- Wat is B2B Leadgeneratie?
- Wat zijn de beste ideeën voor leadgeneratie?
- Hoe kan ik leads genereren voor mijn bedrijf?
- Hoe kan ik leads uit Google Analytics halen?
- Welke verschillende soorten leads zijn er allemaal?
- Zijn leads nodig voor mijn bedrijf?
- Welke tools kan ik gebruiken om leadgeneratie te optimaliseren?
- Wat is een effectieve leadgeneratie strategie in de B2B?
- Kan ik leads genereren met social media?
- Wat heeft de customer journey te maken met leadgeneratie?
- Wat is B2B Leadgeneratie?
B2B Leadgeneratie is een vorm van online marketing waarbij jij als bedrijf of organisatie jouw producten en diensten aan kan bieden door gebruik te maken van een inbound marketing strategie. Leadgeneratie omvat eigenlijk alle activiteiten die gericht zijn op het in contact komen met potentiële klanten, ook wel prospects genoemd.
Lees in deze blog wat B2B Leadgeneratie is.
- Wat zijn de beste ideeën voor leadgeneratie?
Er zijn verschillende elementen die jou kunnen helpen met het genereren van meer leads voor jouw bedrijf of oranisatie. Zoek allereerst uit wie jouw doelgroep is, waar je hun kan vinden en hoe je ze het beste kan bereiken. Met een succesvolle leadgeneratie strategie wil je gericht te werk gaan, en dus alleen de juiste mensen bereiken. Door daarbij ook een kort marktonderzoek uit te voeren, kom je snel te weten hoe jij je strategie het beste in elkaar kan zetten. Bied bijvoorbeeld iets waardevols aan, zoals een relevante whitepaper of een e-book die jouw klanten helpt met een probleem dat bij hun speelt.
- Hoe kan ik leads genereren voor mijn bedrijf?
Leads genereren kan op verschillende manieren. Je kan gebruik maken van betaalde advertenties (SEA), je kan jouw website optimaliseren zodat je beter vindbaar wordt in zoekmachines (SEO), je kan verschillende social media campagnes voeren (SEM) en nog veel meer. Wat voor iemand anders heel goed werkt, hoeft voor jou niet net zo goed te werken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat jouw doelgroep heel anders is dan een concurrent van jou. Lees in onze blog 'B2B Leadgeneratie: Alles wat je altijd al wilde weten!' meer over B2B leadgeneratie.
- Hoe kan ik leads uit Google Analytics halen?
Het analyseren van de data van jouw website kan je een heleboel voordelen opleveren. Zo staat er in Google Analytics data over hoe vaak jouw pagina's bezocht worden, hoe lang deze pagina sessies zijn en welke pagina's het beste worden bezocht. Zet op jouw best bezochte pagina's bijvoorbeeld formulieren neer, die een bezoeker aansporen om gegevens achter te laten, in ruil voor iets waardevols zoals een whitepaper of een e-book. Zo genereer jij eigenlijk leads op basis van informatie die jij al hebt, zonder daar veel voor hoeven te doen.
- Welke verschillende soorten leads zijn er allemaal?
We spreken eigenlijk van een vijftal leads: Nieuwe leads, werkende leads, kosterende leads, ongekwalificeerde leads en gekwalificeerde leads. Een nieuwe lead bevind zich in de beginfase, bijvoorbeeld iemand die alleen zijn e-mailadres heeft achter gelaten. Een werkende lead is een lead die in contact is met jouw bedrijf of organisatie, bijvoorbeeld door zich in hebben geschreven voor een nieuwsbrief. Een koesterende lead is een lead die op dit moment nergens geïnteresseerd in is, maar in de toekomst wellicht wel. Deze lead moet je dus 'bijhouden'. Ten slotte kan je ongekwalificeerde leads beschrijven als leads die totaal niet geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten, en kan je gekwalificeerde leads beschrijven als de perfecte lead: deze lead wilt vaak een aankoop maken.
- Zijn leads nodig voor mijn bedrijf?
Zonder leads kan een verkoopteam niet succesvol zijn werk doen. Als je geen nieuwe leads binnenkrijgt, is de kans klein dat je als bedrijf of organisatie daadwerkelijk zal groeien. Bestaande klanten nemen immers al af wat ze nodig hebben. Het is dus erg belangrijk om leadgeneratie serieus te nemen, en om ervoor te zorgen dat er vaak (genoeg) nieuwe leads binnenkomen die iets af willen nemen bij jouw bedrijf of organisatie.
- Welke tools kan ik gebruiken om leadgeneratie te optimaliseren?
Er zijn verschillende gratis en betaalde tools die jou kunnen helpen om jouw leadgeneratie te optimaliseren. Om het makkelijk te houden, begin eens bij het bekijken van jouw Google Analytics, om te kijken wie jouw website bezoeken, welke pagina's goed worden bezocht en wat dat voor jou kan betekenen.
- Wat is een effectieve leadgeneratie strategie in de B2B?
Er bestaat niet slechts een effectieve leadgeneratiestrategie die voor iedereen even goed werkt, anders zou iedereen hier van weten en deze strategie gebruiken. Wat voor iemand anders werkt, hoeft voor jou niet zozeer te werken. Begin in ieder geval altijd met het in kaart brengen van jouw positionering en jouw waardepropositie. Wat kan jij doen voor jouw klanten, wat andere partijen niet kunnen? Als jij wilt dat 100 mensen een formulier invullen en hun gegevens achterlaten, wat kan jij hun dan bieden?
- Kan ik leads genereren met social media?
Dat hangt ervan af: begeeft jouw doelgroep zich veel op social media? Het opbouwen van vertrouwen kan ook door veel contact te hebben met jouw doelgroep, en om jezelf online zichtbaar te maken. Social media kan heel waardevol zijn voor het genereren van leads, mits je dit op de goede manier aanpakt. Creëer een profiel dat aansluit bij de stijl van jouw website, jouw missie & visie en maak gebruik van verschillende social media best practices. Zo kan je met social media gemakkelijk ervoor zorgen dat jouw websiteverkeer toeneemt, waar je op jouw website weer gebruik kan maken van formulieren en andere waardevolle content.
- Wat heeft de customer journey te maken met leadgeneratie?
Voor elke succesvolle leadgeneratie strategie moet je de customer journey of klantreis goed begrijpen. Als jij meer leads wilt hebben, bijvoorbeeld middels een formulier dat door bezoekers wordt ingevuld waarmee ze hun gegevens achterlaten, moet jij weten waar deze bezoeker vandaan komt. Door de klantreis van jouw doelgroep inzichtelijk te maken, kan jij inspelen op de momenten wanneer een prospect ergens op klikt.