• B2B Portal

B2B Portal

Klanten willen tegenwoordig altijd en overal in hun informatiebehoeften voorzien worden. De uitdaging die veel B2B bedrijven ervaren is dat het leveren van de optimale klantbeleving tijdrovend is. Uit onderzoek van HBR is gebleken dat de gemiddelde kosten interactie via de telefoon, e-mail of webchat meer dan €11,00 bedraagt, terwijl de gemiddelde kosten van een B2B Customer Self Service interactie in centen wordt gemeten. Met een B2B online portal kunnen uw klanten 24/7 voorzien worden van hun informatiebehoeften, zonder tussenkomst van uw medewerkers.

Simpele en 'saaie' administratieve processen automatiseren

Via een B2B portaal kunnen klanten hun persoonlijke gegevens inzien en wijzigen, documentatie aanvragen, favorietenlijstjes aanmaken en aanvragen, als ook facturen inzien. Handig, want dit bespaart administratief medewerkers veel tijd. Zij hoeven zich minder te focussen op dergelijke 'saaie', standaard administratieve processen. Hierdoor kunnen ze meer bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen. Bovendien worden er minder fouten gemaakt, omdat gegevens niet meer handmatig overgnomen hoeven te worden.

In onze blog beschrijven wij dit nog uitvoeriger: Wat is de impact van een B2B Portal op uw bedrijf?

Altijd actuele informatie

Het maximale kan gehaald worden uit uw website of webshop met Online Leadgeneratie en Customer Self Service activiteiten. De volgende stap is zorgen dat het makkelijker wordt om backoffice processen af te handelen. Denk hierbij aan orders verwerken, de juiste voorraad inkopen, productinformatie bijwerken of administratie op orde houden.

Met de integratie bevat uw website of webshop altijd actuele informatie. Hierdoor is het niet meer nodig om data op verschillende plekken bij te houden. Sigma Solutions kan eenvoudig uw website of webshop koppelen met alle bekende ERP-systemen, zoals Afas Profit, Exact Online, SAP Business One en Microsoft Dynamics. Hierdoor is er altijd één versie van de waarheid met een Product Information Management (PIM) systeem, wat de kwaliteit van productinformatie verbeterd. Daarnaast kunt u het meest halen uit uw B2B e-commerce strategie door prijs- en kortingsafspraken, contracten en beschikbare voorrad vanuit een centrale plek te beheren. Op deze manier kunt u groei in omzetrealiseren zonder teamvergroting.

Voordelen van een B2B Portal

  1. 24/7 online bereikbaar zonder uitbreiding van uw werknemers
  2. Procesverbetering en efficiënter werken
  3. Minder repetitive, administratieve werkzaamheden voor uw medewerkers
  4. Fouten verminderen

Lees in onze blog alles over de meerwaarde van een B2B Portal.

Essentiële functionaliteiten B2B Portal

1. Personalisatie

Een functionaliteit die onmisbaar is binnen een B2B Portal is de personalisatie. Personalisatie is het creëren van een relevante ervaring voor iedere online klant. U maakt zo het proces makkelijker en u verkleint de risico’s voor de klant. Heeft u een klantportaal, dan heeft u ook data. Denk hierbij aan koophistorie, voorkeuren en rol van de koper. Breng dit samen in een profiel en u kunt al starten met personalisatie. Pas welk aanbod u deze klant laat zien, uw bedrijfspropositie en content aan op dit profiel en geef uw klanten de relevante ervaring waar ze naar op zoek zijn. 

Wilt u als B2B bedrijf niet op prijs concurreren? Dan is de strategische keuze om online te personaliseren een grote toegevoegde waarde. U heeft met uw B2B klanten een lange, intensieve en persoonlijke relatie opgebouwd. Benut de data uit deze relatie en zet het aan het werk! Neem bijvoorbeeld gegevens met informatie over orders. Wordt er vaak iets in combinatie met elkaar verkocht? Vertoon deze producten dan samen in uw productaanbod. 

2. Rollen en rechten

In de B2B markt zijn er vaak meerdere mensen verantwoordelijk voor inkoop. Het kan zo zijn dat inkopers bepaalde rechten hebben, dit kan van toepassing zijn op budget, hoeveelheid of op de producten zelf. Om te voorkomen dat medewerkers meer dan toegestaan bestellen, zou het mogelijk moeten zijn om de verschillende rechten en rollen in het B2B e-commerce platform in te stellen. Zodra een medewerker over zijn ingestelde budget gaat, wordt de order ter goedkeuring voorgelegd bij de verantwoordelijke voor goedkeuring. Dat is veilig, maar voorkomt ook onnodige informatie voor de verschillende medewerkers.

3. Herhaalbestellingen

Veel zakelijke klanten kopen regelmatig dezelfde goederen in. Wekelijks of maandelijks. Met een webshop bent u 24/7 overal bereikbaar voor de belangrijkste productinformatie en voorraden. Klanten kunnen het aankoopproces (van oriëntatie tot aankoop) op hun gemak, op elk moment van de dag doen en zijn daarin niet afhankelijk van de beschikbaarheid van salesmedewerkers. Afhankelijk van hoe u de B2B Portal inricht, kunnen zij ook eenvoudiger zelf herhaalbestellingen plaatsen of hun orderhistorie inzien.

4. B2B portal integratie met backoffice systemen

Met Customer Self Service activiteiten kan het maximale gehaald worden uit uw B2B Portal. De volgende stap is zorgen dat het makkelijker wordt om backoffice processen af te handelen, zoals orders verwerken, de juiste voorraad inkopen, productinformatie bijwerken of administratie op orde houden. Met de integratie bevat uw B2B Portal altijd actuele informatie en is het niet meer nodig om data op verschillende plekken bij te houden. Sigma Solutions kan eenvoudig B2B Portal koppelen met alle bekende ERP-systemen, zoals Exact Onine, SAP Business One, Microsoft Dynamics en AFAS Profit. Hierdoor wordt de kwaliteit van productinformatie verbeterd, omdat er altijd één versie van de waarheid is. U kunt het meest halen uit uw B2B Customer Self Service strategie door prijs- en kortingsafspraken, contracten en beschikbare voorraad vanuit een centrale plek te beheren. Op deze manier kunt u groei in omzet realiseren zonder teamvergroting. 

Ook de overstap maken naar een B2B web portal?

Het is belangrijk om uw businessmodel aan te passen wanner u een overstap maakt naar een B2B self service portal. Wij denken hierin graag met u mee. Ook als u al een maatwerk B2B portal heeft. Wij kijken waar er voor u nog winst te behalen is, zodat u het maximale online rendement behaalt. Benieuwd hoe wij dit voor u realiseren? Bekijk onze succesverhalen of neem contact met ons op.

 

AHydraulics

Van kennismaking naar B2B E-Commerce

  •  B2B Webshop en B2B Portal
  •  Focus op assortimentsuitbreiding
  •  Strategie voor internationale groei
  •  Standaardiseren en automatiseren om voor groei onafhankelijker te zijn van personele groei
Case study afbeelding

Uw business optimaal vertegenwoordigen

Wij denken na over online stakeholdercommunicatie over de gehele breedte. U wilt uzelf presenteren als internationaal partner maar ook als kwalitatief merk, relevante werkgever, maatschappelijk verantwoorde organisatie en interessante investering. Wij maken van uw portal het platform dat uw online business vertegenwoordigt.

Optimaal business

Projectvoorbeeld: Met B2B E-commerce een groot aanbod digitaal aanbieden voor AHydraulics

Distributeur van hydraulische systemen en onderdelen AHydraulics vertegenwoordigt een aantal vooraanstaande producenten van hydraulica. Deze worden door AHydraulics wereldwijd geleverd. AHydraulics kwam bij Sigma Solutions met de wens om met behulp van Online te groeien. Daarbij waren de uitgangspunten dat het uitgebreide assortiment van AHydraulics online ontsloten werd, AHydraulics voldoende vertrouwen uitstraalt als betrouwbare internationale partner, en bezoekers via verschillende manieren kunnen converteren. Om AHydraulics te begeleiden in de groeiwens ontwikkelde Sigma Solutions een B2B Webshop met klantportaal. Deze webshop vormt het platform waarmee AHydraulics Online Succes kan behalen, en waar AHydraulics en Sigma Solutions continu binnen de samenwerking aan het uitbreiden zijn.

Project voorbeeld afbeelding

Feiten over B2B portal

7x

Een bezoeker bezoekt gemiddeld 7 keer een website voor een aankoop wordt afgerond.

+50%

Het aantal B2B klanten dat digitaal onderzoek doet naar aan te kopen producten is gestegen met 50%

24/7

online bereikbaar zonder uitbreiding van uw werknemers

81%

van de (potentiële) klanten willen zaken eerst zelf regelen voorat zij contact opnemen met een vertegenwoordiger van een bedrijf.

De waarde van B2B Customer Self Service in het digitale tijdperk
De waarde van B2B Customer Self Service in het digitale tijdperk
De waarde van B2B Customer Self Service in het digitale tijdperk Download het E-book

De op groei gerichte B2B portal aanpak

Procesautomatisering

Simpele (administratieve) processen worden geautomatiseerd door de backoffice te digitaliseren. Klanten kunnen zelf hun zaken regelen, waardoor er tijdsbesparing ontstaat bij uw medewerkers. Bovendien worden er minder fouten gemaakt, omdat gegevens niet meer handmatig overgenomen hoeven te worden.

Duurzame inzet van middelen

Wij geloven in een duurzame aanpak, het realiseren van resultaten die bijdragen aan het behalen van de langetermijndoelstellingen. Met behulp van kwalitatief hoogwaardige conversies, die gebaseerd is op de behoeften van uw doelgroep, versterken we de positie van uw website.

De waarde van een B2B portal inzichtelijk maken en verhogen

Wanneer u weet wat een klantportal onder de streep toevoegt aan uw bedrijf, is het mogelijk hier gericht in te investeren. Wij vinden rapportage en analyse belangrijk. Met o.a. Visitor Insight heeft u inzicht in het gedrag van uw klanten en kunnen wij het klantportaal optimaliseren, en nemen wij u mee in de groei die een B2B portal kan betekenen voor uw bedrijf.

Teamlid afbeelding
Renzo KorverTeamlead Business Development

Kenmerkend voor onze B2B portal aanpak

Vraag een adviesgesprek aan en krijg in 2 gesprekken antwoord op de volgende vragen:

  1. Hoe kunnen wij meer klanten goed helpen zonder uitbreiding van ons team?

  2. Hoe kan de B2B klantreis geïmplementeerd worden een portal?

  3. Hoe kunnen wij backoffice processen makkelijker afhandelen?

Kennismaking aanvragen
  • B2B PortalLead Nurturing

    Zoals gezegd is het B2B aankoopproces een langer traject dan in de B2C geldt. Het is daarom belangrijk jouw lead te blijven prikkelen met de juiste informatie. Wanneer bied je welke informatie aan? 

  • B2B PortalLead Magnets

    (Potentiële) Klanten zijn altijd bereid om hun contactgegevens te “ruilen” voor relevante kennis. Productie en publicatie van whitepapers, e-books, datasheets en handleidingen zijn daarom een essentieel onderdeel van een succesvolle InBound Marketing strategie. 

  • B2B PortalMeten = Weten

    Door gebruik te maken van Online Measurement Tools zoals Google Analytics en Google Search Console, zijn de resultaten altijd inzichtelijk. Van het aantal bezoekers tot gebruikte browsers, en van landingspagina's tot conversies.

Behaal online succes met uw portal

Bent u enthousiast over Sigma Solutions?
Vraag dan via onderstaande button een Vrijblijvende kennismaking aan!

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer