Een optimale bediening van de (potentiële) klant, ongeacht de locatie
Allrig heeft wereldwijd ervaring als dé alles-in-één leverancier binnen de energie-industrie. Om de diensten van Allrig wereldwijd onder de aandacht te brengen en om meer kwalitatief websitebezoek aan te trekken, ondersteunen wij ze al enkele jaren met diverse online marketing initiatieven. Alleen met de formulering van de nieuwe strategische thema’s waren deze marketinginitiatieven niet meer voldoende. De website moest geoptimaliseerd worden op diverse vlakken. Daarom namen wij de website over en gingen aan de slag.
De drie verschillende strategische thema’s
Het oriëntatieproces van een klant vindt steeds vaker volledig online plaats. De tijd dat wij, als potentiële klanten, door een papieren catalogus gingen bladeren ligt al ver achter ons. Hierdoor is de manier waarop bedrijven zich online presenteren des te belangrijker. Alle benodigde informatie moet gemakkelijk vindbaar zijn voor de websitebezoeker, zodat u van die vele websitebezoekers potentiële klanten kunt maken. Om dit te realiseren moet onder andere de online klantbeleving perfect zijn op de website. Allrig was zich hier bewust van en wilde daarom aan de slag met de online klantbeleving van hun website en formuleerde hiervoor drie strategische thema’s:
- Localisation. De klanten van Allrig zijn wereldwijd verspreid. Wat betekent dat Allrig te maken heeft met verschillende talen. Om de online klantbeleving te optimaliseren heeft de bezoeker, afhankelijk van zijn of haar locatie, de mogelijkheid om content in de gewenste taal te zien.
- Knowledge. Aan kennis ontbreekt het niet bij Allrig. Om ook daadwerkelijk gezien te worden als dé specialist in de energie-industrie moet deze kennis natuurlijk ook overgedragen worden op de websitebezoeker.
- Availability. De specialisten van Allrig zijn wereldwijd beschikbaar, zowel online als offline. Alleen liet de weergave van deze beschikbaarheid online nog wat te wensen over.
Een website in een compleet nieuw jasje
Om te voldoen aan de strategische thema’s hebben wij de website overgezet naar ons eigen Content Management Systeem (CMS): Accessify WCMS. Met behulp van dit CMS konden wij voldoen aan alle wensen en behoeften van Allrig. Ook konden wij de website de nieuwe frisse lay-out geven die Allrig wenste.
Thema 1. Localisation
Allrig bedient haar klanten wereldwijd. Van Mexico tot Afrika. Voor de internationale klantbeleving en de online vindbaarheid is content in de taal van de bezoeker essentieel. Uiteraard moet deze content dan wel beschikbaar zijn op de website.
De aanleiding: content verdwijnt
Stelt u zich eens voor: u komt via de zoekresultaten van Google terecht op een pagina van een website. U ziet dat de website ook beschikbaar is in uw eigen taal. Echter wanneer u wisselt van taal wordt u direct doorverwezen naar de homepagina van de website. Hierna probeert u diezelfde pagina weer terug te vinden, maar zonder succes. De pagina blijkt opeens spoorloos verdwenen te zijn. Het gevolg? De kans is vrij groot dat u de website weer verlaat. Dit was precies de situatie waarin de websitebezoekers van Allrig zich verkeerden. De content was simpelweg niet in alle talen beschikbaar. Bezoekers die van taal wisselden op een pagina, waarvan de vertaalde content niet beschikbaar was, werden direct naar de homepagina doorverwezen. Wat resulteerde in onbegrip en frustratie.
De oplossing: de mogelijkheid om te wisselen van taal
Uiteindelijk is ervoor gekozen om de optie om van taal te kunnen wisselen alleen beschikbaar te stellen wanneer de content ook daadwerkelijk beschikbaar is. Een veel gebruiksvriendelijker optie. De website registreert vanaf nu in welke taal de browser staat. Afhankelijk of de content vertaald is, wordt de optie weergegeven. Is de content niet beschikbaar? Dan blijft de content in het Engels staan. Wel zo gemakkelijk.
Thema 2. Knowledge
Aan kennis geen gebrek bij de alles-in-één leverancier binnen de energie-industrie. Alleen kreeg de websitebezoeker deze kennis niet altijd te zien.
De aanleiding: moeilijk vindbare kennis
Op de website zijn vele kwalitatieve brochures, flyers en showcases van producten en diensten te bekijken en te downloaden. Alleen vond de websitebezoeker deze documenten niet. Ze waren veelal verstopt op een onlogische plek of pagina. Allrig wilde daarom hun ‘downloadables’ duidelijker op de website terug laten komen.
De oplossing: meer overzicht en structuur
Allereerst hebben we alle downloadable flyers en brochures van (nieuwe) producten en magazines op één gezamenlijke pagina neergezet, namelijk het downloadcenter. Hierna hebben we de menustructuur onder handen genomen. De menustructuur moest zo overzichtelijk worden dat de bezoeker in zo’n min mogelijk stappen precies op de juiste pagina terecht komt. Is het niet via het downloadcenter dan wel via het menu. Via een logische menustructuur hebben we daarom alle categorieën en de daarbij horende subcategorieën overzichtelijk naast elkaar vertoond.
Thema 3. Availability
Allrig is een wereldwijde speler in de energie-industrie. Niet alleen online, maar ook offline. Binnen dit thema hebben wij daarom twee verschillende optimalisatiepunten aangepakt.
De aanleiding van de offline beschikbaarheid: waar is het dichtstbijzijnde contactpunt?
Allrig beschikt offline over een groot netwerk aan agencies en lokale vestigingen. Deze offline beschikbaarheid werd niet gebruiksvriendelijk vertoond op de website. Wanneer er gezocht werd naar het dichtstbijzijnde kantoor van Allrig, moest er aardig gescrold worden door de websitebezoeker. Alle contactpunten stonden op één pagina vermeld, namelijk.
De oplossing: meer structuur
Om alle contactpunten te structureren hebben wij de store locator (Location Management System) geïmplementeerd op de website. Via een store locator in het menu zijn alle vestigingen en agencies overzichtelijk gegroepeerd. De bezoeker kiest nu eerst het werelddeel waarin hij of zij zich bevindt, gevolgd door de plaats. Hierna worden alle beschikbare contactpunten getoond. Gemakkelijk en snel.
De aanleiding van de online beschikbaarheid: de laadtijd van de website
Alleen een ‘snelle’ offline beschikbaarheid is niet meer voldoende in het digitale tijdperk waarin we leven. De wereldwijde klant moet online ook snel geholpen worden. Hierbij is een snelle laadtijd van de website vereist. Een laadtijd van één tot drie seconden per pagina vergroot de kans dat bezoekers uw website verlaten met 32%. Heeft uw website tussen de drie tot vijf seconden nodig? Dan wordt deze kans vergroot met 90%. Kortom: zonde van de investering die het u heeft gekost om de bezoeker aan te trekken. Vooral omdat u de laadtijd van uw website gemakkelijk kunt versnellen. Een langzame laadtijd ligt namelijk niet alleen aan de internetverbinding. Wanneer u uw website vanuit één datacenter host, bijvoorbeeld Amsterdam, moet de data van uw website telkens vanuit datpunt reizen. Hierdoor moet een websitebezoeker vanuit Australië langer wachten tot de website geladen is dan iemand uit Amsterdam. Ook al reist internet met de snelheid van het licht, een reis van Amsterdam naar Australië kost nu eenmaal tijd.
De oplossing: meerdere datacenters
Om de online klantbeleving te optimaliseren hebben wij ervoor gezorgd dat de website overal ter wereld snel laadt. Hiervoor hebben we de website gekopiëerd naar verschillende datacenters, waardoor de website niet continu vanaf één punt hoeft te reizen. Een bezoeker uit Australië krijgt nu een kopie van de website te zien van de datacenter in bijvoorbeeld Sydney. Dit resulteert erin dat de data sneller op de plaats van bestemming is en een kortere laadtijd nodig heeft.
En de resultaten?
De vernieuwde website van Allrig is medio september live gegaan. Desondanks hebben we al diverse successen behaald:
- Het CMS van Allrig is overgezet naar Accessify WCMS, waardoor maatwerk mogelijk is om aan de strategische thema’s te kunnen voldoen.
- Een snellere laadtijd per pagina met een gemiddelde tijdwinst van 1,42 seconde.
- Een betere online klantbeleving. De website is gestructureerder en makkelijk navigeerbaar voor de bezoeker. Ook krijgt de bezoeker (wanneer de content beschikbaar is) de mogelijkheid om te wisselen naar de juiste taal.
- Een nieuwe website met een frisse lay-out die past bij het imago van Allrig.
- En natuurlijk het allerbelangrijkste: een super blije klant! Allrig is zeer tevreden met de behaalde resultaten van de website.
Over Allrig
Allrig is met tientallen jaren offshore service ervaringsexpert op het gebied van fleetmanagement. De aanwezigheid in elke boorregio maakt Allrig dé wereldwijde alles-in-één-leverancier. Allrig is een samensmelting van de kennis van diverse bedrijven binnen de oliesector:
- Vicksburg Marine Inc, deskundig op het gebied van olie, Amerika.
- Southern Technology & Services en Benchmark Instrumentatie, Amerika.
- Wilteco, Noordzee-experts gevestigd in Nederland.
- Willtech, specialist in scheepswerven Azië, Singapore.
- ESI Jackup, Amerika.