Hoe B2B Customer Self Service helpt bij het verbeteren van de klantenservice
De huidige (potentiële) B2B klanten hebben steeds hogere eisen als het gaat om de klantenservice die zij ontvangen. Ze willen snel een antwoord op hun vragen en dat het liefst 24 uur per dag 7 dagen in de week. Om aan deze eisen te kunnen voldoen is het van belang dat u als B2B bedrijf de juiste middelen en tools gebruikt om deze behoefte van uw klanten te kunnen bevredigen en een passende klantenservice aanbiedt. Een belangrijk onderdeel van het verbeteren van uw klantenservice is het toepassen van B2B Customer Self Service. Dat houdt in dat klanten zichzelf kunnen voorzien in hun informatiebehoeften en klantacties kunnen ondernemen. Dit kunt u bereiken door het aanbieden van effectieve systemen waarin ze zelf productinformatie kunnen opzoeken, zelf offertes kunnen aanvragen of zelfs bestellingen kunnen doen. In deze blog gaan we dieper in op hoe uw B2B bedrijf aan de hedendaagse eisen kan voldoen en met het toepassen van B2B Customer Self Service uw klantenservice verbetert.
Wat houdt B2B Customer Self Service in
B2B Customer Self Service kunt u realiseren door het aanbieden van een online platform waar uw (potentiële) klanten 24/7 toegang hebben tot (product) informatie en ze zelf antwoord kunnen vinden op hun vragen. Ook kunnen ze zelf bestellingen plaatsen, facturen bekijken, betalingen uitvoeren en klantgegevens inzien en aanpassen. En dit alles zonder tussenkomst van één van uw medewerkers. Een goed ontworpen Customer Self Service systeem helpt het verbeteren van de klantervaring en geeft uw klanten meer controle, wat kan bijdragen aan de klanttevredenheid en vergoot de loyaliteit richting uw bedrijf. Ook ontlast u de klantenservicewerkzaamheden. Hierdoor kunt u geld besparen op operationele kosten, omdat u minder personeel hoeft in te zetten voor het beantwoorden van klantenservicevragen. Hierdoor kunt u uw medewerkers inzetten voor primaire taken als bijvoorbeeld productontwikkeling, marketing en sales.
Geïntegreerde oplossingen voor het verbeteren van uw klantenservice
Voor het verbeteren van uw klantenservice zijn er verschillende geïntegreerde B2B Customer Self Service oplossingen. Zo kunt u kiezen voor het implementeren van een B2B Portal, B2B Webshop, een PIM systeem of een B2B Business App. Dit zijn allemaal platforms die kunnen bijdragen aan het verbeteren van de klantenservice en waar klanten zelf aan de slag kunnen met het verkrijgen van informatie en acties kunnen ondernemen.
Uw klantenservice verbeteren door het integreren van een B2B Portal
Een B2B Portal is een online omgeving waar klanten zelf toegang hebben tot klant- en productinformatie die relevant is voor hun bedrijf. Ze kunnen zelf hun account beheren en verschillende taken uitvoeren, zoals het bekijken en aanvragen van facturen, het aanvragen van orders, leverancier details bekijken, bestellingen plaatsen, hebben ze inzicht in prijzen en kunnen ze eventuele voorraad niveaus bekijken. Een B2B Portal is ontworpen om de wisselwerking tussen uw bedrijf en uw klanten te vereenvoudigen en verbeteren. Door het integreren van een B2B portal hebben uw klanten 24/7, overal ter wereld, eenvoudig en snel toegang tot al deze informatie zonder tussenkomst van één van uw medewerkers. Dit leidt door een effectievere en snellere interacties tussen uw bedrijf en uw klanten wat zorgt voor een betere klantervaring.
Uw klantenservice verbeteren met een PIM systeem
Een Product Informatie Management (PIM) systeem kan ook een belangrijk schakel zijn in het verbeteren van uw klantenservice. Een PIM systeem is een tool die u helpt om productinformatie op een centraal platform te beheren en in te richten zodat u deze informatie kan delen met uw klanten. Hierdoor is het gemakkelijk om actuele productinformatie te delen met uw klanten over uw services en producten. Dit verbetert de klantenservice van uw bedrijf en vergoot de klanttevredenheid doordat klanten beter geïnformeerd zijn en zich betrokken voelen bij uw bedrijf.
Uw klantenservice verbeteren door het toepassen van B2B Customer Self Service met een B2B Business App
Een B2B Business App zorgt ervoor dat uw bedrijfsprosessen door digitalisering effectiever worden en gericht is op het verbeteren van het B2B koopproces van uw klanten. Door gebruik te maken van een B2B Business App hebben klanten die een product van uw bedrijf hebben gekocht bijvoorbeeld inzicht in wanneer het aan onderhoud toe is, of de certificering nog op orde is of wanneer er een herkeuring nodig is. Door de digitalisering van dit klantgerichte proces zorgt u niet alleen voor informatievoorziening aan uw klanten maar hoeven uw medewerkers niet meer in verschillende systemen deze informatie actueel te houden en direct contact met de klant te hebben voor het verstrekken van deze informatie. Dit scheelt uw medewerkers niet alleen heel veel tijd, maar zorgt er ook voor dat klanten beter op de hoogte zijn en inzicht hebben in de voor hun belangrijke informatie wanneer ze dat willen. Dit zorgt ervoor dat uw klantenservice minder tijd kwijt is aan het beantwoorden van vragen en klanten zelf meer controle hebben.
Door het toepassen van een klantgerichte oplossingen zoals, een B2B Portal, PIM systeem of een B2B Business App kunt u de Customer Self Service van uw bedrijf optimaliseren en daarmee de klantenservice verbeteren.
Bent u klaar voor de volgende stap naar online succes?
Onze Sigma Solutions experts staan klaar om al uw vragen te beantwoorden over het verbeteren van de klantenservice door het inzetten van Customer Self Sevice van uw B2B Bedrijf en helpen u met het zetten van de volgende stap naar online succes. Neem voor een vrijblijvend adviesgesprek contact met ons op.