Het belang van een goed B2B zoektermenonderzoek header image

Het belang van een goed B2B zoektermenonderzoek

Een kwalitatief zoektermenonderzoek is de basis voor B2B SEO. In principe moet een B2B zoektermenonderzoek worden uitgevoerd, voordat u begint met het bouwen van uw B2B website. De meesten van ons hebben echter een bestaande site en komen erachter dat er minder bezoekers worden gegenereerd dan verwacht. Zelfs met een bestaande website kunt u een uniek zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Deze stap moet worden gedaan voordat u zelfs begint met on-page optimalisatie en het uitvoeren van een link-building strategie. Het doel van een zoektermenonderzoek is om een set van een zoektermen te selecteren, waarop uw bedrijf gevonden wilt worden.

Waarom is een zoektermenonderzoek belangrijk?

9 van de 10 personen maken gebruik van zoekmachines om informatie te zoeken. Deze personen doen dit door een trefwoord of een zin met een trefwoord in te typen. Als tegenprestatie ziften de complexe algoritmen van een zoekmachine door de enorme hoeveelheid webpagina's die door "spiders" worden geïndexeerd en geanalyseerd

Het is soms maar al te gemakkelijk om onze eigen mening te vormen over wat kwalitatieve inhoud is. We denken misschien dat we een geweldig idee hebben en dat onze klanten geweldig zullen vinden, maar hoe weten we dat en hoe kwantificeren we precies de echte waarde ervan?

Een effectief trefwoordonderzoek is de kern van elke online marketingstrategie. Daarom is B2B zoekwoordenonderzoek belangrijk voor content marketing. Deze essentiële trefwoorden zijn de stem van uw klanten en de B2B marketinginhoud van uw bedrijf moet altijd in de eerste plaats worden ontworpen om te reageren op deze exacte zoekopdrachten.

Een B2B zoektermenonderzoek voor contentmarketing blijft nog steeds de basis van elk degelijk marketingplan en de hoeksteen van superieur SEO-werk. Zowel Google als onze concurrenten zijn voortdurend aan het veranderen, evolueren en worden steeds slimmer. Gedurende de komende jaren zullen uw concurrenten betere en meer doelgerichte content produceren. Dit betekent dat we allemaal op de hoogte moeten zijn van de laatste ontwikkelingen en trends binnen de marketing. Om meer autoriteit te verkrijgen moet er strategisch gehandeld worden. B2B bedrijven moeten zich focussen op het volledig optimaliseren van de content aan de hand van relevante zoektermen.

De voordelen van een B2B zoektermenonderzoek

  • Een B2B zoektermenonderzoek zorgt voor een betrokken doelgroep. Uw kunt beginnen met het produceren van B2B content die relevant is voor uw publiek, maar eerst moet u begrijpen welke zoekwoorden verkeer naar uw B2B website leiden.
  • Relevante zoekwoorden zorgen voor meer conversies. Relevante content trekt namelijk niet alleen bezoekers aan, maar ook kwalitatieve leads. U zult een hoger conversiepercentage genereren als de inhoud die u aanbiedt zinvol is voor degenen die het lezen. Uit een studie van Juniper Research over de ROI van e-mailrelevantie blijkt dat het betrekken van uw publiek met relevante content de nettowinst 18 keer meer kan verhogen.
  • Creëer inzicht in relevante marketingtrends door gebruik te maken van een B2B zoekwoordenonderzoek. Het analyseren van zoekwoorden geeft u inzicht in de huidige marketingtrends en het gedrag van consumenten. Hierdoor blijft u op de hoogte van wat populair en belangrijk is voor uw doelgroep. U kunt dit gebruiken om relevante content te produceren.
  • Het geeft u de ruimte om uw longtail inspanningen uit te breiden. Gebruik het B2B zoektermenonderzoeken om nieuwe zoekopdrachten te ontdekken en uw inspanningen uit te breiden. De longtail zoekopdrachten zijn het meest populaire type zoekopdracht. Dit type zoekopdracht maakt 70% van het zoekverkeer uit. Een effectief onderzoek kan u helpen om hoog te scoren op zinnen die belangrijk zijn voor uw publiek, in te breken in nieuwe markten en in het versterken van uw zichtbaarheid.    
  • U kunt trefwoorden op de juiste plaats verwerken. Het identificeren van uw ideale zoekwoorden is de helft van de strijd. Zodra dat is voltooid, is het plaatsen van deze zoekwoorden op de juiste plaats is de volgende stap.  Dit zal een enorm positief effect hebben op uw organische zoekresultaten.  U moet belangrijke zoekwoorden in uw paginatitel, alt-tekst, URL, en anchortekst verwerken om de crawlbaarheid van uw site in zoekmachines te verbeteren.  Studies tonen aan dat 77% van de gebruikers van zoekmachines op organische links klikken in plaats van betaalde advertenties. Uw organische zoekresultaten zijn van essentieel belang voor uw succes op de lange termijn.
  • Een zoektermenonderzoek zorgt voor meer vrije tijd, omdat uw B2B bedrijf precies weet welke B2B zoektermen er gebruikt moeten worden en welke marketinginspanningen ingepland kunnen worden.

Tools voor een optimaal zoekwoordenonderzoek

Door de juiste tools te gebruiken kunt u een optimale B2B strategie ontwikkelen, waardoor uw het organisch verkeer en de behaalde conversies laat stijgen. We hebben allemaal behoefte aan een marketingcampagne die is gebaseerd op bewijs en is afgestemd op individuele zakelijke doelstellingen. Veel bedrijven vinden zichzelf met onvoldoende tijd, inefficiënte strategieën of hebben gewoon moeite om bij te blijven met de veranderingen in Google ‘s algoritme. Met de onderstaande tools kunt u een optimaal zoekwoordenonderzoek uitvoeren.

  • Semrush: Een SEO tool die uw B2B bedrijf binnen elk onderdeel van B2B SEO kan ondersteunen. Voor een B2B zoekwoordenonderzoek heeft Semrush maar liefst 4 tools ontwikkeld.
  • Keywordtool.io: Een zoekwoorden tool die zich onderscheidt met de functie om te achterhalen welke zoekvolumes gegenereerd worden binnen onder andere YouTube, Bing, Amazon en Twitter.
  • MOZ: Een bekende B2B SEO tool, waarbij zoekwoorden op basis van een website of het zoekwoord zelf onderzocht kunnen worden.
  • Ahrefs: Met deze tool kunnen alle zoekwoorden van concurrenten achterhaald worden en daarnaast wordt er geanalyseerd wat de beste scorende pagina’s op een B2B website zijn.

Bij Sigma Solutions zijn we gespecialiseerd in B2B SEO en hebben wij jaren ervaring met zoekwoordenonderzoeken. Bent u benieuwd geworden naar wat wij voor u kunnen betekenen op het gebied van B2B SEO? Neem dan direct contact met op!


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 November 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 October 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 October 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer