B2B E-Commerce
E-commerce werd lange tijd beschouwd als een thema dat vooral relevant is voor B2C. Nu de B2B-wereld zich steeds meer richting online beweegt, blijkt dat B2B E-commerce ook een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de aankoopreis van B2B klanten. Zo rapporteert DHL dat de globale omzet uit B2B E-commerce in 2019 met 18% steeg ten opzichte van het jaar ervoor. En dat was nog voor COVID-19. De verwachting is zelfs dat B2B E-commerce omzet de komende 5 jaar met meer dan 70% groeit.
Wat is B2B E-commerce?
Business-to-business electronic commerce omvat het proces waar een bedrijf via een online transactie producten verkoopt aan een ander bedrijf, zonder tussenkomst van een salespersoon. Handig, want uit onderzoek van McKinsey blijkt dat 36% van de B2B kopers de voorkeur geeft aan complete self-service. Een fundamenteel verschil tussen B2C E-commerce en B2B E-commerce is dat er in de B2B-wereld vaker een lange termijnrelatie aangegaan wordt, met twee belangrijke consequenties. Ten eerste is het vertrouwen binnen de relatie belangrijk, omdat B2B relaties vaak een grotere waarde vertegenwoordigen. Een sterke contentstrategie ondersteunt hierbij. Ten tweede bevatten B2B relaties vaak complexe klant specifieke afspraken over bijvoorbeeld de prijs of levering van uw producten. Door klanten zelf te laten registreren in eenopen B2B Webshop krijgt u controle over het klantaccount, en kunt u hierin de klant specifieke afspraken verwerken, met bijvoorbeeld een eigen assortiment of specifieke prijzen.
Lees in onze blog wat B2B Ecommerce inhoudt en wat B2B Ecommerce kan betekenen voor uw bedrijf.
B2B webshop koppelen met backoffice
Door uw B2B webshop te koppelen met uw backoffice bevordert u de automatisering van uw bedrijf: bestellingen kunnen automatisch worden verwerkt, klanten krijgen inzicht in de status van hun bestelling, en uw assortiment is altijd up-to-date. Dit bespaart tijd en vermindert foutgevoeligheid. Daarnaast geldt dat een hogere mate van automatisering ook de weg open zet voor schaalbaarheid: hoe meer standaard uw processen zijn, hoe sneller deze kunnen groeien. Zo moet de inrichting van een goede B2B webshop dus rekening houden met de standaard in plaats van de uitzondering. Ook moeten in de bredere bedrijfsvoering de webshop en algehele strategie aansluiten op het standaardiseren van processen.
B2B klanten zien vaak een uitdaging in E-commerce vanwege de grootte en waarde van B2B transacties. Deze zijn over het algemeen hoger dan bij B2C. Onderzoek van McKinsey wijst echter uit dat B2B-kopers hier tegenwoordig geen moeite meer mee hebben: bijna 60% van de kopers zou een nieuw product van meer dan $50.000 online aanschaffen. 15% van de respondenten geeft zelfs aan een maximaal orderbedrag van meer dan $1 miljoen te hebben voor online transacties.
Onze B2B Ecommerce Specialisten richten uw Ecommerce platform in zodat de kopers gemakkelijk kunnen vinden wat ze willen waarbij we zorgen voor naadloze koppelingen tussen uw systemen zodat uw bedrijf online maximaal kan presteren.
Resultaat: Sales Automation
Het salesproces is binnen de B2B vaak gericht op de lange termijn. Klanten zijn eerst op zoek naar de juiste informatie om een afweging te kunnen maken van hun verschillende opties. Maar ook na de aankoopbeslissing houdt het salestraject niet op: vooral binnen de B2B zijn aanpassingen aan de gekochte producten niet ongewoon. Tijdens het gebruik is onderhoud en reparatie nodig, en ook voor de herhaalaankoop wilt u in aanmerking komen.
Door middel van Sales Automation kunt u er echter voor zorgen dat u met dezelfde mensen sneller kunt groeien. Met B2B E-commerce automatiseert u dus uw sales. In een open webshop kunnen bezoekers volledig zelfstandig klant worden, van registratie tot aankoop. Allemaal taken die eerst door uw binnendienst verzorgd werden. De tijdsbesparing die u realiseert door de inzet van B2B Ecommerce zorgt er voor dat u met dezelfde mensen meer kunt doen.
Lees onze blog als u nog twijfelt of de voor- en nadelen van B2B Ecommerce tegen elkaar opwegen.
Onze oplossingen
Bent u op zoek naar een (meertalige) B2B webshop met eindeloze uitbreidingsmogelijkheden voor uw categorieën, producten en productkenmerken? Een webshop die de klant optimaal bedient door producten op meerdere manieren goed vindbaar te maken, de meest gebruikte betaalmethodes aan te bieden, en inzicht te bieden in de bestelstatus? Dan biedt Sigma Solutions met de starterkit Hermes de oplossing om snel te starten met B2B E-commerce.
Meer weten over Hermes? Neem contact met ons op om meer te leren over de starterkit voor B2B Ecommerce.