Zoekmachine Vriendelijk CMS: Metadata en Afbeeldingen header image

Zoekmachine Vriendelijk CMS: Metadata en Afbeeldingen

woensdag 27 augustus 2014 ·Leestijd: 3 minuten
contacteer auteur:

Het online vindbaar maken van een B2B website is afhankelijk van de functies van het CMS. In deze serie schrijven wij over functies van content management systemen die ervoor zorgen dat een B2B website optimaal online vindbaar kan worden gemaakt. In dit eerste artikel gaan we in op de functies met betrekking tot Meta-gegevens en afbeeldingen.

Meta Gegevens en CMS Functionaliteit

Om een hoge positie op de zoekmachineresultatenpagina te kunnen verwerven en een hoge doorklik-ratio te kunnen realiseren is het belangrijk dat per website-pagina een aantal elementen kunnen worden aangepast.

Deze elementen zijn:

  1. De Title -> de titel van de webpagina, zichtbaar in de Google zoekresultaten. Deze moet voor elke webpagina uniek zijn en het wordt geadviseerd om deze uit niet meer dan 50 karakters te laten bestaan.
  2. De Meta Description -> de korte omschrijving van de webpagina, zichtbaar in de Google zoekresultaten. Deze moet voor elke webpagina uniek zijn en het wordt geadviseerd om deze uit niet meer dan 150 karakters te laten bestaan.
  3. Het Adres van de Webpagina -> het adres van de webpagina, zichtbaar in de Google Zoekresultaten.

Het CMS zou de mogelijkheid moeten bieden om deze per pagina aan te laten passen.

De elementen in de zoekmachine resultaten pagina van Google.

De voorbeeldweergave in een zoekmachine vriendelijk CMS.

voorbeeld serp weergave zoekmachine vriendelijk cms

voorbeeld zoekmachine vriendelijk cms

Afbeeldingen en CMS Functionaliteit

Het voor online vindbaarheid optimaliseren van afbeeldingen kan ervoor zorgen dat een B2B website veel extra verkeer krijgt. Over de zoekmachine optimalisatie van afbeeldingen schreven we al eerder. Een zoekmachine vriendelijk CMS zou in ieder geval de volgende functies moeten bieden:

  1. De bestandsnaam van afbeeldingen moet kunnen worden aangepast.
  2. Van een afbeelding moet de ALT-attribute kunnen worden aangepast.
  3. De afbeeldingen zouden zichtbaar moeten worden in een sitemap voor afbeeldingen, zodat zoekmachines deze eenvoudig kunnen oppakken.
  4. De bestandsgrootte van afbeeldingen moet altijd zijn geoptimaliseerd:
    1. Op basis van de afmetingen: het afbeeldingsbestand bevat niet meer pixels dan de grootte van de afbeelding in de webpagina.
    2. Op basis van optimale bestandsgrootte door middel van compressie: website-afbeeldingen worden alleen geplaatst in JPG (voor afbeeldingen met veel verschillende kleuren en waarvan de scherpte niet het belangrijkste is) of PNG (voor afbeeldingen met weinig kleuren, transparantie of waarvan de scherpte belangrijk is).
    3. Op basis van meta-data: door gebruik te maken van SmushIt wordt overbodige meta-data (zoals de camera waarmee de foto gemaakt is of de bewerkhistorie van de afbeelding) verwijdert.

Aan de slag met een Zoekmachine Vriendelijk CMS?

Je B2B website optimaal vindbaar maken met behulp van een zoekmachine vriendelijk CMS? Het door Sigma Solutions ontwikkelde content management systeem Accessify WCMS biedt webmasters en online marketeers onder andere de bovenstaande tools. Neem voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en een demo contact met ons op via telefoonnummer 072 5345 888, info@sigmasolutions.nl of bovenstaande contactformulier.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer