XML staat voor eXtensible Markup Language. Met XML kunnen gegevens op een gestructureerde manier vastgelegd worden.
Afkortingen B2B Webdesign
- HTML
HTML staat voor hypertestk markup language. Hiermee wordt de code die wordt gebruikt om een webpagina zijn inhoud te structureren en weer te geven bedoeld.
- HTTP
HTTP is de afkorting voor hypertext transfer protocol. Hiermee kunnen bestanden over het internet worden verstuurd, van webpagina's door een webserver naar jouw browser.
- HTTPS
HTTPS staat voor hypertext transfer protocol secured, en is in essentie een versleutelde versie van HTTP.
- CSS
CSS of Cascading Style Sheets is een programmeertaal waarmee je websites kunt opmaken.
- DNS
DNS of Domain Name System zorgt ervoor dat, wanneer je een domeinnaam intypt, dat het juiste IP-adres erbij gezocht wordt.
- RSS
RSS staat voor Really Simple Syndication en is een simpele manier om op de hoogte te blijven van nieuws op websites, blogs of nieuwssites.
- PHP
PHP staat voor Hypertext Preprocessor en is een belangrijke taal voor het maken van dynamische webpagina's.
- URL
URL of Uniform Resource Locator is het adres van een bestand op internet, zoals webpagina's of afbeeldingen.
- SSL
SSL staat voor Secure Socket Layer en is een beveiligingsprotocol dat zorgt voor een versleutelde verbinding tussen een webserver en een internetbrowser.
- SEA
SEA staat voor Search Engine Advertising. Hiermee worden alle betaalde zoekresultaten bedoeld die bovenaan de pagina's in zoekmachines worden weergegeven.
- SEO
SEO beschrijft alle activiteiten waarmee jouw website beter online gevonden wordt in zoekmachines.
- UX
User Experience, ofwel klantervaring, wordt in de context van online marketing omschreven als de complete interactie van een gebruiker met jouw website: van het begin tot het moment dat de gebruiker de website weer verlaat.
- UI
User Interface refereert naar alles waarmee een online gebruiker mee te maken krijgt. Voorbeelden hiervan zijn het design van de website en de navigatie van de website.
- SQL
Sales Qualified Lead is een gekwalificeerde lead waarvan jij denkt dat deze lead klaar is om door sales te worden benaderd.
- SEM
Search Engine Marketing is een manier voor bedrijven om te kunnen betalen voor waardevolle advertentieruimte. De meest populaire vorm hiervan is Google Ads.
- ALT-tag
ALT-tag is een omschrijving die je aan een afbeelding kan geven, zodat zoekmachines makkelijker de afbeelding kan indexeren.
- BL
Backlink is een link van een andere pagina die naar jouw pagina doorverwijst. Zoekmachines zien backlinks als een soort stem of review voor jouw pagina. Pagina's met veel backlinks scoren vaak hoog.
- CPC
CPC of Cost Per Click is een afrekenmodel voor online adverteren. Er wordt dan een bedrag afgesproken per klik.
- CTA
CTA of Call To Action is een verleidende instructie die wordt gebruikt op website, als vorm van content. Zonder een call to action zal de klant niet weten hoe jij wilt dat zij de volgende stap zetten.
- CPA
Cost Per Action is een tarief bij online adverteren dat meot worden betaald, elke keer als de gebruiker een gerichte actie uitvoert naar aanleiding van een advertentie.
- H1
H1 is de belangrijkste heading tag van jouw website, en wordt vaak gebruikt voor de titel van de pagina. De H1 is belangrijk voor organische vindbaarheid.
- H2
H2 staat onder de H1, en wordt gebruik om tussenkoppen van de paragrafen en subparagrafen aan te geven.
- B2B
Business-to-business is het proces waarbij bedrijven hun producten of diensten voornamelijk verkopen en/of aanbieden aan andere bedrijven. Vaak worden deze producten of diensten weer doorverkocht.
- B2C
Business-to-consumer is het proces waarbij bedrijven hun producten of diensten voornamelijk verkopen en/of aanbieden aan particulieren, ook wel de detailhandel genoemd.
- CX
Customer Experience, ofwel klantervaring. CX beschrijft de klantreis van begin tot eind.
- ROI
Return On Investment, ofwel: opbrengst naar investering. Gemakkelijk te berekenen door de kosten van de opbengsten af te trekken.
- SaaS
Software as a Service kan worden omschreven als de software die je wilt gebruiken, die wordt geleverd en beheerd door een provider. Hierdoor heb jij toegang tot die software via een browser of mobiel apparaat.
- KPI
Key Performance Indicator of kritische prestatie indicatoren. Met de kritische prestatie indicatoren kun je de prestaties van je organisatie, teams en de afzonderlijke medewerkers meten. Ze maken de voortgang meetbaar en concreet.
- CRO
Conversion Rate Optimization is het optimaliseren van de kans, de hoeveelheid en de frequentie dat een individuele gebruiker van je website converteert.
test