• Automatiseren van klantgerichte bedrijfsprocessen
  • Automatiseren van klantgerichte bedrijfsprocessen

Automatiseren van klantgerichte bedrijfsprocessen

Wanneer uw klantgerichte bedrijfsprocessen zijn gestandaardiseerd en gedigitaliseerd, is de volgende stap het automatiseren van deze klantgerichte bedrijfsprocessen. Wanneer klantgerichte bedrijfsprocessen niet zijn geautomatiseerd, kost dit uw bedrijf veel tijd en wordt het lastiger om te voldoen aan de wensen van uw klant wat betreft Customer Self Service. In de huidige B2B markt willen klanten namelijk waar en wanneer dan ook over klant informatie kunnen beschikken. Customer Self Service betekend dat een klant zonder behulp van uw medewerkers informatie kan inzien en wijzigen. Denk bijvoorbeeld aan het inzien van lopende facturen, documentatie maar ook bijvoorbeeld het samenstellen van producten.   

Het automatiseren van klantgerichte bedrijfsprocessen is tegenwoordig dan ook steeds belangrijker om de efficiëntie, productiviteit en klanttevredenheid van uw bedrijf te verhogen. Een online platform voor uw B2B bedrijf (Business-to-Business) kan daarbij helpen. Een online platform is een gepersonaliseerde en een op maat gemaakt online platform, waar bedrijven met elkaar kunnen communiceren en samenwerken aan bepaalde processen. Het automatiseren van deze processen via een online platform kan leiden tot vele voordelen.  

De opbrengsten van het automatiseren van klantgerichte bedrijfsprocessen  

Zo bespaart het automatiseren van klantgerichte bedrijfsprocessen veel tijd en energie, voor zowel uw bedrijf, als voor de klant. Het handmatig uitvoeren van bepaalde taken, zoals het invullen van bestelformulieren of het verwerken van betalingen, neemt veel tijd in beslag. Door deze processen te automatiseren, wordt deze tijd bespaard en kunnen uw medewerkers zich richten op taken waar zij in zijn gespecialiseerd. Bovendien verbetert de nauwkeurigheid van de processen. Door automatisering voorkomt men menselijke fouten, zoals verkeerd invoeren van gegevens of het vergeten van bepaalde stappen in een proces. Dit leidt tot minder vertragingen, problemen in de toeleveringsketen en de interne administratie.   

Automatiseren als onderdeel van B2B Customer Self Service   

Een geautomatiseerd online platform biedt uw bedrijf en uw klanten ook een uitgebreid en real-time overzicht van onderlinge handelsrelaties, lopende en afgeronde bestellingen, leveringen en betalingen. Dit betekent dat bedrijven op elk moment inzicht hebben in de status van hun zakenrelaties, orders en hun financiële situatie. 

Ook de transparantie en inzichtelijkheid van de processen verbeteren door het automatiseren van klantgerichte bedrijfsprocessen. Bijvoorbeeld door de implementatie van externe softwaresystemen, zoals ERP-systemen als Exact Online, Microsoft Dynamics, AFAS Profit, SAP Business One en nog veel meer met uw B2B Portal, B2B Webshop of website. Klanten kunnen op elk moment de status van de processen bekijken, materiaal informatie tot zich nemen, en nog veel meer. Ook kunnen uw klanten beslissingen nemen gebaseerd op real-time informatie. Uw klanten kunnen ook zelf aspecten aanpassen, zoals het aanvragen van een offerte of het wijzigen van persoons- en bedrijfsgegevens. Dit zijn tevens ook processen die de klant liever zelf eenvoudig inziet en regelt.  Deze voordelen van automatisering leiden uiteindelijk tot snellere besluitvorming, een beter inzicht in de toeleveringsketen, een hogere klanttevredenheid en een aanzienlijke tijdsbesparing bij zowel uw medewerkers, als uw klant.   

Tot slot kan het automatiseren van klantgerichte bedrijfsprocessen via een online platform ook bijdragen aan een verbeterde klanttevredenheid. Door snellere en efficiëntere processen kunnen bedrijven sneller leveren en de kwaliteit van de producten en diensten verbeteren. Hierdoor blijven klanten tevreden en zullen ze sneller opnieuw zakendoen met het uw bedrijf.   

Er kan dus wel worden gesteld dat automatiseren van klantgerichte bedrijfsprocessen een slimme zet is voor bedrijven die willen groeien en concurreren in de huidige B2B markt. Het leidt tot meer tijd, efficiëntie, nauwkeurigheid, transparantie en tevreden klanten. Bedrijven die geen gebruik maken van een online platform lopen daardoor het risico om achter te blijven bij hun concurrenten en geven meer geld uit dan nodig.  

Wanneer uw klantgerichte bedrijfsprocessen zijn gestandaardiseerd, gedigitaliseerd en geautomatiseerd, is de volgende stap in het proces het blijven optimaliseren van deze klantgerichte bedrijfsprocessen. Lees hier hoe dat te werk gaat en hoe we samen op strategisch niveau die stap zetten. 

Het automatiseren van klantgerichte bedrijfsprocessen door Sigma Solutions   

Het team van Sigma Solutions heeft jarenlange ervaring op het gebied van het automatiseren van klantgerichte bedrijfsprocessen en deelt deze kennis graag met u in een vrijblijvend adviesgesprek. Dit doen wij om bestendige groei te realiseren voor uw bedrijf, waardoor u uw bedrijfsdoelstellingen kunt behalen en verbreden. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

AHydraulics

Van kennismaking naar B2B E-Commerce

  •  B2B Webshop en B2B Portal
  •  Focus op assortimentsuitbreiding
  •  Strategie voor internationale groei
  •  Standaardiseren en automatiseren om voor groei onafhankelijker te zijn van personele groei
Case study afbeelding

Feiten over Customer Self Service

7x

Een bezoeker bezoekt gemiddeld 7 keer een website voor een aankoop wordt afgerond.

+50%

Het aantal B2B klanten dat digitaal onderzoek doet naar aan te kopen producten is gestegen met 50%.

24/7

Online bereikbaar zonder uitbreiding van uw werknemers.

81%

Van de (potentiële) klanten willen zaken eerst zelf regelen voorat zij contact opnemen met een vertegenwoordiger van een bedrijf.

Wat maakt Sigma Solutions uniek?

Procesautomatisering

Simpele (administratieve) processen worden geautomatiseerd door de backoffice te digitaliseren. Klanten kunnen zelf hun zaken regelen, waardoor er tijdsbesparing ontstaat bij uw medewerkers. Bovendien worden er minder fouten gemaakt, omdat gegevens niet meer handmatig overgenomen hoeven te worden.

Duurzame inzet van middelen

Wij geloven in een duurzame aanpak, het realiseren van resultaten die bijdragen aan het behalen van de langetermijndoelstellingen. Met behulp van kwalitatief hoogwaardige conversies, die gebaseerd is op de behoeften van uw doelgroep, versterken we de positie van uw website.

De waarde van een B2B portal inzichtelijk maken en verhogen

Wanneer u weet wat een klantportal onder de streep toevoegt aan uw bedrijf, is het mogelijk hier gericht in te investeren. Wij vinden rapportage en analyse belangrijk. Met o.a. Visitor Insight heeft u inzicht in het gedrag van uw klanten en kunnen wij het klantportaal optimaliseren, en nemen wij u mee in de groei die een B2B portal kan betekenen voor uw bedrijf.

Teamlid afbeelding
Renzo KorverTeamlead Business Development

Vraag een adviesgesprek aan en krijg antwoord op de volgende vragen:

  1. Hoe kunnen wij onze klantgerichte bedrijfsprocessen automatiseren?

  2. Hoe kunnen wij meer klanten goed helpen zonder uitbreiding van ons team?

  3. Hoe kunnen wij backoffice processen makkelijker afhandelen?

Kennismaking aanvragen

Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer