Zoekfunctie op de B2B website? Altijd doen! header image

Zoekfunctie op de B2B website? Altijd doen!

woensdag 28 mei 2014 ·Leestijd: 2 minuten
contacteer auteur:

Bij de inventarisatie van het online succes van prospects zien wij regelmatig websites waarop geen of een slecht ingerichte zoekfunctie aanwezig is. Hieronder 4 argumenten waarom vanuit onze visie elke op online succes gerichte B2B website voorzien moet zijn van een zoekfunctie.

1. De bezoeker verwacht een zoekfunctie

Google’s hegemonie over het internet zorgt ervoor dat internetgebruikers eraan gewend zijn om een zoekfunctie te gebruiken. Als de bezoeker even niet kan vinden waarnaar hij / zij op zoek is dan is de website zoekfunctie snel gevonden.

2. Lead Generation

De kans dat de gebruiker van de zoekmachine een zoekopdracht invult waarvoor geen zoekresultaten worden gevonden is aanwezig. Het is immers lastig om voor elke zoekopdracht een aparte pagina te schrijven. Door op dat moment een ‘stel ons een vraag’ formulier weer te geven kan de bezoeker direct contact opnemen met het bedrijf.

3. Kansen m.b.t. Propositie Bedrijf

Met het meten van alle door bezoekers uitgevoerde zoekopdrachten ontstaat inzicht in de verwachtingen die de bezoeker bij het bedrijf heeft. Wij constateren met regelmaat dat er op websites van onze klanten op producten, diensten en oplossingen wordt gezocht die (nog) niet worden geleverd of niet worden geleverd vanuit de behoefte van klant en prospect. Met vaak kleine aanpassingen aan de propositie van een bedrijf kan op eenvoudige wijze meer business-succes worden gerealiseerd.

4. Website Content Optimalisatie

Door zoekopdrachten te meten en daarbij te onderscheiden welke zoekopdrachten wel en welke zoekopdrachten geen resultaat opleveren worden optimalisatiekansen voor de content van de website zichtbaar. Zoekopdrachten die geen zoekresultaten opleveren kunnen worden veroorzaakt door de verschillende schrijfwijzen van een product, dienst of oplossing. Door de content van de website en de werking van de zoekfunctie (synoniemen) aan te passen op het gedrag van de bezoeker verbetert de werking van de zoekfunctie. Met als uitgangspunt dat de verschillende schrijfwijzen ook worden gebruikt bij externe zoekmachines als Google kan op deze manier ook meer organisch zoekverkeer naar de website worden getrokken.  

Voorbeeld: een klant van Sigma Solutions levert o-ringen, dit zijn ronde, veelal van rubber gemaakte afdichtingen. De schrijfwijze van dit product is nogal verschillend. Door het zoekgedrag van bezoekers te analyseren ontdekten wij onder andere oring / o-ring / 0ring / 0-ring / o’ring. Door enerzijds synoniemen aan de zoekfunctie toe te voegen en de content van de B2B website aan te passen werd een beter werkende zoekfunctie en meer SEO-traffic gerealiseerd.

download-het-e-book-pim.pngOok interessant:
E-book - Zo haalt u voordeel uit goede (product)informatie

Met goede productinformatie realiseert u klanttevredenheid, interne efficiëntie en groei van uw bedrijf! Lees er alles over in ons E-book »


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer