Universal Analytics versus Google Analytics 4: voordelen en verschillen header image

Universal Analytics versus Google Analytics 4: voordelen en verschillen

Voorheen waren er twee Analytics property-typen: Universal Analytics (UA) voor het meten van websites en Google Analytics Firebase voor het meten van activiteit op mobiele apps. Google Analytics 4 (GA4) biedt één property-type waarin beide gegevenstypen terugkomen. De GA4 property is ontwikkeld voor Analytics-gebruikers met alléén een app, alléén een website of met zowel een app als een website en biedt de mogelijkheid om gegevens gecombineerd te analyseren.

De voordelen van Google Analytics 4

De nieuwste generatie Google Analytics is ontworpen om mee te groeien met de digitale ontwikkelingen van uw bedrijf door resultaten op meerdere apparaten en platforms te meten. Dit maakt dat GA4 een meetstrategie biedt voor continu veranderende digitale omgevingen. Een ander voordeel van GA4 is het gebruik van machine learning om betrouwbare voorspellingen te doen waarmee marketingcampagnes kunnen worden verbeterd.

Daarnaast kunt u in GA4-property’s alle interacties van mensen met uw business, op alle apparaten en platforms, samenvoegen en ontdoen van duplicaten. Op deze manier krijgt u een volledig, actueel en relevant inzicht in het klanttraject van uw doelgroep.

Geïntegreerde rapportages

Uw afnemers verwachten steeds vaker dat ze zaken kunnen doen met uw bedrijf op de manier die zij het makkelijkst vinden. Dit doen ze door bijvoorbeeld eerst productinformatie op te zoeken op een mobiel apparaat, om vervolgens het product aan te schaffen via een desktop. Inzichten in deze gebruikerstrajecten zijn essentieel om de behoeften van uw klanten goed in kaart te kunnen brengen en daaraan tegemoet te komen. Om de gegevensstromen die nodig zijn voor deze inzichten te kunnen verwerken, is GA4 ingrijpend vernieuwd.

Volledige cross-device rapportages

Websitebezoekers wisselen vaak van apparaat of profiel wanneer ze uw website gebruiken. GA4 kan duplicaten van gebruikers die met verschillende apparaten op uw website browsen uit de gegevens wegfilteren. Op deze manier blijft er één gebruikerstraject over dat GA4 kan meten op basis van de best beschikbare gebruikers ID. Deze gebruikers ID kunnen worden gehaald uit Google inloggegevens, uw eigen ID voor ingelogde gebruikers (in bijvoorbeeld uw portal) of beide. GA4 kiest altijd automatisch de best beschikbare ID.

Gecombineerde app- en web-rapportages

GA4 kan voor uw business van toegevoegde waarde zijn als u alleen een website of alleen een app heeft. Mocht u gebruik maken van beide, dan geeft GA4 ook inzicht in trajecten op meerdere platforms. U kunt met de nieuwste versie van Analytics voor het eerst websites en apps gecombineerd meten voor alle rapporten binnen GA4.

De verschillen tussen GA4-property’s en UA-property’s

Bij de start van de ontwikkeling van GA4 bestond Google Analytics al meer dan twaalf jaar. Het was daarom nodig om de infrastructuur te moderniseren om GA4 gebruiksvriendelijker te maken, met behoud van de belangrijkste functies die u kent van UA.

In onderstaande tabel worden de verschillen tussen UA en GA4 toegelicht voor meting, rapportage en automatisering.

 

Universal Analytics

Google Analytics 4

Meting

Gegevensmodel gebaseerd op sessies

Flexibel gegevensmodel gebaseerd op gebeurtenissen

Rapportage

Voor meerdere apparaten en platforms beperkte rapportages

Voor meerdere apparaten en platforms volledige rapportages

Automatisering

Beperkte automatisering

Machine learning om snel en makkelijk inzichten op te doen

Doelgroepen in Google Analytics 4

Een doelgroep is een verzameling gebruikers die u kunt definiëren op basis van kenmerken die relevant zijn voor uw business, bijvoorbeeld branche of vestigingsplaats, of gebruikers die al eens kennis hebben gemaakt met uw dienst of product. Binnen GA4-property’s kunt u gemakkelijk nieuwe doelgroepen maken en beschikt u over meer opties om doelgroepen te definiëren en segmenteren.

Als uw bedrijf ID’s toewijst aan ingelogde websitebezoekers, kunt u met GA4-property’s doelgroepen definiëren op basis van de gebruikers-ID’s die naar Analytics worden verstuurd.

Nieuwe, geavanceerde functies in Google Analytics 4

Het gebruik van de nieuwe versie van Google Analytics brengt onder andere de volgende veelzijdige functies met zich mee:

  • Verkenningen: Met verkenningen kunt u uw data met meer vrijheid interpreteren met de Verkenningstool. Binnen deze tool kunt u kiezen uit technieken zoals padverkenning, trechterverkenning en vrije verkenning om nieuwe inzichten op te doen.
  • BigQuery Export: Wanneer u uw GA4-gegevens naar BigQuery exporteerd, kunt u deze veilig opslaan in de cloud, ze combineren met gegevens uit andere bronnen en query’s uitvoeren op al uw datasets. Daarnaast maakt dit het mogelijk uw Analytics gegevens naar een ander systeem te verplaatsen om ze daar te gebruiken en analyseren.

Informatie over gebeurtenissen in GA4-property’s

In GA4-property’s worden veelvoorkomende interacties op uw website automatisch verzameld als gebeurtenis. Bijvoorbeeld, het eerste bezoek van een gebruiker aan uw website wordt geregistreerd als een ‘first_visit’-gebeurtenis. Wanneer u de optie voor verbeterde meting inschakelt, worden er automatisch nog meer gebeurtenissen verzameld, zonder dat de code van de website moet worden aangepast. Verbeterde meting geeft u de mogelijkheid om veelvoorkomende webgebeurtenissen te meten, zoals paginaweergaven, scrolls, videoweergaven en downloads.

Meetbaar resultaat met Sigma Solutions

Bent u op zoek naar een Online Business Partner die u helpt bij het realiseren van meetbaar online succes? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend consult! Of neem een kijkje in wat wij al realiseerde voor bedrijven die u voorgingen.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer