B2B Webshop Gekoppeld met Staples voor Distributeur in Optiekbranche
Friederichs

B2B Webshop Gekoppeld met Staples voor Distributeur in Optiekbranche

Het motto van Friederichs is "Friederichs kijkt anders". Dat bewijzen ze met de professionele dienstverlening en het complete productassortiment. Om de klanten van Friederichs nog verder te ontzorgen, wilden zij ook het assortiment van kantoorartikelen van Staples aanbieden. Die producten hebben we geïntegreerd op de webshop van Friederichs, en de opticiens reageren enthousiast! Als One-Stop-Shop kan Friederichs nu nog meer betekenen voor haar klanten.

Peggy ChanDigital Consultant bij Sigma Solutions

Friederichs is distributeur van contactlenzen, contactlensvloeistoffen en oogzorgproducten. Twee belangrijke facetten van Friederichs zijn een sterk assortiment kwaliteitsproducten en professionele service. Onderdeel daarvan is de zoektocht naar nieuwe producten om het aanbod zo optimaal en compleet mogelijk te maken. Hiermee kan Friederichs namelijk een zo compleet mogelijke partner zijn voor haar klanten in de optiekbranche.

De in Heemstede gevestigde distributeur was dus al sterk in het aanbieden van het core-assortiment aan optiekproducten. Om als echte one-stop-shop voor de eyecare professionals te kunnen fungeren sprak Friederichs ook de wens uit om haar klanten facilitaire artikelen te kunnen bieden. Dit gaat bijvoorbeeld om handdoeken, handreinigers, tape, printartikelen, memoblokken, thee en nog veel meer. Staples staat bekend als totaalleverancier van kantoorbenodigdheden, en voor Friederichs was het duidelijk: door het assortiment van Staples aan te bieden aan de klanten kon nog meer klantbinding gerealiseerd worden.

Werkwijze

Friederichs wilde het assortiment van Staples in de bestaande B2B Webshop aanbieden, en vroeg Sigma Solutions om een integratie te ontwikkelen die hen in staat stelde om het complete Staples assortiment direct aan te bieden in de webshop. Sigma Solutions integreerde het assortiment van Staples, en hield daarbij zo veel mogelijk rekening met de bestaande processen van Friederichs. Zo veranderde de bestelflow niet, en kwamen orders nog steeds op dezelfde manier binnen. Voor de bezorging waren er twee mogelijkheden: Staples kan direct aan de eindklant bezorgen, wat de snelste mogelijkheid is. Alternatief kan Staples de producten leveren aan Friederichs, waardoor een complete order kan worden verstuurd naar de klant met optiekproducten en facilitaire producten van Staples. Friederichs koos voor de levering via Friederichs, aangezien dit meer paste bij de One-Stop-Shop uitstraling.

Het assortiment van Staples werd automatisch opgehaald op basis van de door Staples beschikbaar gestelde bestanden met producten. Sigma Solutions zorgde voor automatische synchronisatie. Friederichs was in staat om de eigen verkoopprijzen voor de producten in te stellen. Middels dropshipment worden de producten geleverd aan de klant, zonder dat hierin te zien is dat ze van Staples afkomstig zijn.

Daarmee bereikt Friederichs nog een mooi voordeel: het assortiment van Staples is ondersteunend aan het kernassortiment van Friederichs, de lenzen en oogzorgproducten. Deze zogenoemde "C-items" vertegenwoordigen een groot deel van het assortiment, maar niet van de omzet. Het is dus logisch dat Friederichs de beschikbare Staples-items liever niet zelf in voorraad heeft, maar wel snel kan leveren.

Bezoekers van de website konden via een aparte sectie op de webshop het complete assortiment van Staples vinden, en deze producten toevoegen aan hun winkelwagen. Zo konden in één bestelling optiekproducten met de facilitaire producten gecombineerd worden. Al in de eerste maand kwamen de bestellingen voor het Staples assortiment binnen.

  • B2B Webshop Gekoppeld met Staples voor Distributeur in Optiekbranche

    Over de opdrachtgever

    client

    Friederichs is al ruim 120 jaar een bekende naam in de optiekbranche als distributeur van contactlenzen, contactlensvloeistoffen en oogzorgproducten. Inmiddels is Friederichs ook full service partner op het gebied van logistiek om de opticien te ontzorgen. 

    Weten wat wij voor jou kunnen betekenen?

    Open Vrijblijvend Adviesgesprek?

    Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer