Digitaal Platform
Van fysieke naar digitale platformen
Digitalisering heeft een online platform wel eenvoudiger en efficiënter gemaakt. Het doel is nog altijd hetzelfde: de uitwisseling van goederen of diensten vergemakkelijken. In de digitale wereld is het echter niet nodig om fysiek op één plaats samen te komen. De inspanning van aanbieders en vragers om op een platform aanwezig te zijn is daarmee veel lager: het is voor één aanbieder mogelijk om tegelijkertijd op meerdere platformen aanwezig te zijn.
Om deze reden zijn digitale platformen enorm succesvol. Het grootste bedrijf ter wereld, Amazon, is bijvoorbeeld een digitaal platform. Maar ook andere bekende en succesvolle Digital Business-bedrijven maken gebruik van een platformmodel: Bol.com, Uber, Booking en Tinder zijn allemaal uiterst diverse voorbeelden van digitale platformen.
Het starten van een digitaal platform is echter niet exclusief voor de multinationals van de wereld. Ook binnen het MKB liggen nog veel kansen voor platformen. Het is juist de vakspecialistische kennis die nodig is om klanten te bedienen die het voordeel biedt aan het MKB. Binnen uw niche heeft u dus al direct een voordeel bij het opstarten van een platform.
Lees in deze blog alles over een succesvol digitaal platform starten.
Waarom moet u een digitaal platform starten?
Het belangrijkste doel van digitale platforms is om resultaten te behalen. Zonder resultaten kan uw bedrijf namelijk niet bestaan. Een digitaal platform stelt u in staat om uw doelgroep te bereiken en hen te informeren over uw bedrijf en uw prododucten/diensten. Platforms zijn hard op weg een concurrerende noodzaak te worden en de basis voor nieuwe waardecreatie - en bedrijven die er niet in slagen ze te omarmen zouden wel eens aan de zijlijn kunnen komen te staan. Veel digitale platforms zijn een essentieel onderdeel van het bedrijfslandschap geworden en niet langer uitsluitend het domein van digital natives.
Lees in onze blog waarom een digitaal platform belangrijk is voor bedrijven
Voordelen van een digitaal platform
- U heeft niet veel nodig om een digitaal platform te starten. Een goede technologische basis is eigenlijk alles. Doordat u zelf geen producten aanbiedt of koopt, heeft u geen voorraad. Uber bezit bijvoorbeeld geen enkele taxi, Booking geen hotels, en marktplaats.nl heeft geen producten in bezit. Het opstarten van een platform is daarmee snel gebeurd.
- U kunt snel groeien. Uw groei is namelijk niet afhankelijk van personele uitdagingen, productiecapaciteit of logistiek. U realiseert groei door steeds meer aanbieders en vragers op uw platform te krijgen.
- U bent eigenaar van waardevolle data. Kopers maken graag een account aan op een platform voor optimaal gebruiksgemak. Deze data is door u als platform goed te gebruiken voor het optimaliseren van uw diensten. Door het gebruik op uw website bij te houden, leert u waar uw bezoekers geïnteresseerd in zijn, en hoe het platform nog sterker kan worden.
Voorbeeld van een digitaal platform: Hapjes aan Huis
Een succesvol voorbeeld van een digitaal platform dat Sigma Solutions heeft ontwikkeld is in samenwerking met Hapjes aan Huis. Op de website van Hapjes aan Huis bieden cateraars uit het hele land hun producten aan. Bezoekers kunnen een buffet, high tea, borrelpakket, werklunch of kerstdiner bestellen op de website, zonder dat Hapjes aan Huis zelf een keuken bezit!
Ook de overstap maken naar een professioneel digitaal platform?
Bij de overstap naar een digitaal platform moet uw businessmodel hierop aangepast worden. Wij denken hierin graag met u mee. Ook als het platform al in gebruik is. Wij kijken waar er voor u nog winst te behalen is, zodat u het maximale online rendement behaalt. Benieuwd hoe wij dit voor u realiseren? Neem dan contact met ons op.
Behoeften van stakeholders vervullen
Uw doelgroep bestaat niet alleen uit de klant. Diverse stakeholders zijn op uw website op zoek naar informatie. Een B2B website vervult de informatiebehoeften van alle verschillende doelgroepen en draagt bovendien bij aan het realiseren van commercieel succes.
Uw business optimaal vertegenwoordigen
Wij denken na over online stakeholdercommunicatie over de gehele breedte. U wilt uzelf presenteren als internationaal partner maar ook als kwalitatief merk, relevante werkgever, maatschappelijk verantwoorde organisatie en interessante investering. Wij maken van uw website het visitekaartje dat uw online business vertegenwoordigt.
Projectvoorbeeld: Een digitaal platform waar vraag en aanbod samenkomen
Hapjes aan Huis brengt in heel Nederland en België vraag en aanbod samen voor catering. Met een assortiment van lunches, high teas, tapas, diners en nog veel meer zou je verwachten dat Hapjes aan Huis een legio aan keukens bezit en een leger aan koks in dienst heeft. Niets is echter minder waar. Het platform waar elk jaar duizenden bestellingen worden geplaatst bezit exact 0 eigen keukens. Als Digital Business is Hapjes aan Huis eigenaar van het platform waar zij vraag naar en aanbod van catering samenbrengen. Op de website vinden bezoekers een landelijk assortiment van alle soorten catering. Bij het plaatsen van een bestelling koppelt Hapjes aan Huis deze aan een geschikte cateraar, waarna de cateraar zelf het afhandelen van de bestelling verzorgt.
Vraag een adviesgesprek aan en krijg in 2 gesprekken antwoord op de volgende vragen:
Welke kansen biedt online mijn bedrijf?
Wie zijn onze (online) concurrenten en hoe gaan wij het van hen winnen?
Welke content, conversiemechanismen en functionaliteiten zorgen ervoor dat onze B2B Online Marketing bijdraagt aan de groei van ons bedrijf?
Welke Online Marketing MIddelen moeten wij inzetten om van onze B2B website een succes te maken?
- Resultaten behalen met Online Vindbaarheid
Het verbeteren van online vindbaarheid zorgt voor een toename in websitebezoekers en leads. Het gaat dan niet alleen om optimalisatie voor alle technische eisen die Google e.a. aan websites stellen, maar ook om de mogelijkheid om op efficiënte wijze veel pagina’s te publiceren en daarmee aansluiting te vinden op zoekgedrag van potentiele klanten.
- Werkend op alle devices en overal in de wereld
Uw (potentiële) klanten bezoeken uw website op het moment dat het hen uitkomt, met het apparaat wat ze op dat moment bij zich hebben en vanaf elke willekeurige locatie op de wereld. Uw online platform is geoptimaliseerd voor werking op alle veelgebruikte apparaten en altijd en laadt overal snel.
- Veilig en met respect voor Privacy van de bezoeker
In een tijd waarin websitebezoekers en overheden steeds bewuster omgaan met de veiligheid en privacy uitdagingen van de online wereld is het belangrijk dat uw online platform veilig is en voldoet aan de privacy wetgeving.
- Klaar voor Internationale Expansie
Onze websites zijn standaard ingericht op internationale expansie, zodat u overal ter wereld beter gevonden kunt worden. Hierdoor werken wij actief mee aan de internationale schaalbaarheid van uw bedrijf.
Behaal online succes met uw website
Bent u enthousiast over Sigma Solutions?
Vraag dan via onderstaande button een Vrijblijvende kennismaking aan!