Succesvol zijn met B2B Social Media Marketing header image

Succesvol zijn met B2B Social Media Marketing

dinsdag 16 mei 2023 ·Leestijd: 5 minuten
contacteer auteur:

Zijn er vandaag de dag nog Handelende en Producerende B2B-bedrijven die geen sociale media gebruiken? Ja die zijn er zeker! Maar hoewel de meeste Handelende en Producerende B2B-bedrijven sociale media gebruiken, zijn er nog veel die ze niet zo effectief inzetten als ze zouden kunnen. In veel gevallen houden deze bedrijven het gebruik van sociale media tegen, omdat zij zelf de overtuiging hebben dat hun klanten sociale media niet gebruiken of dat sociale media zelfs zorgen voor grote risico's. Zelfs voor ervaren B2B-marketeers die sociale media actief gebruiken, kan het berekenen van de marketing-ROI voor sociale mediacampagnes nog steeds een uitdaging zijn.

Dus, hoewel het misschien nog steeds een beetje vallen en opstaan is, is het duidelijk dat sociale media nu een integraal onderdeel zijn van het B2B verkoopproces. Zelfs voor de meest technische of nicheproducten verwachten prospects tegenwoordig dat ze de informatie die ze nodig hebben online kunnen vinden. En als ze online geen informatie over uw oplossing kunnen vinden, wenden ze zich al snel tot uw concurrenten die online wel zichtbaar en vindbaar zijn.

Nu sociale media een gegeven zijn voor B2B, hoe ontwikkelt u de beste strategie voor uw producten en bedrijf? Begin, net als bij uw andere marketingprogramma's, met het definiëren van uw doelstellingen, doelgroepen, platforms en hoe u uw succes gaat meten. In deze blog licht ik al deze onderdelen uit, allen met als doel om u op weg te helpen B2B Social Media Marketing effectiever en efficiënter in te laten zetten.

Stel duidelijke doelstellingen

Welk resultaat wilt u bereiken met uw social media-activiteiten? Wilt u leads genereren, naamsbekendheid opbouwen, upsellen, klanten binden/behouden, gebruikers registreren, een thought leader zijn? Misschien is het een combinatie hiervan, of zelfs allemaal. Bedenk om te beginnen hoe sociale media aansluiten bij uw reguliere marketingactiviteiten en welke bedrijfsdoelstellingen u met social media kunt behalen.

U kunt een B2B Social Media-aanpak ontwikkelen ter ondersteuning van een overkoepelend marketingdoel (bijvoorbeeld B2B Leadgeneratie), maar u kunt ook een B2B Social Media-plan opstellen voor elke afzonderlijke marketingactiviteit, zoals een beurs of presentatie. Bijvoorbeeld om naamsbekendheid op te bouwen voor dat specifieke evenement.

Segmenteer doelgroepen voor B2B Social Media Marketing

Met wie wilt u in contact komen? Prospects en klanten zeker, maar hoe zit het met beïnvloeders in de sector, media, uw concurrenten, potentiële werknemers, uw gemeenschap ... Ga verder dan klanten en denk aan al uw stakeholders. Naast uw primaire doelgroepen bieden sociale media een aantrekkelijke manier om te communiceren met wellicht minder voor de hand liggende doelgroepen, zoals gemeenschapsgroepen en mensen in uw branche. Wat zijn uw doelstellingen voor elk van deze publieksgroepen?

B2B Social Media Marketing platforms

Zoek uit waar uw stakeholders hun tijd online doorbrengen. LinkedIn is een belangrijk platform voor B2B, maar ook Facebook en Twitter worden steeds belangrijker. Instagram is geweldig voor het tonen van werknemersbetrokkenheid en lokale evenementen. En als u steeds meer video's gaat bekijken (bijvoorbeeld met productdemonstraties), moet u bekend zijn met YouTube. Neem de tijd en verken deze platforms om te zien waar en wat uw prospects en branchegenoten posten. Experimenteer met berichten en advertenties om te zien wat de respons is op de verschillende platforms. En hoewel u bijvoorbeeld zou kunnen besluiten om u te concentreren op LinkedIn, zult u toch de andere platforms in de gaten moeten houden voor elke activiteit die betrekking heeft op uw producten, bedrijf of vakgebied. 

Meten is weten binnen B2B Social Media Marketing

Het mooie van sociale media is natuurlijk de precisie waarmee u de respons op uw online activiteiten kunt meten. U kunt snel en gemakkelijk de omvang van het bereikte publiek voor elke post zien, evenals de betrokkenheid (likes, shares, klikken), en alle conversies (downloads en inschrijvingen). Maak uzelf vertrouwd met de dashboards voor elk platform en controleer ze regelmatig. Voor realtime inzicht in de impact van uw digitale marketing en hoe deze uw doelstellingen ondersteunt, kunt u gebruik maken van tools als Google Analytics en bedrijfsidentificatie als Leadinfo.

Inhoud van hoge kwaliteit

Uw digitale inhoud moet om verschillende redenen van de best mogelijke kwaliteit zijn. Ten eerste wilt u dat bezoekers van uw website snel en gemakkelijk alle informatie kunnen vinden die ze nodig hebben. Getuigenissen van andere gebruikers, volledige technische informatie, vergelijkingen met soortgelijke producten - zorg ervoor dat het allemaal op uw website staat, zodat bezoekers geen reden hebben om weg te gaan en over te stappen naar de oplossingen van uw concurrenten. En bezoekers zijn niet de enigen die uw website bekijken. Google analyseert ook uw inhoud, en de kwaliteit daarvan bepaalt uw Google-ranking en hoe gemakkelijk mensen u online kunnen vinden.

Ontzorging op het gebied van B2B Social Media Marketing

Goede content in combinatie met de juiste inzet van B2B Social Media Marketing is de sleutel naar succes. Het één kan niet zonder het ander. Wij onderzoeken wat voor u de juiste strategie is, kiezen de juiste kanalen en ontwikkelen doelgerichte campagnes. Wij gaan de dialoog met uw doelgroep voor u aan om nieuwe kansen te signaleren. De resultaten geven we weer in heldere en overzichtelijke rapportages. De inzet van B2B Social Media Marketing leidt tot differentiatie van de klantervaring en verwezenlijking van bedrijfsdoelstellingen in de gehele onderneming door middel van sociale media. Onze B2B Social Media specialisten ontwikkelen uw strategie, creatie, uitvoering en optimalisatie 

Als uw Online Business Partner denken wij graag strategisch mee over bedrijfsdoelstellingen, inhoud en conversie! Wilt u meer weten over B2B Social Media Marketing of over de andere B2B marketingdiensten die wij u kunnen bieden? Neem gerust contact met ons op voor vrijblijvend advies.


Andere blogartikelen

De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie
De kracht van personalisatie in B2B Leadgeneratie

03 november 2023

Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren
Hoe u uw B2B klanten kunt nurturen en uw verkoop kunt stimuleren

20 oktober 2023

Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO
Creëer synergie tussen B2B SEA en B2B SEO

11 oktober 2023

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer