Off-page SEO zijn alle SEO activiteiten die om de website heen plaatsvinden.
- Hosting
Hosting of webhosting is het plaatsen van een website of webapplicatie op een server zodat iedereen er gebruik van kan maken. Betrouwbare hosting providers waarborgen vaak goede hardware, wat zorgt voor betere prestaties en betere beveiliging.
- Webcatalogus
De webcatalogus lijkt op een webshop, toont op dezelfde gestructureerde wijze de producten die een bedrijf verkoopt, maar biedt geen mogelijkheid om ze via het internet te bestellen. In sommige gevallen wordt er ook geen prijs getoond.
- Zoekresultatenpagina
De zoekresultatenpagina is de pagina die je te zien krijgt op het moment dat je ergens naar hebt gezocht in een zoekmachine, zoals Google en Bing.
- Laadsnelheid
De laadsnelheid is de tijd die een website nodig heeft om zijn pagina's volledig in te laden. De laadtijd van de pagina's op een website hebben veel invloed op de gebruikerservaring van bezoekers.
- Websitestructuur
De websitestructuur beschrijft de wijze waarop een website is ingedeeld. Het is belangrijk dat de website duidelijk te navigeren is voor bezoekers. Daarnaast kan een goede websitestructuur voordelen bieden voor zoekmachine optimalisatie en doelstellingen op commercieel gebied.
- Responsiviteit
Responsiviteit of responsive design betekent dat jouw website, en alle pagina's op jouw website, meeschalen voor de verschillende (formaten) apparaten waarop deze bekeken worden.
- Websitebeveiliging
Een goede beveiliging van de website is niet alleen voor jouzelf belangrijk, maar ook voor jouw bezoekers. Zeker op websites waar klantgegevens worden verzameld en producten en diensten worden verkocht is de beveiliging van de website erg belangrijk.
- Organisch websitebezoek
Organische websitebezoeken zijn bezoeken die voortkomen uit de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Dit zijn dus nie-betaalde zoekresultaten, in tegenstelling tot betaald websitebezoek.
- Interne links
Een interne link is een link die verwijst naar een andere pagina binnen hetzelfde domein. Met interne links kunnen bezoekers gemakkelijk navigeren naar de verschillende pagina's in een website.
- Afbeelding optimalisatie
Afbeeldingen worden door zoekmachines ook in de zoekmachineresultaten geplaatst. Het is daarom belangrijk dat ook afbeeldingen worden geoptimaliseerd op formaat en de benaming van de afbeelding.
- Crawlen
Crawlen is de term die gebruikt wordt voor het bekijken van jouw website dat gebeurt door de software van zoekmachines. Na het crawlen wordt jouw website geindexeerd.
- On-page SEO
On-page SEO zijn alle SEO activiteiten die op de pagina zelf plaatsvinden.
- Mobielvriendelijkheid
Mobielvriendelijkheid kan simpelweg worden omschreven als een website ook goed gebruikt kan worden op je mobiel. Tegenwoordig is dit een criteria die zoekmachines ook meenemen om jouw website te ranken in de zoekresultatenpagina's.
- URL structuur
De structuur of opbouw van een URL. Deze structuur moet zo eenvoudig mogelijk zijn, door bijvoorbeeld leesbare woorden te gebruiken in plaats van ID-nummers. Zoekmachines kunnen de inhoud van een URL als het ware 'lezen' om te achterhalen waar de pagina over gaat.
- Websitenavigatie
Een duidelijk websitenavigatie maakt het eenvoudig om verschillende pagina's te bezoeken. Daarnaast houdt het de website overzichtelijk voor de klant.
- 404-pagina
Een 404-pagina is een pagina die niet (meer) bestaat. Deze kan je inrichten op een manier die bij jouw organisatie past, om bezoekers door te verwijzen naar relevante webpagina's op jouw website.
- Indexeren
Indexeren is het proces van het opnemen van de pagina's die door bots gevonden zijn in de zoekresultaten.
- Breadcrumbs
Breadcrumbs zijn kruimels waarmee de wijze van navigatie wordt aangeduid op een website.
- Landingspagina
De landingspagina is vaak de eerste pagina waar een bezoeker op terecht komt. De landingspagina is daarmee een belangrijk onderdeel van de contentstrategie.