Uw B2B Leadgeneratie verbeteren met B2B Content Marketing  header image

Uw B2B Leadgeneratie verbeteren met B2B Content Marketing

Kan ik met B2B Contentmarketing zorgen voor een verbetering van onze B2B Leadgeneratie? Deze vraag zal u als eindverantwoordelijke voor de B2B Marketing van uw B2B bedrijf weleens hebben gesteld aan uzelf. Het antwoord op deze vraag is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van uw B2B Contentmarketing. Wanneer u een goede B2B Contentmarketingstrategie opstelt is het antwoord op deze vraag natuurlijk JA! Een goede B2B Contentmarketingstrategie is dan ook van cruciaal belang voor uw B2B Leadgeneratie. Zo is het natuurlijk belangrijk dat uw content relevant is voor uw doelgroep, uw content goed online vindbaar is, u content conversie gericht is en natuurlijk de boodschap overbrengt die u voor ogen had. In deze blog bespreken we de impact van B2B Contentmarketing op uw B2B Leadgeneratie en gaan we verder in op wanneer uw Contentmarketing succesvol is en hoe u dit kunt bereiken. 

Wat houdt B2B Contentmarketing precies in? 

B2B Contentmarketing is het toepassen van een strategische methode waarbij systematisch waardevolle, relevante en consistent content wordt geproduceerd en gedeeld om uw doelgroep te kunnen bereiken. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld het produceren van blogs, cases, e-books, whitepapers, visuele content (zoals video's of afbeeldingen), nieuwsbrieven en B2B Social Media content.  

Een blog is een effectieve manier om uw doelgroep te bereiken met waardevolle informatie die op dat moment relevant is voor uw doelgroep. Ook is het schrijven en delen van een blog een kans om uw kennis en kunde te delen met uw doelgroep om te laten zien waar uw expertises liggen. Het opstellen van een case geeft u de mogelijkheid om successen van uw B2B bedrijf te delen en te laten zien welke uitdagingen u voor uw klanten heeft opgelost.  

Met e-books en whitepapers kunt u dieper in gaan op de inhoud die voor u en uw doelgroep belangrijk en relevant is. Zo kunt u gedetailleerdere informatie delen dan in bijvoorbeeld een blog. Door dieper in te gaan op deze waardevolle inhoud kunt u zich onderscheiden in de positionering ten opzichte van uw concurrentie. Met visuele content, zoals infographics video's en afbeeldingen kunt u complexe inhoud op een eenvoudige manier verduidelijken en de aandacht trekken van potentiële klanten. Met een nieuwsbrief kunt u bekende leads bereiken met inhoud waarop u uw bedrijf wilt onderscheiden. Zo kan u in de nieuwsbrief content zoals blogs, cases en e-books delen die uw doelgroep interesseert.  

B2B Contentmarketing helpt bij het aantrekken van B2B leads naar uw B2B Website en zorgt voor het opbouwen van een relatie en vertrouwensband met uw (potentiële) klanten. Om ervoor te zorgen dat uw B2B Contentmarketing een succes wordt is het belangrijk om een goede B2B Contentmarketingstrategie op te stellen. Verder in deze blog gaan we dieper in op de manier waarop u een succesvolle B2B Contentmarketingstrategie opzet, wanneer uw B2B Contentmarketingstrategie een succes is en hoe een goede B2B Contentmarketingstrategie een bijdrage levert aan een succesvolle B2B Leadgeneratiestrategie. 

Het opstellen van een succesvolle B2B Contentmarketingstrategie die zorgt voor een verbeterde B2B Leadgeneratie 

Het opstellen van een succesvolle B2B Contentmarketingstrategie die zorgt voor een verbeterde B2B Leadgeneratie is afhankelijk van verschillende stappen en factoren. Zo is het ten eerste belangrijk om te bepalen wie u wilt bereiken. Dit doet u door het uitvoeren van een doelgroepanalyse. In deze analyse is de eerste stap het definiëren van uw doelgroep door deze te identificeren op kenmerken zoals industrie, bedrijfsgrootte en geografische locatie. Vervolgens gaat u aan de slag met het verzamelen van gegevens van uw doelgroep zoals online gedrag, psychografische gegevens (normen en waarden, levensstijl, hobby's, interesses, besluitvormingsproces van het bedrijf). Voor het verzamelen van deze gegevens doet u zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de door u vastgestelde doelgroep. 

Wanneer u de doelgroep en de daarbij behorende kenmerken en gegevens heeft vastgesteld, kunt u aan de slag gaan met het visualiseren van deze gegevens door het opstellen van persona's. Door het opstellen van persona's kunt u door een gevisualiseerde weergave van gegevens een eenvoudig inzicht geven in uw doelgroep. Hierdoor leer u hun concrete uitdagingen, behoeften, wensen en doelen beter begrijpen.  

De volgende stap in het opzetten van u B2B Contentmarketingstrategie voor het verbeteren van uw B2B Leadgeneratie is het opstellen van duidelijke, tijdsgebonden en meetbare doelen. De eerste stap bij het opstellen van uw doelen is u zelf af te vragen: Wat wil ik bereiken met het opzetten van een B2B Contentmarketingstrategie? Wilt u bijvoorbeeld meer leads genereren? Wilt u uw naamsbekendheid vergroten? Wilt u meer kwalitatieve leads genereren? Wat uw doelen ook zijn, het is van groot belang deze zo duidelijk en meetbaar mogelijk te maken. Zo kunt u tijdens of na het uitvoeren van uw B2B Contentmarketingstrategie beoordelen of u deze doelen ook daadwerkelijk heeft bereikt en of u eventueel uw B2B Contentmarketingstrategie moet aanpassen. Een belangrijk onderdeel van het opstellen van duidelijke en meetbare doelen is het stellen van realistische verwachtingen. Het is bijvoorbeeld onrealistisch dat een bezoeker van uw B2B Website na het lezen van een case meteen overgaat tot een conversie. Het is belangrijk om realistische doelen op te stellen en te weten dat de uitvoering en resultaten van een succesvolle B2B Contentmarketingstrategie voor het verbeteren van uw B2B Leadgeneratie tijd kost. 

Nu uw doelgroep bekend is, en u duidelijke, tijdsgebonden en meetbare doelen heeft opgesteld voor uw B2B Contentmarketingstrategie is het tijd voor het opstellen van een contentkalender.  

Het opstellen van een contentkalender is een zeer belangrijk onderdeel van uw B2B Contentmarketingstrategie. Een contentkalender is een planning van alle content die u wilt creëren en delen voor de komende periode (maanden of weken). Een goed opgestelde contentkalender zorg voor consistentie bij het creëren en delen van content en helpt ervoor te zorgen dat u relevante content ontwikkelt die relevant is voor uw doelgroep. In de contentkalender is het belangrijk rekening te houden met wanneer u content gaat publiceren. Zo kan de relevantie van uw content seizoensgebonden zijn en is het belangrijk rekening te houden met feestdagen en vakantieperioden.  

Benieuwd naar hoe u succesvol uw B2B Contentmarketingstrategie implementeert en zorgt voor een verbeterde B2B Leadgeneratie? Lees dan het vervolg van deze blog hier.   

Bent u klaar voor de volgende stap naar online succes?    

Onze Sigma Solutions experts staan klaar om al uw vragen te beantwoorden over het opzetten of verbeteren van B2B Leadgeneratie voor uw B2B bedrijf en helpen u met het zetten van de volgende stap naar online succes. Neem voor een vrijblijvend adviesgesprek contact met ons op.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer