De belangrijkste Google Ranking factoren
Een hoge score in Google resulteert in een betere zichtbaarheid van een bedrijf, wat zorgt voor meer bezoekers op de website. Bedrijven kunnen hoger komen in Google doormiddel van SEO, door actief de website te optimaliseren met onder andere hoogwaardige content, links en zoekwoorden. Verder kan een bedrijf ook gebruik maken van SEA, door met betaalde zoekadvertenties hoog te komen in Google. Het algoritme van Google is gebaseerd op ruim 200 ranking factoren. Hieronder worden de factoren die het zwaarst wegen uitgelicht.
1. linkbuilding
Externe links
Een bedrijf kan stijgen in Google door te netwerken. Externe links op websites zorgen voor meer bezoekers en een verbeterde autoriteits-score. Hierbij gaat het om de verwijzingen van een bedrijf op andere websites. De kwaliteit van deze links is afhankelijk van de linkende website, de leeftijd van de backlink en de tekst rondom de link. Wanneer een bedrijf vaak genoemd wordt op relevante websites denkt Google dat het een populair bedrijf is.
Interne links
Een bedrijf vergroot de kans dat het goed scoort op een bepaalde zoekterm door interne links te verwerken op de website. Een interne link verwijst van de ene pagina op een website naar een andere pagina op hetzelfde domein. Door bepaalde zoektermen zoals B2B SEO te gebruiken, weet Google dat het over dit onderwerp gaat en zo kunnen bezoekers gemakkelijk navigeren op de website.
2. Veilige website
Uit onderzoek is gebleken dat de veiligheid van een website van invloed is op de ranking in Google. Google creëert een veilig web aan de hand van bepaalde regels. Websites moeten een SSL certificaat behalen om een HTTPS website te worden. Door de website te migreren naar HTTPS worden de gegevens van de bezoekers actief beveiligd. Dit bevorderd ook de autoriteit van een website.
3. Optimalisatie mobiele website
Tegenwoordig bezoeken steeds meer mensen een website via een mobiel apparaat. In 2020 heeft Google laten weten dat de mobiele website van bedrijven nu beoordeeld worden in plaats van de desktop versie. Het is een must om de mobiele website te optimaliseren voor gebruikers om zo hoog te kunnen scoren in Google. Bezoekers willen makkelijk kunnen navigeren en de content moet goed leesbaar blijven om potentiële klanten niet te verliezen.
4. De snelheid van een website
3 op de 4 bezoekers verlaat een website wanneer de laadtijd te langzaam is. Google houdt rekening met deze factor en beveelt een laadtijd van minder dan 2 seconden aan. Via Google Page Speeds kan de snelheid van zowel de mobiele als de desktop versie gecontroleerd worden. Deze website geeft vervolgens zelf verbeterpunten om de snelheid van de website te verhogen.
5. Kwalitatieve goede content
Om zo hoog mogelijk te kunnen scoren in Google moet de content op een website constant geoptimaliseerd worden. Google let op de zinsopbouw en spelfouten in de teksten. Relevante zoekwoorden moeten verwerkt worden in de teksten om beter gevonden te kunnen worden. Bezoekers zien eerder af van een aankoop door slecht geschreven content. Een responsive design is van groot belang. Bedrijven moeten eigen content creëren en niet stelen van andere websites. Google bestraft het stelen van content. Google focust zich sinds 2019 op expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Het implementeren van de E-A-T principes van Google verhoogt de score in Google. Content is een van de 3 belangrijkste factoren om hoog te ranken in Google.
6. Gestructureerde data
Bedrijven kunnen gestructureerde data gebruiken om Google de details rondom de structuur en inhoud op pagina beter te laten begrijpen. Door bepaalde stukken code op de website te installeren kan een bedrijf gebruik maken van rich snippets. Dit is een voorbeeld van gestructureerde data die de consument van meer informatie voorziet. Gestructureerde gegevens kunnen worden ingezet om beoordelingen, productkenmerken, locaties, enzovoort van een tag te voorzien.
Bent u benieuwd geworden naar wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen op het gebied van B2B SEO? Neem dan direct contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.