Begrippenlijst B2B Online Marketing

Backlinks

Backlinks zijn verwijzingen vanaf een externe website naar jouw eigen website. Deze backlinks zijn van grote waarde, omdat ze bewijzen dat de content op jouw website waardevol genoeg is om te delen.

Business-to-business (B2B)

Business-to-business (of B2B) is het proces waarbij bedrijven hun producten of diensten verkopen en/of aanbieden aan andere bedrijven. Vaak worden deze producten of diensten weer doorverkocht.

Business-to-consumer (B2C)

Business-to-consumer (of B2C) is het proces waarbij bedrijven hun producten of diensten voornamelijk verkopen en/of aanbieden aan particulieren, ook wel de detailhandel genoemd.

Doelgroep

Een doelgroep kan worden omschreven als een afgebakende groep mensen of organisatie waar een product, boodschap, campagne of een bedrijf zich op richt. Deze groep mensen kan op vele verschillende manieren worden gesegmenteerd.

Content marketing

Content marketing omvat alle vormen van marketing waarbij waardevolle content wordt gemaakt en gedeeld voor de consument. Content marketing heeft als doel om een specifieke doelgroep aan te trekken, en om deze doelgroep om te zetten naar klanten.

E-mail marketing

E-mailmarketing is een vorm van marketing waarbij het gebruik van de e-mail centraal staat om producten of diensten te promoten. E-mailmarketing kan worden gebruik voor verschillende doeleinden, zoals merkbekendheid en betrokkenheid.

On page optimalisatie

On page optimalisatie beschrijft alle optimalisatie in de zichtbare content van een webpagina. In essentie: alles wat de gebruiker ziet en ervaart.

Off page optimalisatie

In tegenstelling tot on page optimalisatie, wordt offpage optimalisatie beschreven als alle optimalisatie buiten de eigen website om. Denk hierbij aan linkbuilding en gebruik van social media.

Return on investment (ROI)

Simpel gezegd: opbrengst naar investering. Gemakkelijk te berekenen door de kosten van de opbengsten af te trekken. 

Affiliate marketing

Affiliate marketing kan worden omschreven als een vorm van online marketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de gerealiseerde verkopen of leads die de affiliate heeft aangeleverd.

Banner advertentie

Een banner advertentie is een traditionele vorm van een advertentie waarbij grafische vormgeving centraal staat. Een banner kan worden opgemaakt in verschillende formaten en verschillende vormen, en is dus vrij toepasbaar voor verschillende doeleinden.

Blog

Een blog is over het algemeen een informatief of inspirerend artikel dat online staat, regelmatig verschijnt, een persoonlijk haakje heeft met een informele benadering waarop lezers kunnen reageren.

Conversie optimalisatie
Conversie optimalisatie beschrijft alles wat je doet op jouw website om gebruikers de gewenste actie uit te laten voeren. Conversie wordt meestal gedefinieerd als verkopen, maar het kan alles betekenen waarvan jij wilt wat de klant doet.
E-commerce
E-commerce is een verzamelnaam voor alle commercie die online plaatsvindt. 
Lead
Een lead is simpelweg gezegd een persoon die mogelijk interesse heeft in jouw producten of diensten. Leads worden vaak gegenereerd d.m.v. leadgeneratie campagnes, waarbij een samenwerking tussen marketing en de sales-afdeling cruciaal is.
Meta omschrijving
De meta-omschrijving is een korte omschrijving van een webpagina, zoals die wordt weergegeven onder de paginatitel in de zoekresultaten van een zoekmachine. Als deze niet zelf wordt ingevuld, haalt de zoekmachine zelf tekst op van de pagina om die weer te geven.
Search engine optimization (SEO)
Met SEO worden alle activiteiten benoemd waarmee jouw website beter online gevonden wordt in zoekmachines. Alle activiteiten zijn erop gericht om jouw website zo hoog mogelijk te laten scoren in de zoekresultaten pagina.
Search engine advertising (SEA)
SEA staat voor search engine advertising. Hiermee worden alle betaalde zoekresultaten bedoeld die bovenaan de pagina's in zoekmachines worden weergegeven. In tegenstelling tot SEO, organische online vindbaarheid, zijn hier kosten aan verbonden.
SERP
SERP staat voor search engine results page, ofwel: de zoekresultatenpagina. Je wilt er voor zorgen dat alle producten en diensten die jij aanbiedt zo goed mogelijk aansluiten op de zoektermen van de klant, zodat je goed gevonden kan worden in zoekmachines.
Content management system (CMS)
Met het CMS wordt het content management systeem bedoeld; een softwaretoepassing die het mogelijk maakt om documenten en gegevens op het internet te publiceren.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer