Zoekfunctie op de B2B website? Altijd doen!
Bij de inventarisatie van het online succes van prospects zien wij regelmatig websites waarop geen of een slecht ingerichte zoekfunctie aanwezig is. Hieronder 4 argumenten waarom vanuit onze visie elke op online succes gerichte B2B website voorzien moet zijn van een zoekfunctie.
1. De bezoeker verwacht een zoekfunctie
Googleâs hegemonie over het internet zorgt ervoor dat internetgebruikers eraan gewend zijn om een zoekfunctie te gebruiken. Als de bezoeker even niet kan vinden waarnaar hij / zij op zoek is dan is de website zoekfunctie snel gevonden.
2. Lead Generation
De kans dat de gebruiker van de zoekmachine een zoekopdracht invult waarvoor geen zoekresultaten worden gevonden is aanwezig. Het is immers lastig om voor elke zoekopdracht een aparte pagina te schrijven. Door op dat moment een âstel ons een vraagâ formulier weer te geven kan de bezoeker direct contact opnemen met het bedrijf.
3. Kansen m.b.t. Propositie Bedrijf
Met het meten van alle door bezoekers uitgevoerde zoekopdrachten ontstaat inzicht in de verwachtingen die de bezoeker bij het bedrijf heeft. Wij constateren met regelmaat dat er op websites van onze klanten op producten, diensten en oplossingen wordt gezocht die (nog) niet worden geleverd of niet worden geleverd vanuit de behoefte van klant en prospect. Met vaak kleine aanpassingen aan de propositie van een bedrijf kan op eenvoudige wijze meer business-succes worden gerealiseerd.
4. Website Content Optimalisatie
Door zoekopdrachten te meten en daarbij te onderscheiden welke zoekopdrachten wel en welke zoekopdrachten geen resultaat opleveren worden optimalisatiekansen voor de content van de website zichtbaar. Zoekopdrachten die geen zoekresultaten opleveren kunnen worden veroorzaakt door de verschillende schrijfwijzen van een product, dienst of oplossing. Door de content van de website en de werking van de zoekfunctie (synoniemen) aan te passen op het gedrag van de bezoeker verbetert de werking van de zoekfunctie. Met als uitgangspunt dat de verschillende schrijfwijzen ook worden gebruikt bij externe zoekmachines als Google kan op deze manier ook meer organisch zoekverkeer naar de website worden getrokken.
Voorbeeld: een klant van Sigma Solutions levert o-ringen, dit zijn ronde, veelal van rubber gemaakte afdichtingen. De schrijfwijze van dit product is nogal verschillend. Door het zoekgedrag van bezoekers te analyseren ontdekten wij onder andere oring / o-ring / 0ring / 0-ring / oâring. Door enerzijds synoniemen aan de zoekfunctie toe te voegen en de content van de B2B website aan te passen werd een beter werkende zoekfunctie en meer SEO-traffic gerealiseerd.