Online Communicatie voor Handelende en Producerende B2B
Het besef dat online communicatie een essentieel onderdeel vormt in het succes van B2B-bedrijven is de afgelopen jaren bij steeds meer B2B-bedrijven ingedaald. Toonaangevend onderzoek van Gartner onderstreept dit. In 2020 gaf 33% van alle B2B-kopers al aan een voorkeur te hebben voor een salesproces waar (contact met) een verkoper geen onderdeel van uitmaakt.
Het wordt dan ook steeds evidenter dat B2B-verkopers gebruik moeten maken van ânieuweâ tools en kanalen om met (potentiĂ«le) kopers te communiceren. De basis hiervoor wordt gelegd in de âOnline Communicatieâ fase van onze Roadmap Digitalisering. In deze fase wordt een corporate website neergezet. In de basis wordt door B2B-bedrijven op de website aangegeven wie zij zijn, wat zij doen, wat zij kunnen of wat zij kunnen leveren. Oftewel: het bestaan van het bedrijf wordt ook online bevestigd.
Wat is Online Communicatie?
Online Communicatie is een breed begrip waaronder diverse communicatiesoorten en-middelen vallen die online plaatsvinden. Een website is hier een voorbeeld van, maar ook online communities (social media) waarin leden met elkaar communiceren, bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn. Andere vormen van online communicatie zijn bijvoorbeeld digitale nieuwsbrieven, e-mailmarketing en chat. Online Communicatie kenmerkt zich vooral door interactie met de gebruiker/bezoeker en kunt u goed combineren met traditionele (offline) communicatie.
Resultaat van Online Communicatie: Marketing Insights
Veel B2B-bedrijven worstelen echter met de vraag wat zij vervolgens met hun website kunnen en moeten. Dit is een gerechtvaardigde vraag. Het neerzetten van de website is namelijk pas de eerste stap in de âOnline Communicatieâ fase. Om optimaal gebruik te maken van de website is het belangrijk om deze te koppelen aan analyse tools als Google Analytics en Google Search Console. Deze tools gaan de marketingafdeling van uw bedrijf voorzien van een zeer krachtig wapen: Marketing Insights. Zo wordt onder andere inzicht verkregen in de mate waarin uw aanbod aansluit op de behoeften van de online bezoekers (doelgroep). Dit valt op te maken uit het aantal vertoningen (Google Search Console), het aantal klikken en het navigeerbedrag (Google Analytics).
Onze oplossing
Wij realiseren een compleet nieuw ingerichte (en indien gewenst volledig op maat gemaakte) corporate website voor u. Hierdoor wordt uw website direct beter online zichtbaar Ă©n vindbaar. Door een identificatietool aan uw corporate website te koppelen, kunt u zien of de juiste, beoogde doelgroep uw website bezoekt. Aan de ene kant kunt u peilen of uw gedefinieerde doelgroep ook echt de doelgroep is. Aan de andere kant bieden deze inzichten ook nieuwe kansen.
Weet u wie uw beste klanten zijn; gisteren, vandaag en morgen? Weet u wat uw klanten bezig houdt en wat hun behoeften zijn? Het herkennen van individuele klanten en inspelen op hun wensen, via het best passende medium staat bij ons centraal in de âOnline Communicatieâ fase. Doordat wij een compleet nieuw ingerichte (en indien gewenst volledig op maat gemaakte) corporate website voor u realiseren, wordt uw bedrijf direct online beter zichtbaar Ă©n vindbaar. Om te bepalen of het ook lukt om de juiste, beoogde doelgroep naar uw website te trekken, is het aan te raden om een identificatietool aan de website te koppelen. Enerzijds kunt u hiermee toetsen of de doelgroep die u in uw hoofd of CRM heeft ook Ă©cht dedoelgroep van uw bedrijf is. Anderzijds bieden deze inzichten mogelijk nieuwe kansen.
Met onze YOBP (Your Online Business Partner) propositie en starterkit bieden wij de perfecte oplossing voor Online Communicatie. Onze starterkit stelt u in staat om online met uw doelgroep te interacteren en marketing inzichten te verzamelen welke uw bedrijf verder kunnen helpen. Meer weten over onze YOBP-starterkit? U leest er alles over op de website van YOBP.