Tips om zelf aan de slag te gaan met B2B Leadgeneratie header image

Tips om zelf aan de slag te gaan met B2B Leadgeneratie

woensdag 4 november 2020 ·Leestijd: 4 minuten
contacteer auteur:

Leadgeneratie is geen proces dat je direct resultaten zal opleveren. Het is een proces van de lange termijn. Toch betekent dit niet dat je er vandaag niets mee hoeft te doen. Het genereren van nieuwe, kwalitatieve leads is een belangrijk proces wat voor B2B bedrijven continu zou moeten doorlopen. En tuurlijk, je kan niet alles zelf doen. Toch zijn er een aantal stappen die jij kunt nemen om het leadgeneratie proces voor jouw bedrijf of organisatie in gang te zetten. En daar kan je vandaag nog mee beginnen!

Zelf aan de slag met B2B Leadgeneratie

Leadgeneratie vergt inspanning. Het doorlopen van een aantal stappen helpt echter zeker om het proces in gang te zetten en soepeler te laten verlopen. In deze blog worden de stappen beschreven.

CreĂ«er een strategie

Ook leadgeneratie begint bij een uitgestippelde strategie. Je zult jezelf dus vragen moeten stellen als:

  • Wat wil ik precies bereiken met mijn leadgeneratie strategie?
  • Hoe scoort mijn website in de zoekmachines en hoe vaak wordt mijn website bezocht?
  • Hoeveel leads wil ik binnenhalen? Is er capaciteit om opvolging aan al deze leads te geven?
  • Welke kanalen ga ik gebruiken om mijn doelgroep te bereiken?

Door deze vragen te beantwoorden onstaan de contouren van een leadgeneratie strategie. 

Optimaliseer waar nodig

Ga na wat je op dit moment al doet op het gebied van leadgeneratie. Bovenstaande vragen kun je hiervoor als uitgangspunt gebruiken. Vaak zijn er nog meerdere optimalisaties mogelijk die tot snelle verbetering kunnen leiden. Ga bijvoorbeeld na of je op een effectieve manier jouw doelgroep bereikt op dit moment. En maak je daarbij wel gebruik van de juiste kanalen?

Ook kan het zijn dat de content op jouw website niet goed of zelfs slecht aansluit bij het zoekgedrag van jouw doelgroep. Niet alleen de content zelf is hierin belangrijk, maar ook de metadata. De metadata zorgt er namelijk voor dat je website goed wordt gevonden via zoekmachines.

Kortom: er zijn vaak nog een heleboel optimalisaties mogelijk die jou helpen om te komen tot meer leadgeneratie. Onderzoek waar kansen liggen en optimaliseer waar nodig en mogelijk.

Maak gebruik van tools

Ook voor leadgeneratie zijn er tegenwoordig een heleboel tools beschikbaar die je kunt gebruiken. Deze tools helpen om meer inzichte te krijgen in de resultaten van jouw leadgeneratie strategie. Maak bijvoorbeeld gebruik van Google Analytics, om te bekijken hoe jouw website nu scoort. Weet je precies op welke zoektermen jij graag goed vindbaar wilt zijn? Dan is Google Ads een goede tool die kan bijdragen aan betere vindbaarheid. Meer informatie over nuttige leadgeneratie tools, bekijk dan deze blog.

Tips voor succesvolle B2B Leadgeneratie

Identificeer jouw doelgroep

Het bepalen van je doelgroep vormt de eerste stap en basis voor je leadgeneratie strategie. Wie kopen jouw producten en / of diensten? Het is essentieel om dit goed in kaart te hebben. Maak hiervoor bijvoorbeeld gebruik van een buyer persona. Nadat je doelgroep is vastgesteld wordt het een stuk eenvoudiger om invulling te geven aan de rest van je strategie.

Kies het juiste kanaal om jouw doelgroep te bereiken

Verschillende doelgroepen maken uiteraard gebruik van verschillende kanalen. Vaak zoeken B2B kopers direct naar producten en/of diensten in zoekmachines. Een goed vindbare website is dus van groot belang. Maar ook LinkedIn is een veelgebruikt B2B kanaal. LinkedIn biedt de mogelijkheid om in een professioneel netwerk updates te delen of blogs te plaatsen die naar jouw website verwijzen.

Zorg ervoor dat je weet van welke kanalen jouw doelgroep over het algemeen gebruik maakt. Doe bijvoorbeeld een onderzoek onder bestaande klanten. Zo stop je niet onnodig tijd en moeite in kanalen die geen resultaat opleveren. 

Schrijf en gebruik de juiste content en creĂ«er vertrouwen

Maak gebruik van cases! Deze dragen bij aan het opbouwen van vertrouwen richting (potentiĂ«le) klanten. Met een case kun je natuurlijk jouw eigen product of dienst uitlichten. Daarnaast kun je deze contentvorm ook inzetten om aandacht te geven aan je klanten en unieke aspecten van de samenwerking / relatie te belichten. Hou het produceren van cases goed bij. Door bijvoorbeeld elk kwartaal een nieuwe case te produceren blijf je constant vertrouwen creeren richting de bezoekers van je website. Bezoekers lezen graag succesverhalen en willen graag succesvol zijn. Cases kunnen dan ook een doorslaggevende rol spelen in het beslissingsproces van een prospect. 

Focus op kwaliteit, niet op kwantiteit

Uiteindelijk wil jij kwalitatieve leads in plaats van een heleboel leads waar je eigenlijk niets aan hebt. Het is niet haalbaar en noodzakelijk om elke dag een nieuwe blog te schrijven, of elke dag een update op jouw social media kanalen te plaatsen. Plaats alleen content die een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan hetgeen waar jij op dat moment op focust. Zorg dat je content relevant is en blijft voor je doelgroep. 

Meten = weten!

Je wilt natuurlijk wel weten wat al jouw inspanningen op het gebied van leadgeneratie opleveren! Monitor wie jouw formulieren invullen en op welke pagina's deze formulieren worden ingevuld. In breder perspectief kun je meten hoe jouw website scoort in zoekmachines en vergelijken met de concurrentie.

Met B2B Leadgeneratie van uw website uw beste verkoper maken?

Download onderstaand e-book voor meer inzichten.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer