B2B Leadgeneratie
Het besef dat online communicatie een essentieel onderdeel vormt in het succes van B2B-bedrijven is de afgelopen jaren bij steeds meer B2B-bedrijven ingedaald. Toonaangevend onderzoek van Gartner onderstreept dit. In 2020 gaf 33% van alle B2B-kopers al aan een voorkeur te hebben voor een salesproces waar (contact met) een verkoper geen onderdeel van uitmaakt.
Wat is B2B Leadgeneratie?
Als eindverantwoordelijke voor marketing en/of sales met een groeiambitie bent u altijd op zoek naar manieren om met potentiële nieuwe klanten in contact te komen. B2B Leadgeneratie helpt u om met zoveel mogelijk prospects in contact te komen. Het grote voordeel van B2B Leadgeneratie is dat u op basis van het gedrag dat uw prospect vertoont precies op het juiste moment kunt inspelen op de behoefte die er op dat moment speelt bij uw (potentiële) klant, in iedere fase van de aankoopreis. Onderzoek door McKinsey & Company heeft aangetoond dat niet alleen het aantal B2B klanten dat digitaal onderzoek doet naar aan te kopen producten is gestegen met 50%, maar dat maar 15% van de mensen verwacht dat fysiek contact bij verkopen de norm blijft. Oftewel: Digitalisering wordt nog belangrijker. Pakt u dit op de juiste manier aan? Dan wordt uw website gegarandeerd uw beste verkoper!
Bij B2B Leadgeneratie staat het verzamelen van (contact)gegevens van potentiële klanten centraal. Met behulp van deze (contact)gevevens wordt u in staat gesteld om met potentiële klanten in contact te komen. Om gegevens te kunnen verzamelen is het essentieel om bezoekers aan te trekken en 'bewustwording' te creëren over uw bedrijf en de oplossingen en diensten die u aanbiedt. Juist door informatie te verschaffen over de breedte en diepte van uw portfolio maakt u potentiële (en bestaande) klanten bewust van alles wat u voor hen kunt betekenen.
Om online leads te kunnen genereren is het belangrijk dat uw B2B Website vindbaar is. Hierbij is vindbaarheid op alleen uw eigen bedrijfsnaam niet voldoende. Juist op de oplossingen, producten of diensten die u levert is het belangrijk om vindbaar te zijn. Om de vindbaarheid van uw B2B Website te verbeteren kunt u werken aan de organische vindbaarheid (SEO) en de betaalde vindbaarheid (SEA), ook wel zoekmachine adverteren genoemd.
In ons Handboek "Online B2B koopproces verbeteren" vindt u onze Online Funnel. Hier wordt getoond hoe uw bezoekers zich in hun aankoopreis bewegen en hoe zij zich bewegen van anonieme of bekende gebruiker tot geconverteerde websitebezoeker. Wanneer u deze essentiële stappen succesvol weet in te vullen en voor iedere stap passende informatie en conversiemechanismen biedt aan uw bezoekers, wordt uw B2B Website een belangrijk onderdeel van uw verkoopsucces.
Lees alles in onze blog over hoe u hoogwaardige B2B leads genereert.
Waarom B2B Leadgeneratie?
Mocht het u in de voorgaande alineas nog niet duidelijk zijn geworden: B2B Leadgeneratie biedt u grote kansen om meer en beter resultaat te behalen. Met behulp van de (contact)gevevens die u verzamelt, wordt u in staat gesteld om met potentiële klanten in contact te komen. Daarnaast is het zo dat hoe meer conversies er worden gerealiseerd, hoe beter het inzicht van uw salesafdeling wordt in de interesses van (potentiële) klanten. Uw salesafdeling wordt voorzien van informatie en context waarmee zij hun inspanningen effectiever kunnen inzetten. Niet langer is uw salesteam louter bezig met het opvolgen van leads. Op basis van de verzamelde inzichten kan gericht op jacht worden gegaan naar klanten met de grootste kans op commercieel succes.
Lees in onze blog alles over wat B2B leadgeneratie voor uw bedrijf kan betekenen.
Resultaat: Marketing Enablement & Sales Insights
Het goed op orde hebben van uw Online Funnel draagt niet alleen aan bij aan uw verkoopsucces, maar ook aan het creëren van inzicht. De leads die u realiseert zorgen namelijk voor Marketing Enablement; uw marketingafdeling voorzien van de juiste middelen en mogelijkheden om hun werk goed uit te voeren. In dit geval concrete leads die u kunt targeten, zodat informatie op het juiste moment, via het juiste kanaal en voor de juiste (potentiële) klant wordt ingezet. En dat niet alleen: hoe meer conversies er gerealiseerd worden, hoe beter het inzicht van uw salesafdeling in waar de interesses van uw (potentiële) klanten liggen, wat leidt tot de volgende milestone in de fase “B2B Leadgeneratie”: Sales Insights. U heeft nu namelijk niet alleen concrete leads om op te volgen, maar weet ook waar de interesses van uw (potentiële) klant liggen door bijvoorbeeld verrijking van data met tools die bedrijfsherkenning toepassen. Hiermee kunt u gericht op jacht naar de eerste commerciële successen en het aandacht geven aan klanten waar u nog meer business mee kunt gaan doen!
B2B Leadgeneratie voor Groothandels en de Maakindustrie
Sigma Solutions is dé ideale Online Business Partner voor ondernemende ondernemers en ondernemende marketing- en verkoopmanagers bij groothandels en maakbedrijven. Door onze jarenlange ervaring met het online succesvol maken van B2B Groothandels en B2B Maakbedrijven, zijn wij in staat om ook uw internetkanaal meetbaar en met positief rendement te laten bijdragen aan het succes van uw business. Onze opdrachtgevers werken met ons samen op basis van strategisch geformuleerde en gedragen doelstellingen. Bij het realiseren van deze doelstellingen zijn wij (een verlengstuk van) de marketing of e-business afdeling. Wij zorgen er voor dat activiteiten die nodig zijn om het internetkanaal succesvol en inzichtelijk te maken, worden uitgevoerd. Voorbeelden van onze klanten die actief zijn als groothandel of maakbedrijf zijn ERIKS, AOC, Heinen & Hopman en DM Wheel Systems.
In onze blog leest u alles over hoe u uw B2B leadgeneratie kunt verbeteren.
Onze oplossing
Het realiseren van kwalitatieve B2B leads is de focus van de fase “B2B Leadgeneratie”. Door diverse middelen in te zetten om uw producten, diensten en oplossingen te beschrijven realiseren we hier niet alleen vindbaarheid zodat u goed gevonden wordt, maar wordt uw (potentiële) klanten op aantrekkelijke wijze geïnspireerd en overtuigd om middels diverse CTA’s contact met u op te nemen. Door uw B2B Website te verrijken met items die vertrouwen op wekken en kennis demonstreren, zoals cases en blogs, maar ook bijvoorbeeld nieuwsitems en uw team, bieden we (potentiële) klanten nog meer informatie over waarom u de meest geschikte partij bent. Het verder inzetten van bedrijf herkennende software zorgt ervoor dat zowel uw marketing- als salesafdeling gericht aan de slag kunnen met het opvolgen van leads.
Met onze Starterkit ‘Artemis’, dé B2B Leadgeneratie Starterkit, bieden wij de perfecte oplossing voor B2B Leadgeneratie. Onze starterkit stelt u in staat om op eenvoudige en efficiënte wijze gebruik te maken van diverse B2B Leadgeneratie mogelijkheden. Bekijk onze case over BKRS Crane Systems om te zien hoe wij Artemis succesvol hebben ingezet voor automatische productdatasheets en e-recruitment.
Meer weten over onze starterkit Artemis? Neem dan contact met ons op!