreekt en wat jij ze allemaal kan bieden. Als jouw content niet goed aansluit op jouw doelgroep, dan moet je hier aanpassingen in maken. Mocht jouw content wel goed aansluiten op wat jouw doelgroep van jou wilt lezen, wie zegt dan dat ze niet meer willen lezen? Je hoeft niet alles zomaar weg te geven, plaats bijvoorbeeld waardevolle brochures of e-books achter een formulier, dat helpt je toch weer een conversie te scoren.
Gebruik tools om jouw website te onderzoeken
Niet alle fouten of verbeterpunten op jouw website zijn direct duidelijk of inzichtelijk, daarom bestaan er een heleboel tools om jou daarmee te helpen. Denk aan tools zoals GTMetrix of Google Analytics, die jouw website tot in de puntjes voorzien van waardevolle feedback. Heb je toch nog een lijst die je kan afvinken als het gaat over conversie optimalisatie!
Tips voor succesvolle B2B Conversie Optimalisatie
Voer A/B testen uit
Test verschillende elementen op jouw website, zoals de kleuren van jouw website, het design van jouw website en de CTA's die jij plaatst. Voor verschillende personen werkt het een beter dan de ander, en hier kunnen deze fundamentele elementen van jouw website het verschil maken. Dit kan je uitvoeren bij onder andere collega's, maar ook onder bestaande klanten, en eventueel zelfs vrijwillgers. Iedereen heeft een mening, maak hier gebruik van!
Onderzoek de waarde die jij jouw klanten kan bieden en wees duidelijk
Als jij precies hetzelfde aanbiedt als jouw concurrenten, waarom zouden bezoekers dan klant van jou worden? Het moment dat een bezoeker op jouw website terecht komt, moet het direct duidelijk zijn wat jij voor deze bezoeker kan betekenen. Speel op landingspagina's in op de wensen en behoeften van de klant, en je staat al met 1-0 voor. Het optimaliseren van dit proces hoeft helemaal geen geld te kosten, maar heeft een groot effect.
Spreek de taal van jouw doelgroep
Bezoekers zijn in de meeste gevallen niet even bekend met de producten en diensten die jij aanbiedt als jijzelf. Wat voor jou in een zin dus heel logisch kan klinken, kan niet te begrijpen zijn voor een bezoeker. Dit wilt niet zeggen dat je in hele simpele taal moet beschrijven wat jij doet en wat je voor de klant kan betekenen, maar wees wel duidelijk in wat je wilt communiceren.
Creëer urgentie
Zorg ervoor dat jouw bezoekers actie ondernemen om te converteren op jouw website. Dit kan bijvoorbeeld om een tijdslimiet bij een brochure of e-book te zetten, in de vorm van een actie die slechts een beperkte tijd loopt. Zorg er wel voor dat je niet teveel opties aanbiedt, want dan bestaat de kans dat de bezoeker helemaal geen keuze maakt.
Neem alle zorgen weg en verlaag instapdrempels
Dit kan je heel gemakkelijk doen door een FAQ te plaatsen op jouw website, waarin je vragen uitlicht die zorgen wegnemen bij de bezoeker. Neem de tijd om alle vragen te beantwoorden die de bezoeker zou kunnen hebben in het proces van een aankoop van jouw producten of diensten, en je zal merken dat jouw conversies omhoog schieten.
Met B2B Conversie Optimalisatie van uw website uw beste verkoper maken?
Download onderstaand e-book voor meer uitvoerbare inzichten.