Online Platform voor Wederverkopers van Distributeur in Optiekbranche
Friederichs denkt altijd mee met de klant. Eén van de wensen die zij hoorden was de vraag om de producten direct aan de eindklant te verkopen in een eigen webshop. Ook franchise-organisaties vroegen om een soortgelijke eigen webshop, waarbinnen vestigingen het assortiment zelf konden kopen. Twee mooie kansen waarin Friederichs haar toegevoegde waarde kon bewijzen. Samen hebben we een digitaal platform ontwikkeld, waarbinnen we snel nieuwe webshops kunnen neerzetten, compleet naar de smaak van de klant.
Dennis OostindieDigital Consultant bij Sigma Solutions
Friederichs gebruikt de B2B Webshop en B2B Portal als distributeur van het meest complete aanbod aan contactlenzen, contactlensvloeistoffen, oogzorgproducten en accessoires in de markt. Klanten van Friederichs, opticiens en contactlensspecialisten, kunnen met hun eigen account deze producten op rekening bestellen en laten bezorgen. Als logistiek expert met een groot magazijn kan Friederichs deze producten snel leveren, zodat klanten altijd de juiste producten op voorraad hebben.
Vanuit deze opticiens kwam de wens om de producten direct bij de eindklant te bezorgen. Specifiek wilden klanten van Friederichs een eigen webshop, waarin zij (een deel van) het assortiment van Friederichs konden aanbieden aan hun klanten. Een mooie tijdsbesparing, want de opticien hoeft op die manier niet meer zelf de bestelling te plaatsen bij Friederichs. Sigma Solutions zag hier voor Friederichs een mooie kans voor een digitaal platform.
Werkwijze
In samenspraak met Friederichs werden de uitgangspunten bepaald. De B2B2C webshops voor opticiens zouden op een standaard gebaseerd worden, zodat ze binnen een dag gerealiseerd kunnen worden, compleet in de huisstijl van de opticien. De opticiens die een eigen webshop hebben, kunnen deze beheren vanuit hun bestaande Friederichs-account. Binnen hun klantomgeving in de portal stellen zij in welk deel van het assortiment zij willen verkopen, en wat de verkoopprijs moet zijn. De rest gaat automatisch.
Klantbinding
Friederichs weet haar klanten met de nieuwe webshops nog beter te bedienen, en biedt voor de opticiens een aantrekkelijke mogelijkheid om de eindklant beter te bedienen. Bestellingen op de webshops worden door Friederichs namelijk direct naar de eindklant gestuurd, terwijl de klant alle mails en labels in de stijl van de opticien ziet. Friederichs weet op deze manier een betere binding met de klant te realiseren, en verstevigt de relatie doordat de klant meer verkoop haalt door een samenwerking met Friederichs.
Inzicht in eindklant
Daarnaast heeft Friederichs nog een voordeel: zij krijgen veel meer inzicht in de producten die de eindklant wil hebben. Doordat op elke webshop het bezoekersgebruik wordt geanalyseerd, verkrijgt Friederichs inzichten in producten die vaak worden bekeken en de producten die ook daadwerkelijk besteld worden. Zoals Friederichs zelf noemt: "Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe producten om het aanbod zo optimaal en compleet mogelijk te maken."
Gesloten Digitaal Platform met Portal
Friederichs zag nog een kans om de webshops verder uit te breiden. Diverse ketens gaven aan geïnteresseerd te zijn in een eigen webshop, maar dit zou wel een gesloten B2B webshop moeten zijn. Filialen van de ketens konden zo inloggen in de eigen omgeving, en alle nodige producten op rekening bestellen. Om dit mogelijk te maken ontwikkelde Sigma Solutions een uitbreiding op de webshops voor opticiens.
De nieuwe webshops bevatten namelijk portal-functionaliteit. Deze is nodig om de toegestane gebruikers te registreren, maar biedt ook meer mogelijkheden: van de ingelogde bezoeker kan Friederichs beter bijhouden waar deze in is geïnteresseerd. Ook ondersteunt de portal de mogelijkheid tot inzicht in bestellingen, kunnen filialen zelf accounts voor collega's toevoegen, en kunnen zij persoongsgegevens zelfstandig wijzigen. De B2B Portal bood echter nog meer toegevoegde waarde in de vorm van instelbare budgetten.
Budgetten per filiaal
Omdat de klanten in deze gesloten webshops altijd op rekening betalen, wilde Friederichs een manier waarop de ketens konden controleren hoe veel er wordt uitgegeven. Dit is gerealiseerd in de vorm van budgetten. De keten kan per filiaal instellen hoe veel er mag worden besteed aan de verschillende artikelgroepen in de webshop. Komt een nieuwe bestelling boven het maximale budget? Dan kan deze niet geplaatst worden.
Onbeperkt uitbreidbaar
Zowel de B2B2C webshops voor opticiens als de gesloten B2B webshops voor ketens zijn onbeperkt schaalbaar. Nieuwe omgevingen zijn snel te realiseren, en er zit voor Friederichs geen limiet op het aantal gebruikers. Doordat de webshops zijn gebaseerd op een standaard, kan Friederichs nog sneller groeien.
Over de opdrachtgever
Friederichs is al ruim 120 jaar een bekende naam in de optiekbranche als distributeur van contactlenzen, contactlensvloeistoffen en oogzorgproducten. Inmiddels is Friederichs ook full service partner op het gebied van logistiek om de opticien te ontzorgen.