- Het Pay Per View model is een verdienmodel waarbij adverteerders op media platforms een bepaald bedrag betalen per weergave van hun advertentie. Er hoeft niet te worden geklikt op de betreffende afvertentie.
Afkortingen B2B Online Marketing
- AI
Artificial Intelligence: ook wel de naam die wij 'computer learning' geven. Dit refereert naar intelligente machines die kunnen werken en denken als een mens. Voorbeelden van AI zijn de Google Assistant, Alexa van Amazon en Siri van Apple.
- AR
Augmented reality is een live, direct of indirect, beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer. Een voorbeeld van een AR app is PokemonGO.
- B2B
Business-to-business (of B2B) is het proces waarbij bedrijven hun producten of diensten verkopen en/of aanbieden aan andere bedrijven. Vaak worden deze producten of diensten weer doorverkocht.
- B2C
Business-to-consumer (of B2C) is het proces waarbij bedrijven hun producten of diensten voornamelijk verkopen en/of aanbieden aan particulieren, ook wel de detailhandel genoemd.
- CLV
Customer lifetime value is hoe waardevol een klant is voor een bedrijf over de duratie van de tijd waarin zij klant zijn.
- CMS
Met het CMS wordt het content management systeem bedoeld; een softwaretoepassing die het mogelijk maakt om documenten en gegevens op het internet te publiceren.
- CPA
De cost per acquisition is de prijs die je betaalt voor een acquisitie. In online marketing termen wordt een acquisitie omschreven als de voltooiing van een actie die is gespecificeerd door de adverteerder.
- CPC
De cost per click is de prijs die een adverteerder betaalt elke keer dat een potentiele klant op een advertentie klikt.
- CR
- CR ofwel conversion rate: het conversiepercentage is het aantal succesvolle conversies van bezoeker tot betalende klant.
- CRM
- CRM staat voor customer relationship management, ofwel de manier waarop een organisatie de relatie en interactie met een (potentiele) klant beheert.
- CTA
- De call to action is een verleidende instructie die wordt gebruikt op website, als vorm van content. Zonder een call to action zal de klant niet weten hoe jij wilt dat zij de volgende stap zetten.
- CX
- Customer experience, ofwel klantervaring. CX beschrijft de klantreis van begin tot eind.
- FAQ
- Een FAQ is een lijst met veelgestelde vragen, die op een website gebruikt kan worden als versterking van de klantenservice. Als klanten direct het antwoord op hun vraag kunnen vinden, kan dat ervoor zorgen dat er sneller een aankoop/aanvraag wordt gedaan.
- HTML
- HTML staat voor hypertestk markup language. Hiermee wordt de code die wordt gebruikt om een webpagina zijn inhoud te structureren en weer te geven bedoeld.
- HTTP
- HTTP is de afkorting voor hypertext transfer protocol. Hiermee kunnen bestanden over het internet worden verstuurd, van webpagina's door een webserver naar jouw browser.
- HTTPS
- HTTPS staat voor hypertext transfer protocol secured, en is in essentie een versleutelde versie van HTTP.
- KPI
- Key performance indicator of kritische prestatie indicatoren. Met de kritische prestatie indicatoren kun je de prestaties van je organisatie, teams en de afzonderlijke medewerkers meten. Ze maken de voortgang meetbaar en concreet.
- NDA
- De Non-Disclosure Agreement: in het Nederlands een geheimhoudingsovereenkomst. Dit biedt beide partijen de mogelijkheid om vertrouwelijke informatie uit te wisselen.
- PR
- In de context van online marketing, PR staat voor PageRank. PageRank is een algorithme dat gebruikt wordt door Google Search om jouw webpagina te beoordelen.
- SaaS
- Software as a service kan worden omschreven als de software die je wilt gebruiken, die wordt geleverd en beheerd door een provider. Hierdoor heb jij toegang tot die software via een browser of mobiel apparaat.
- SEM
- Search engine marketing is een manier voor bedrijven om te kunnen betalen voor waardevolle advertentieruimte. De meest populaire vorm hiervan is Google AdWords.
- SEO
- Met SEO worden alle activiteiten benoemd waarmee jouw website beter online gevonden wordt in zoekmachines. Alle activiteiten zijn erop gericht om jouw website zo hoog mogelijk te laten scoren in de zoekresultaten pagina.
- SEA
- SEA staat voor search engine advertising. Hiermee worden alle betaalde zoekresultaten bedoeld die bovenaan de pagina's in zoekmachines worden weergegeven. In tegenstelling tot SEO, organische online vindbaarheid, zijn hier kosten aan verbonden.
- SERP
- SERP staat voor search engine results page, ofwel: de zoekresultatenpagina. Je wilt er voor zorgen dat alle producten en diensten die jij aanbiedt zo goed mogelijk aansluiten op de zoektermen van de klant, zodat je goed gevonden kan worden in zoekmachines.
- SLA
- Een service level agreement is de vastlegging van afspraken tussen leverancier en klant over onder andere ondersteuning en beschikbaarheid van een product of dienst. Wordt veel gebruikt bij zakelijke webhosting.
- SMM
- Social media marketing is het gebruik maken van social media platformen om te verbinden met jouw doelgroep om jouw merk te bouwen, verkopen te stimuleren en om meer verkeer naar de website te halen.
- ROI
- Simpel gezegd: opbrengst naar investering. Gemakkelijk te berekenen door de kosten van de opbengsten af te trekken.
- UI
- User interface refereert naar alles waarmee een online gebruiker mee te maken krijgt. Voorbeelden hiervan zijn het design van de website en de navigatie van de website.
- UX
- User experience, ofwel klantervaring, wordt in de context van online marketing omschreven als de complete interactie van een gebruiker met jouw website: van het begin tot het moment dat de gebruiker de website weer verlaat.