Wat is B2B SEA?
De term SEA staat voor search engine advertising. Of u nu eigenaar bent van een klein bedrijf of een grote organisatie met B2B SEA kun je eenvoudig de juiste doelgroep bereiken. Een goede positie in Google zorgt ervoor dat uw bedrijf opvalt en dit zorgt voor een stijging van het aantal bezoekers op uw website. De advertenties worden bovenaan Google weergeven. Hoe B2B SEA werkt en hoe je hier als bedrijf gebruik van kan maken leest u in deze blog.
Vormen van B2B SEA
Seach engine advertising kan in verschillende zoekmachines worden uitgevoerd. Hierbij worden Microsoft Ads en Google Ads onderscheiden. Beide platformen bieden dezelfde diensten aan, maar de voordelen verschillen enorm. Microsoft Ads heeft het voordeel dat er weinig concurrentie is en er lage kosten worden gehanteerd. Het zoekvolume van Google en de doelgroep die actief is op Google is vele malen groter.
Waarom Google Ads?
Google Ads zorgt ervoor dat u toegang krijgt tot een lijst met advertentieproducten die passen bij de zoektermen waarop uw potentiële klanten zoeken. Zo kunnen deze potentiële klanten op het juiste moment worden bereikt. De uitgebreide technologie achter Google Ads zoekt uit hoe de klanten het best bereikt kunnen worden en het zorgt ervoor dat een bedrijf de beste resultaten kan behalen.
Voordelen van B2B SEA
Google Ads is gebaseerd op drie principes waarmee een bedrijf kan groeien. Deze voordelen kunnen onder andere uw verkopen stimuleren, leads generen en het aantal leads dat uw website bereikt verhogen. Hieronder worden deze 3 principes uitgelicht.
- Relevantie: Door gebruik te maken van Google Ads kan een B2B bedrijf mensen op het juiste moment bereiken met een relevante boodschap. Zoekwoorden en locatie kunnen worden aangepast om de juiste doelgroep te bereiken.
- Controle: Een B2B bedrijf heeft controle over het budget dat het wil uitgeven. U kunt zelf beslissen hoeveel er per dag, per maand of per advertentie wordt uitgegeven. Doormiddel van een pijlsnelle veiling beslist Google welke advertentie wordt weergeven.
- Resultaten: Google geeft een duidelijke overzicht van de meetbare resultaten van uw advertenties. U hoeft alleen te betalen voor de behaalde resultaten, zoals het aantal klikken op een advertentie.
Een andere belangrijk voordeel is de mogelijkheid tot remarketing. Hierbij kunnen advertenties worden weergeven aan bezoekers die uw website bezocht hebben.
B2B SEA Campagnetypen
Op basis van uw bedrijfsdoelen kunnen campagnes worden opgezet. Het type campagne bepaalt waar en in welke indeling uw advertenties worden weergeven. Er zijn 5 soorten campagnetypen in Google.
- Zoekcampagnes, waarbij zoekadvertenties naast de zoekresultaten van Google worden weergeven.
- Display-campagnes, waarbij advertenties worden gekoppeld aan relevante content.
- Videocampagnes worden weergeven op YouTube en in het Google-netwerk van websites en apps.
- Shopping-campagnes, deze advertenties verschijnen in Google Shopping en bij tekst- en responsieve advertenties.
- App-campagnes worden weergeven op de grootste Google-services, zoals YouTube en Google Play.
Met deze slimme campagnes kunnen goede resultaten worden behaald. Door uitgelicht te worden op Google trekt u de aandacht van bezoekers.
SEA is succesvol
Er zitten kosten aan B2B SEA, maar de opbrengsten zijn vaak hoog. Er worden wereldwijd miljoenen zoekopdrachten uitgevoerd en elke geïnvesteerde euro levert gemiddeld het dubbele op met deze betaalde advertenties. Het gemiddelde CTR ratio voor plek 1 in Google is 8%. Dit is bijna niet haalbaar met SEO.
Geïnteresseerd geworden in de mogelijkheden van B2B SEA?
Bent u nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van B2B SEA? Bekijk wat Sigma Solutions voor uw bedrijf kan beteken op het gebied van B2B SEA of neem direct contact met ons op.