• B2B Google Analytics

B2B Google Analytics

Inzicht in online rendement met B2B Google Analytics

Als u een website beheert en u wilt dat deze succesvol wordt, dan heeft u data nodig. Misschien bent u al bezig met B2B SEO en heeft u zoekwoorden op uw website verwerkt. De resultaten van uw SEO-inspanningen kunt u analyseren door de voortgang bij te houden in een SEO tool en aanpassingen te maken als er zich problemen voordoen. Door data over uw B2B Website te analyseren, signaleert u problemen sneller en kunt u daarmee sneller ingrijpen. Voor iedereen die met SEO aan de slag gaat, is Google Analytics eigenlijk een onmisbaar programma. Wilt u meer inzicht in de toegevoegde waarde van uw B2B Website, Webshop of Portal? Een goed geĂŻmplementeerd en ingericht Google Analytics account geeft ook inzicht in het rendement en de verbeterkansen van het online kanaal. 

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een webanalysedienst die statistieken en analytische basisgereedschappen biedt voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) en andere marketingdoeleinden. De dienst maakt deel uit van het Google Marketing Platform en is gratis beschikbaar voor iedereen met een Google-account. Google Analytics wordt gebruikt om de prestaties van websites te volgen en inzichten van bezoekers te verzamelen. Het kan organisaties helpen de belangrijkste bronnen van gebruikersverkeer te bepalen, het succes van hun marketingactiviteiten en -campagnes te meten, de voltooiing van doelen bij te houden (zoals aankopen, producten toevoegen aan winkelwagens), patronen en trends in de betrokkenheid van gebruikers te ontdekken en andere bezoekersinformatie te verkrijgen, zoals demografische gegevens. Kleine en middelgrote retail-websites gebruiken Google Analytics vaak voor het verkrijgen en analyseren van diverse analyses van klantgedrag, die kunnen worden gebruikt om marketingcampagnes te verbeteren, websiteverkeer testimuleren en bezoekers beter vast te houden.  

Wat kunt u als B2B bedrijf meten in Google Analytics?

Met Google Analytics kunt u heel veel meten, maar die informatie heeft u niet altijd nodig. Als het goed is, is uw B2B Website, Webshop of Portal volledig mobielvriendelijk, dus gegevens over de schermresolutie of het operating system van het apparaat dat uw bezoeker gebruikt om uw website, webshop of portal te bekijken is niet echt relevant. Het beste bekijkt u het programma zelf en beoordeelt u zo wat voor u de handigste gegevens zijn om er uit te halen. Hier vindt u alvast een lijstje met de mogelijkheden:
 
  • Hoeveel (nieuwe) bezoekers heef u, hoeveel sessies zijn er uitgevoerd en hoeveel pagina’s hebben ze bekeken?
  • Welke pagina’ worden het meeste bekeken door uw bezoekers, waar komen de meeste bezoekers binnen en waar gaan ze weer weg?
  • Hoe komen uw bezoekers bij uw website binnen, is dit via de organische resultaten, via referenties of via een Google Ads campagne?
  • Wat is uw bounce rate, uw click through rate en de dwell rate?
  • Waar komen uw bezoekers vandaan, uit welk land en uit welke stad en welke taal spreken ze?
  • Welk percentage bezoekers gebruikte een mobiele telefoon, een tablet of een pc?

Naast Google Analytics zijn er uiteraard ook een aantal andere tools om websitebezoekers te meten.

B2B conversies meten in Google Analytics

Binnen Google Analytics kunt u zogeheten ‘doelen’ instellen, om zodoende conversies te kunnen meten. Een conversie is bijvoorbeeld de aankoop van een product, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het bezoeken van een bepaalde pagina. In het geval van de aankoop van een product is het zelfs mogelijk om de omzet te kunnen meten met het onderdeel e-commerce. Hierdoor kunt u precies zien vanuit welke bron bezoekers komen en wat deze bezoekers u opleveren. Deze 6 doelen wilt u sowieso meten met Google Analytics. Voor een webshop is het inrichten van e-commerce binnen Google Analytics een must. U kunt dus zorgen voor optimale conversieoptimalisatie met Google Analytics.

In onze blog leest u 5 handige tips voor het instellen van Google Analytics doelen.

Financieel rendement zichtbaar maken

Onze gecertificeerde specialisten weten het maximale uit Google Analytics te halen. De resultaten leggen we vast in rapportages. Zo beschikt u over een actueel en relevant overzicht waarin het financieel rendement van uw website zichtbaar wordt. Doordat Analytics naadloos integreert met Google Ads, Google Search Console en andere tooling kunnen wij een volledig advies geven wat betreft online marketing en websiteoptimalisatie. Nog niet overtuigd? Bekijk dan de voor en nadelen van Google Analytics.

Wat haalt u hieruit?

Wij kunnen complexe data uit Google Analytics eenvoudig voor u omzetten in begrijpelijke overzichten. Zo wordt het voor u onder andere duidelijk waar uw bezoekers vandaan komen, op welke regio's u zich moet richten, welke bezoekers mogelijke prospects zijn en welke kansen er voor uw onderneming zijn. U krijgt inzicht in het resultaat van uw marketinginspanningen. Wij bevestigen door middel van rapportage het online succes dat wij voor u creëren. Neemt u een nieuwe B2B Website bij ons af? Dan richten wij standaard Google Analytics voor u in. Op die manier profiteert u direct van de kracht van B2B Conversie Optimalisatie met Google Analytics.

Wij denken als Online Business Partner strategisch mee over uw bedrijfsdoelstellingen, inhoud en conversie. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek over de kansen die Google Analytics uw bedrijf kan bieden.

Wat maakt Sigma Solutions uniek?

Snelle groei

U kunt gemakkelijk nieuwe aanbieders toevoegen aan uw platform. Zo remt de technologie uw groei niet!

Business Partner

Sigma Solutions is betrokken business partner. Vanuit die rol denken we mee in de strategische overwegingen van een digitaal platform.

Alles in Ă©Ă©n

Sigma Solutions is specialist in Strategie, UX, Online Marketing, Exploitatie en DevOps. EĂ©n betrokken partner voor alle online activiteiten.

De voordelen van Google Analytics voor uw bedrijf

  • B2B Google AnalyticsVindbaar worden voor uw doelgroep

    81% van de aankoopprocessen start met een online zoekopdracht. Vindbaar zijn is dus een essentieel onderdeel van een succesvol Online Marketing traject, zodat men in aanraking kan komen met uw product of service. 

  • B2B Google AnalyticsVeilig en met respect voor Privacy van de bezoeker

    In een tijd waarin websitebezoekers en overheden steeds bewuster omgaan met de veiligheid en privacy uitdagingen van de online wereld is het belangrijk dat uw online platform veilig is en voldoet aan de privacy wetgeving.

  • B2B Google AnalyticsMeten = Weten

    Door gebruik te maken van Online Measurement Tools zoals Google Analytics en Google Search Console, zijn de resultaten altijd inzichtelijk. Van het aantal bezoekers tot gebruikte browsers, en van landingspagina's tot conversies.

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer