Digital Business
Bij veel B2B bedrijven speelt online een ondersteunende rol voor het bedrijf. Een bedrijf met een disruptief, digital-first business model draait dit om, en hanteert een businessmodel dat zich bouwt op data. Deze data-driven modellen voegen op een compleet nieuwe manier waarde toe aan een bedrijfsketen, vaak door middel van verticale integratie. Bedrijven die zo'n strategie hanteren, zijn bij de juiste implementatie dan ook enorm succesvol. Omdat zij een complete industrie op de schop gooien, wordt dit soort bedrijven ook wel disruptive business genoemd.
Wat is Digital Business?
Alle Digital Business-bedrijven zien hun toekomst in Digital. Zij hanteren een Digital First strategie, waarbij digitale elementen de oplossing vormen waar mogelijk. Op basis van data en software wordt de klantreis maximaal beïnvloed. Bijvoorbeeld door middel van verticale integratie, waar het bedrijf processen op andere stappen in de bedrijfsketen overneemt.
Traditionele autobedrijven worden opgeslokt door autonome wagens die tevens dienen als infotainmentsystemen, en compleet op software gebaseerd zijn. Drones van bedrijven als DJI worden ingezet als inspectiemiddel voor boorplatformen of windmolens, of vormen oplossingen voor het onderhoud van landbouwgrond. Uber is een taxiservice, maar bezit zelf geen enkel voertuig. In al deze voorbeelden vormen data en software de basis voor de bedrijfsvoering. Al deze bedrijven ontwrichten hun bedrijfskolom met hun bedrijfsmodel. Zonder Digital First strategie komt u in de komende jaren achter te lopen, en mist u de voordelen die deze strategie met zich meebrengt: een sterkere concurrentiepositie, hogere winstmarge, hogere klantvriendelijkheid en de mogelijkheid tot snelle groei.
Waarom Digital Business?
Digital Business biedt een aantal belangrijke voordelen. Omdat waarde wordt gecreëerd vanuit data, en niet mensen of producten, kunt u veel sneller groeien. Een groter magazijn, nieuwe productiemachines of personeel werven zijn niet langer de beslissende factoren in uw groei. Omdat u met verticale integratie bedrijfsprocessen van elders in de bedrijfskolom overneemt, kunt u grotere waarde aan uw klanten leveren en daarmee uw concurrentiepositie verstevigen. U krijgt daarmee tegelijk meer controle over de kwaliteit van uw producten en diensten, daar u niet meer afhankelijk bent van andere partijen.
Digitale Platformen
Een voorbeeld van Digital Business vindt u in digitale platformen. Plaatsen waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten bestaan natuurlijk al langer, maar digitalisering heeft een online platform wel eenvoudiger en efficiënter gemaakt. Het doel is nog wel altijd hetzelfde: de uitwisseling van goederen of diensten vergemakkelijken. Omdat vraag en aanbod in de digitale wereld niet fysiek op één plaats te hoeven komen, is de gevraagde inspanning van aanbieders en vragers om op een platform aanwezig te zijn veel lager.
Om deze reden zijn digitale platformen enorm succesvol. Denk aan enkele online platformen waar vraag en aanbod samenkomen: Amazon, Bol.com, Uber, Booking en Tinder zijn allemaal uiterst diverse voorbeelden van digitale platformen. Het starten van een digitaal platform is echter niet exclusief voor de multinationals van de wereld. Ook binnen het MKB liggen nog veel kansen voor platformen. Het is juist de vakspecialistische kennis die nodig is om klanten te bedienen die het voordeel biedt aan het MKB. Binnen uw niche heeft u dus al direct een voordeel bij het opstarten van een platform.
Meer lezen over Digitale Platformen? Bekijk eens onze case over het Digitale Platform van Hapjes aan Huis!
Onze Oplossing
Sigma Solutions ondersteunt B2B-bedrijven die de stap willen zetten naar digitale transformatie, door als strategisch partner mee te denken over hoe Digital uw business kan vormen. Meer weten over onze Digital Business oplossingen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.